Audi 100: airco pomp luidruchtig

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 nf 5 cyl.

Goede dag,

vorige maand heb ik de airco instalatie opgeknapt,

De pomp is vernieuwd,condensor vernieuwd, verdamper uitgebouwd,gespoeld,nieuwe aansluiting laten lassen,nieuwe slang gemonteerd,filter droger gemonteerd en orifice.

uiteraard opnieuw vacumeren afvullen etc.....

nu is het zo dat tijdens de controle/test die de vakman uitvoerde ik plots een hoop gekrijs hoorde ,was druk schakelaar test en thermostaat regel test verklaarde men.

Echter als ik de airco in auto stand zet is de aircopomp duidelijk hoorbaar ,soort koffiemolen geluid.
Ook is de airco binnen de koortste keren ijs koud!!,zo koud dat ik m hoger moet zetten.
Je hoort de pomp tydens stadritten vaak in en uit schakelen.ik vertrouw het niet meer en gebruik het niet meer.
Ik ga binnenkort weer heen voor nacontrole en heb de kwaal voorgelegd.

Maar om niet in de maling te worden genomen ,wat kan dit zijn......Op garantie bepalingen vertrouw ik niet meer ,zie eerdere berichten die ik plaatste.

De pomp is een denso 10p17c.

vriendelijk dank alvast.

wheelerdealer

Geplaatst door wheelerdealer (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Waarschijnlijk een verstopping in het systeem door slecht spoelen (achter gebleven slijpsel).
De airco mag niet ijskoud worden! dat geeft al aan dat er iets niet klopt, bij stadsritten wordt de druk te hoog (verstopping) hierdoor schakelt de compressor uit.

Systeem laten leeg trekken, de orrifice kontroleren op vervuiling ! indien vervuild weet je hoe laat het is.

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Ok theo,wederom bedankt, voor morgen ochtend een afspraak gemaakt.

Ik denk dat ik deze keer mn rechtsbijstandsverzekering maar inschakel als het niet netjes wordt opgelost.

Ik begrijp hier werkelijk niets van ,omdat ik een hoop geld wederom heb neergelegd voor ook oa spoelen,condensor is nieuw!,verdamper heb ik er nog speciaal uitgehaald om m apart te spoelen.ook zijn er slangen vernieuwd om er zeker van te zijn dat er geen ellende meer kon ontstaan.
Was het nu zo dat ik zaken deed met zgn autoklus bedrijfjes op achteraf gelegen industrietereinen,maar dat is nu zeker niet het geval!

Anyhow hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend,ik laat het je morgen weten wat de uitkomst was bij dit bedrijf.

De orifice was de vorige keer nog ernstiger vervuild dan op het fotootje wat je gemaild had..........zat zelfs vastgesmolten....

Goed tot morgen maar weer!

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Vandaag langsgeweest, volgens de specialist ligt de oorzaak in de pomp ,die niet genoeg druk levert.Er zou een zuiger niet mee doen volgens onderzoek met een stetoscoop.

Volgens zijn meting wordt de airco niet koud, volgens mij heeft zo n meting weinig zin als je dat doet met een installatie die amper 2 minuten bijstaat,maar goed....

Contact met leverancier gehad,tja hoe kan dat.....

De man die het spul heeft afgevuld en de slang reparaties en spoelen heeft uitgevoerd ,en de condensor heeft geleverd,zegt dat zijn werk perfect is uitgevoerd.....mag ook wel 700,- voor amper 4 uurtjes.....vanmorgen stond ik zonder echt wijzer te zijn geworden dus met 20 minuten buiten.(heb je nog wat aan je vrije ochtend niet dan?)

Ik zelf heb een hoop uren erin gestoken om bv de brackets netjes te stralen ,compressor netjes demonteren/monteren. condensor demonteren /monteren,diverse montage punten gerepareerd,en de most hell of a job,de verdamper in en uit bouwen.(hiervoor hoeft slechts je halve dashbord uitelkaar)kort om 2 vrije dagen werk ....

Ik begrijp niet goed waarom nu voor de derde keer het niet mogelijk is een airco installatie uit 1990 goed te krijgen,het is nu 2010 dit moet toch geen geheimen meer kennen in de airco branche?De laatste keer alleen zaken gedaan met een zaak die zich alleen met airco s bezig houdt,moet goed gaan denk je dan.....

De leverancier wil zn best doen een nieuwe compressor te leveren.
De specialist zegt dat er zgn clownen in omloop zijn .zijn hella pompen zijn het best!Mijn hella pomp lekte binnen een maand en hield t nog geen 17.000km uit.

De huidige pomp hield t nog geen 1700 km uit.....

Ik krijg steeds meer de indruk dat alleen audi zelf destijds in staat was een werkende airco af te leveren in 1990 ,de compressor hield het 335.000 km vol!
Wil ik nog wel verder?ik weet t effe niet meer ,weer spoelen ,weer condensor vervangen etc het kan wel op,en ik ben ook ondertussen op.het is triest gesteld in noord-holland met airco specialisme.....

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

De airco moet meteen beginnen te koelen, is geen twee minuten voor nodig.
Als de compressor niet is vast gelopen hoeft er niet meer gespoeld te worden enz, indien de compressor vast loopt trekt ie de (multie)riem over.

Wat nu, de compressor is kapot en zal de leverancier een nieuwe moeten leveren (garantie), hella pompen zijn bij uitstek niet het beste.. merendeel is rebuild.. ik moet ze niet hebben..

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

is er wel (de juiste en juiste hoeveelheid) olie gevuld????
Ook is de vullingsgraad van r134a anders dan r12.
Welke drukken heb je bij werkende airco?

Grtz, Pascal

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Hallo T heo en pascal ,bedankt voor de reactie.

De compressor is nog niet vast gelopen ,maar uit voorzorg neem ik m niet meer bij ivm de herrie ,die stationair nog niet de kop op steekt maar juist bij hogere toerentallen van de motor dus ook de compressor.een koffiemolen geluid.
Ik begrijp dat je koele lucht moet meten direct m,maar ik was er wat verbaasd over dat je dat gelijk ddoet bij een auto die uit de warme zon kwam.
Er komt wel koele lucht uit alleen duurt t nu even voor het echt koud wordt,zo koud dat je de climatecontrol hoger in temp .moet instellen om het aangenaam te houden.Ik houd meestal 22 c aan ,maak eerst de auto koel met frisse lucht van buiten door even de deuren open te zetten ,en de eerste 5 minuten met ramen open te rijden .de ventilator staat dan aan op stand eco(alleen ventilator)Daarna zet ik de airco op auto(koppeling in)

Met een vastgelopen pomp giert je v snaar er inderdaad over ,maar dat is nu nog niet het geval .
De ervaring heb ik inmiddels 2 keer meegemaakt ,1 keer op de a9 ,zo erg dat de trafficcontrol gelijk mn rijbaan op rood zette.de rook ontwikeling was enorm!
De tweede keer gierde de snaar en was de koppeling verbrand.

Ik wilde geen hella compressor omdat de vorige hela compressor na een korte periode begon olie te lekken op de seal.De hella pompen zijn inderdaad rebuild,op de doos staat klein vermeld remanufactured for hella........
De compressor die ik nu nog gemonteerd heb zitten in de auto is gekocht bij een airco herstel bedrif in twente De geleverde pomp zou nieuw zijn en geproduceerd in europa.Het zag er ook zeer goed en nieuw uit.identiek aan de orginele denso ,achterdeksel gelijk etc.....dat was bij de hella niet het geval.Ik lees er europa wijd ook een hoop trammelant over.

Het kan zijn dat ik idd geen geluk heb gehad en toevalig een maandagochtend exemplaar heb getroffen.Het chinese clown verhaal van het servicestation geloof ik niet zo .

Tja wat het olie bijvul verhaal betreft, Het servicestation had er 2 injectiespuiten pag olie bijgedaan. zou ca 250 cc zijn?
Van de drukken en tempraturen heb ik geen rapport.
Vreemd want dat hoort wel volgens de stek.ik zou het nog krijgen.
Ik ga hier nog achter aan

ook van de test van maandagochtend wil ik nog een rapportje .
De vulliingsgraad is anders dat was mij bekend , orgineel op r12 gaat er 1100 gram in ,nu is er 930 gram r134a in gegaan.

De hoeveelheid olie heb ik als mosterd na de maaltijd nog eens nagezocht in manual uit de usa van robertbentleyvoor de audi 100 type 44 ,ca 350 cc olie en 80 cc meer als je de condensor heb vernieuwd.Dat zijn waardes uit het r12 tijdperk ,maar volgens mij geld dat ook voor r134a. De olie vulhoeveelheid wil ik nog navragen bij het servicestation.

Ik ben maandag vriendelijk dankend weg gegaan ,en pissed off weggereden.,en afgekoeld bij het eerst volgend tankstation met een kopje koffie.
laat het voorval nog even bezinken en wacht af wat de leverancier van de pomp doet.Daarna ga ik eens met het airco servicestation vriendelijk praten waar nu toch het krijsende geluid tijdens het testen van oa de thermostaat en drukschakelaar vandaan kwam ,volgens mij klonk dit niet fris.,dacht dat mn motor in de prak draaide.heb een gevoel dat dat de nekslag voor de nieuwe compressor was.

Het is vervelend dat ik nu met 2 partijen van doen heb,maar het servicestation kon alleen met een uiterst mischien een hella pomp leveren,deze zou dan 681 euro kosten ,later was deze niet meer leverbaar.
Ik heb stad en land afgezocht en deze nieuwe compressor in twente gevonden.was voor r134a geschikt.

Ook is het vervelend dat je in een situatie als deze beland,je kunt als klant slecht beoordelen of iemand zn vak verstaat.ik had de indruk dat dit wel goed was ,alleen airco service geen aanverwanten bezig heden.Nogmaals een slechte compressor kan ,maar wel raar dat ik dat dan nu voor de derde keer tref dat een airco niet lang na service blijft werken.Mischien heb ik met compressor 4 meer geluk?Ik ben niet helemaal leek ,heb bijna 20 jaar monteurs ervaring op zak met oa scheepsmotoren/scheepsinstalaties en graafmachines.dus technische wartaal is herkenbaar.

Ik laat weten over de drukken en olie vul hoeveelheid ,ook hoe het afgelopen is,nogmaals dank voor de reacties.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Oké als ik goed begrijp heb je een nieuwe compressor gekocht in Twente, nu de vraag: was deze al gevuld met olie of niet?

Ik heb bij mijn leveranciers gegevens opgevraagd van Denso

Omschrijving artikel: Compressor
Audi: 100
Denso: 10P17C
Diameter poelie: 132
Aantal groeven: 1
Oliesoort: PAG 46
Totale hoeveelheid: 150 ml

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Goededag Theo, ik had een dag nauwelijks internet thuis,maar wonderwel werkt t weer.

De gegevens die je hebt verstrekt kloppen helemaal en komen overeen met de pomp die het laatst is geleverd,zoals die uit twente..

Deze pomp was netjes gevuld met olie.De pomp zag er ook nieuw uit ,bedrading was ook netjes verwerkt.het zag er netter uit als de hella pomp die ik hiervoor had.
De pomp kwam ,net als de hella pomp zonder aansluithuis.

Deze is makkelijk te monteren ,had netjes de 4 o-ringen vervangen (groene) de pakking die in de groef lag was nog goed en weer gebruikt.
Ik had de aansluitingen van de slang netjes afgedopt,omdat je bij de audi de pomp een kwart slag moet draaien ,zodat de aansluiting op de zijkant komt,en er zo olie uit de pomp komt lopen.

Bij het aansluiten van de slangen zag ik dat er olie uitliep,maar dat is gecompenseerd door voldoende bij te vullen volgens het airco service station.
De olie was groen die erin ging,wat er uit kwam was transperant.
Of er dus ook pag 46 ingegaan is weet ik niet,dat heb ik overgelaten aan het servicestation.

Ik heb alleen de pomp gemonteerd,de verdamperbox in en uitgebouwd,en de condensor vervangen.ook had ik het filter-droger vervangen.

Het service station heeft de verdamper apart gespoeld,netjes een nieuwe aansluiting gelast/gesoldeerd,en een nieuwe slang gefabriceerd met schroefkoppelingen tussen de verdamper en het filter/droger.De overige slangen zijn aangesloten met nieuwe o ringen.Alles zag er netjes uit.uiteraard een nieuwe orrifice.gemonteerd.

Het geheel is onder stikstof gezet om evt lekkages te vinden ,was 1 lekkage op de nieuwe slang ,even aanzetten en was weg.Daarna is het dus afgevuld .

Het kan goed dat de pomp niet goed is geweest ,alhoewel ik dat betwijfel ivm diverse iso normen van tegenwoordig,ik kan mij niet voorstellen dat een pomp ongetest de fabriek/werkplaats verlaat.

Feit blijft wel dat ik niet veel geluk heb gehad met mn airco systeem,het begon een paar jaar terug toen de orginele pomp die op r12 draaide,weer geserviced werdt met R12 wat toen al in 2005 niet meer officieel verkrijgbaar was.,na een paar maanden draaide deze pomp vast ,achter de poelie was de pomp altijd al goed vet,dus ik vermoed dat hevige olielekkage de boosdoender is geweest.

De volgende pomp was een Hella ,het systeem is geretrofit.toen ,en heeft ca 2,5 jaar probleemloos gedraaid.,uit voorzorg het systeem laten servicen ,maar 5 weken later...........pomp vast!(ca 17000km)

Enfin nu zeer secuur te werk gegaan,en een andere nieuwe pomp gemonteerd,incl eerder beschreven handelingen.De pomp kostte een slordige 300,- de andere zaken kwamen op 700,- tezamen dus een 1000,-
Ik weet het even niet,maar ik vermoed toch iets met het olie bijvullen en een combinatie van vlugvlug effe testen want ik wil naar huis voor zessen er iets niet is goed gegaan.Het gekrijs van de pomp ?tijdens de tempratuur en druktest was niet normaal,volgens het station wel,Of ik heb gewoon een maandagochtend pomp gehad.......

De pomp maa-
kte bij afleveren van de auto de laatste keer al een beetje geluid,wat steeds erger werdt zoals eerder beschreven.

Theo wederom bedankt voor de reactie ik stel het zeer op prijs dat je het probleem serieus neemt.Als ik wat meer weet laat ik het weten.

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Wel theo, ik kan je eindelijk wat meer vertellen ,over de pomp hoe het is afgelopen.

De pomp bleek lang bij de importeur in belgie op de plank te hebben gelegen/ of zou een productie fout hebben gehad.
Ik heb uiteindelijk netjes een nieuwe compressor gehad,welke in december is gemonteerd.
uiteraard is het systeem nogmaals gespoeld, zijn filter/droger en orifice nogmaals vervangen.

Het laatste orifice was toch redelijk vervuild.
De pomp die er af kwam draaide toch wat zwaar, hij is open gemaakt,en bleek een zuigertje niet mee te doen.

Is alles nu ok....?

Nee, helaas het aansluithuis lekt nu,de groene druppels hangen er aan.
De pompleverancier heeft netjes een nieuwe pakking besteld om het lekvrij te monteren.

aangezien de pomp heel kort gedraaid heeft,alleen daa in de werkplaats(koud buiten!) vondt ik de volgende avond de groene druppels onder de auto.

Ik twijfel alleen of ik nu weer het filter/droger zou gaan vervangen en het orifice,het heeft echt kort gedraaid.
Officieel moet je als het systeem open is dit vervangen ,maar ja het is amper gebruikt......

Hoe dan ook ondanks dat het lang duurde om mijn garantie te krijgen ,zit er toch weer schot in het verhal.komt dan toch nog goed?

vriendelijke groet,Rene

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi Rene,

Bedankt voor de feedback, most of all, dat de oorzaak ontdekt is, toegegeven en gerepareerd.
Hopenlijk ben je straks eindelijk verlost van het airco gebeuren.

[quote]Ik twijfel alleen of ik nu weer het filter/droger zou gaan vervangen en het orifice,het heeft echt kort gedraaid.
Officieel moet je als het systeem open is dit vervangen ,maar ja het is amper gebruikt......[/quote]
Klopt idd officieel moet de filter/droger vervangen worden en daar hoeft ie nog niet voor gedraaid te hebben.
Als er een lek in aanwezig is, loopt het systeem leeg ! lucht bevat vocht en is een kwestie van tijd dat het droogelement wat in de filter zit zich heeft verzadigd door het opgenomen vocht.
De filter zal niet meer zijn werk doen waar hij voor dient, het vocht gaat mee circuleren in het systeem en het meest belangrijke is dat de (PAG) olie een nadeel heeft ! deze is namelijk sterk hychroscopisch is (vocht opneemt).

Ik stel mij dan de vraag?
Is het systeem niet opnieuw afgeperst (controle lekdichtheid) nadat alles is gemonteerd geweest ? daar bovenop: gevacumeerd met een standtijd van 30 minuten gehandhaaft ? en na het vullen een electronische lektest uitgevoerd ?

groet, Theo

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Hallo Theo,

het systeem is met stikstof afgeperst,men heeft serieus geluisterd en gevoeld ,daarna is het weer gevacuumeerd,waarbij de machine die amper een maand oud was het volgens een programma deed had ik de indruk,dat duurde inderdaad best lang .of dat 30 minuten was durf ik niet glashard te stellen.

Daarna heeft men nog met lekzoekspray en met een uv lamp en bril alle aansluitingen nagelopen,de drukken zijn genomen en de tempraturen , hoewel dat laatste moeilijk was ivm met het koude weer.
Ze namen het werk wel serieus.

De auto stond welliswaar binnen ,maar die garage was nu niet echt woonkamer tempratuur.

Men wilde de auto dan ook graag in het voorjaar terug zien voor een nacontrole.Zeker gezien de voorgeschiedenis wilde deze leverancier/revisie bedrijf uit twente dat de airco het weer deed zoals het hoort.
Wat dat betreft twijfel ik niet aan de goede bedoelingen.bovendien was ik al lang al blij dat ik een nieuwe compressor kreeg,(nieuw uit doos).ik heb wel zelf de compressor daar uitgewisseld ,maar dat was een deel van de deal die we hadden gemaakt.ik speel het in dit soort gevallen niet graag hoog op.en ben blij dat we het zo konden oplossen.dat het uiteindelijk december werd is dan maar even zo.
Zeker met het debacle met de hella pomp/en bovag organisatie/garagehouder in het geheugen ben ik er als ik het zo vergelijk goed geholpen....

Ik bestel morgen wel weer een filter/droger en een nieuw orifice .
Maandag a.s ga ik terug
bedankt Theo, je hoort nog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.