Audi A6 AVANT: Olie / Roet vlek uit turbo of iets anders ?

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: CNH, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 140

Beste Forum leden,

Even een korte intro over mij en mijn auto, als zakelijke rijder die de keuze heeft gemaakt om geen leasebak te nemen maar zelf (prive) een auto te kopen heb ik mijn keuze in september 2017 laten vallen op een Audi A6 avant 2.0 TDI van het bouwjaar 2015 met toen der tijd 34.000 km op de teller.

Deze auto heb ik gekocht bij de officieele audi garage in Koln (Duitsland), de auto is daar ook in het verleden voor onderhoud geweest en tevens voor de verkoop aan mij van een grote beurt in de werkplaats voorzien.

op het eerste zicht alles prima met de auto, ik heb geen problemen gehad, hij start en loopt prima, rijdt heerlijk en geen gekke klachten. onlangs rond de 50.000 controleerde ik via de boordcomputer het oliepeil, deze gaf aan dat er te veel olie in de auto zat. het gekke hierbij is dat ik de afgelopen 8 maanden geen olie heb bijgevuld en de auto nog niet voor een beurt is geweest, dit moet dus al sinds de aflevering het geval zijn.

Zodoende de conclusie getrokken dat als het al 8 maanden geen probleem is dan laat ik het ook maar zo tot de volgende beurt, zojuist (ondertussen staat er 52.000km op de teller) dacht ik van ik kijk even onder de kap, en tot mijn verbazing zag ik in een hoek een gekke roet / olie spetters zitten, ik kon er niet echt bij en ben alles behalve een auto kenner. met een beetje vogelen en doen ben ik er volgens mij achter dat de substantie (nog geen idee wat het is) uit de turbo is gespoten.

Nu mijn vraag, kan iemand aan de hand van deze foto's zien wat de substantie is, en of het onderdeel op de foto met de blauwe pijl ook daadwerkelijk de turbo is. daabij heb ik een foto van de zijkant in de vermoedelijke turbo genomen, hier zie ik ook dezelfde spetters, met daarbij een bruin (roest achtige) onderdeel) kan iemand mij meer vertellen.

Nogmaals ik ben geen expert, en zal denk ik gewoon ook naar de dealer moeten, maar als ik aanspraak op de evt garantie wil maken moet ik naar Duitsland waar de auto nog een paar maanden garantie heeft. of zeggen jullie, klein dingetje gewoon hier oplossen ?

Als laatste toevoeging, ik heb deze foto vandaag gemaakt nadat ik een ritje utrecht, vlissingen, maastricht en terug naar utrecht had gedaan. auto heeft in mijn ogen tijdens het rijden nergens last van maar toch ben ik benieuwd waar deze substantie vandaan komt.

Alvast mijn dank voor jullie reacties.

Onno

A6 Turbo

Geplaatst door A6 Turbo (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij diesels KAN het oliepeil stijgen als er problemen zijn met het regenereren van het roetfilter.
Er komt dan diesel in de motorolie. Dat is een gevaarlijke storing waarbij je motor zelfs op hol kan slaan.
Ik zou daar zeker even naar laten kijken en als dat zo is naar de verkoper voor garantie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.