Audi A6: Airco (plotseling) uitgevallen (blaast warme lucht)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: BDV, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 125

Hallo,
Airco deze week plotseling uitgevallen. blaast alleen warme lucht.
(airco service 2 jaar geleden uitgevoerd, complete airco service)

Uitlezen geeft 1 melding: 01841 Potentiometer-stelmotor, linker temperatuurklep (G220)
Kan dit het totaal uitvallen van de airco veroorzaken?

Tot nu toe gemeten/geconstateerd:
De airco ventilator bij airco aan draait langzaam (voorheen bij airco aan altijd hard (vol vermogen).
Bij airco aan gaat er 10,45 volt naar de ventilator en draait ie langzaam.
Bij airco uit gaat er 10,75 volt naar de ventilator en draait ie niet.

Later blijkt bij nogmaals meten:
De airco ventilator bij airco aan draait niet.
Bij airco aan gaat er 10 volt naar de ventilator en draait ie niet.
Bij airco uit gaat er 10,3 volt naar de ventilator en draait ie niet.

Bij rechtstreeks 12 volt op de ventilator draait ie hard (op vol vermogen).
Als ik dan de airco aanzet blaast ie nog steeds warme lucht.

Bij aanzetten airco hoor ik een klik van de pomp (8/7/18 dit blijkt NIET zo te zijn).
Lage druk airco is 100 - 110 psi (6,8 - 7,5 bar) tijdens alle acties.

Groeten, Gé

gé

Geplaatst door gé (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Je hoort een klik , neem aan dat je dus een pomp hebt met een magneetkoppeling , als je de klik hoort wordt de plaat dan aangetrokken die voor de koppeling zit en gaat deze mee draaien , bij uitgeschakelde airco staat deze plaat stil.
Gaat de plaat wel meedraaien en er gebeurt niets met de druk , is de compressor mijn inziens defect , waarschijnlijk de as van de compressor gebroken.

gé (0), 5 jaar geleden

Kaleido 1,
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat het een pomp is met magneetkoppeling.
Ga morgen nog een goed (laten) luisteren of de klik te horen is.
Zo ja, controleren of de plaat aangetrokken wordt en mee gaat draaien bij inschakelen airco en stilstaat bij uitgeschakelde airco.

Zal de resultaten hier direct melden.
Groeten,

gé (0), 5 jaar geleden

Kaleido 1,
Het is een pomp met magneetkoppeling.
Blijkbaar iets anders gehoord maar hij klikt NIET bij inschakelen airco.
De plaat wordt ook niet aangetrokken bij inschakelen airco.
Dus zowel bij in als uitgeschakelde airco draait ie niet mee.
Wel meet ik 12 volt op de steker naar de pomp bij inschakelen airco.

Groeten,

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Heb je 1 of 2 draadjes aan de magneetkoppeling zitten , bij 1 draadje meet je inderdaad 12v en gaat de massa via het blok.
Bij 2 draadjes meet je op 1 draad 12v en op de andere moet dan massa meten , dus over de stekker meten , systeem is massa geschakeld.

gé (0), 5 jaar geleden

Kaleido 1,
Aan de magneetkoppeling zelf zitten 2 draadjes. 1 gaat direct naar massa op de pomp, de ander gaat naar de stekkerverbinding. Op die stekkerverbinding meet ik dus 12 volt.
De magneetkoppeling zal dan kapot zijn neem ik aan.

Ten aanzien van de ventilator:
Als ik het schema bekijk moet de middendruk schakelaar de ventilator in de hoogste stand schakelen, maar hij draaide altijd al in de hoogste stand (Schakelaar F129 werkt niet correct?).
Nu draait helemaal niet meer en zou de weerstand een probleem kunnen zijn.
(weerstand stuk en Schakelaar F129 werkt weer wel?).

Groeten,

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Of de luchtspleet is te groot tussen meeneemplaat en magneetkoppeling dan wordt hij ook niet aangetrokken , dit is af te stellen door de meeneemplaat te verwijderen , shims te verwijderen zodat de plaat weer op de vereiste afstelling staat.

gé (0), 5 jaar geleden

Kaleido 1,

Als er 12 volt op de magneetkoppeling gezet wordt moet meeneemplaat (omgeving) toch magnetisch worden? Dat gebeurt in ieder geval niet.

Groeten Gé

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Dat klopt , dan zal de magneetkoppeling defect zijn lijkt me , maar hoe heb je dit dan gecontroleerd , 12v er op gezet en met de hand de meeneemplaat aan geduwd of zo iets ?

gé (0), 5 jaar geleden

Kaleido 1,

Lange schroevendraaier bij de plaat gehouden terwijl er 12 volt op gezet werd.
Geen magneet werking te bespeuren.

Groeten,

gé (0), 5 jaar geleden

Hallo,

Binnenkort wordt de magneetkoppeling vervangen.
Resultaat zal ik melden.

Groeten,

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Oké we wachten af.

gé (0), 5 jaar geleden

Hallo,

Magneetkoppeling vervangen, probleem opgelost.
Bedankt voor de response.

Groeten,

kaleido 1 (1385) PRO, 5 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.