Allen,
De airco leek wat minder goed te werken (werd niet zo koud meer), en ik had het vermoeden dat er te weinig koudemiddel in zou zitten. Volgens mijn info moet dat 700 plus of min 50 gram zijn.
Airco service laten uitvoeren.
Bij leegzuigen kwam er 560 gram koudemiddel en 4 ml oude olie uit het systeem, vervolgens is er gevacumeerd en gevuld met 4 ml olie en 700 gram koudemiddel.
Systeem getest en in orde. Na enige dagen bleek dat de airco toch niet goed werkte (slechter dan voor de service).
Opnieuw airco service laten uitvoeren.
Bij leegzuigen kwam er 780 gram koudemiddel en 6 ml oude olie uit het systeem, vervolgens is er gevacumeerd en gevuld met 6 ml olie en 700 gram koudemiddel. Dat er 780 gram uitkwam vond men wel vreemd maar na testen systeem werkte de airco wel. Advies was om het even aan te kijken.
De eerste week (tot 24 graden)werkte de airco naar behoren.
Vervolgens viel het systeem (stadswerk) af en toe uit. Als je dan even remde en weer verder reed ging ie weer werken.
Daarna op twee lange ritten (Luxemburg v.v.) werkte hij op de heenweg (tot 28 graden) goed, terug goed tot in de file (stationair draaien en 36 graden) hij weer uitviel.
Ging weer werken bij normaal doorrijden.
Vandaag (39 graden) bij korte rit werkte hij niet. Uurtje geleden (27 gaden) bij korte rit weer werken.
Uitlezen geeft geen meldingen.
Het lijkt erop dat bij hogere temperatuur (buitentemperatuurmeter) de airco slechter werkt.
Tijdens het "niet werken" zakt ook de voltmeter (opladen accu) van normaal 14 Volt naar zo'n 13 Volt.
Alle suggesties om dit probleem op te lossen zijn natuurlijk welkom!
Groeten,
Gé
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat de temperatuursensor van het koelwater controleren/vervangen.
Indien deze een verkeerde waarde geeft wordt de airco uitgeschakeld.
Motormanagment denkt dan dat het koelwater te hoog is en schakeld de airco uit,
dit om het koelwater terug te koelen. Motorkoeling gaat altijd voor aircokoeling.
Succes, Pascal
Bij meten van de temperatuur van koelvloeistof via meetwaardeblokken worden m.i. geen gekke waarden gemeten (tussen de 60 en 90 graden bij een tijdje stationair draaien). Geeft dit aan dat de temperatuursensor van het koelwater correct is?
Het viel tijdens het bekijken van diverse waarden wel op dat de waarden soms (opeens allemaal) N/A aangaven. Bij opnieuw kiezen van het regelapparaat airco en bekijken van de meetwaardeblokken hadden deze weer een waarde!!???
Ook lijkt het nu zeker dat als de airco niet werkt even flink remmen en rustig doorrijden en hij gaat weer werken. Dit gaat ook op als i.p.v. remmen een flink scherpe bocht (en gelijk terugsturen) genomen wordt.
Uitlezen geeft geen meldingen.
m.vr.gr.
Gé
12 jaar
Dan zou je haast denken dat je ergens een draadbreuk of een slechte stekkerverbinding hebt.
Ga eens met draaiende motor en ingeschakelde airco aan de kabelboom rommelen zo links en rechts .
Stand van zaken is dat de airco nu niet meer werkt (fan draait, aanjager werkt, kleppen werken maar koud worden ho maar).
Bij ingeschakelde airco, welke nu dus niet meer werkt, zakt de voltmeter (opladen accu) van normaal 14 Volt naar zo'n 13 Volt.
Wat kan hier aan de hand zijn? Kan het toch de druk zijn door toch te veel koudemiddel??
m.vr.gr.
Gé
12 jaar
Nogmaals naar de aircoservice geweest. Men verdacht de pomp maar tijdens test toch niet het probleem (mogelijk wel verdacht).
Opnieuw leegzuigen, vacumeren en vullen. Deze keer met dikkere olie ivm verdachte pomp.
Airco werkte daarna goed. Na enige dagen werd het weer minder, in de Gothardtunnel nog enigzinds, daarna was het weer over.
Dus 3 x aircoservice met:
1e keer: 560 gram koudemiddel en 4 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 4 ml olie.
2e keer: 780 gram koudemiddel en 6 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 6 ml olie.
3e keer: 635 gram koudemiddel en 22 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 50 ml olie en de drukregelaar vervangen.
Na elke service werkte de airco goed, werkte na enige dagen wat minder, deed het vervolgens soms niet en uiteindelijk helemaal niet meer.
Wie heeft een mogelijke oplossing!!?
Zit in Italie, rond de 30 graden overdag, kan met m'n 2 labradors eigenlijk alleen vroeg en laat rijden) maar moet ook nog terug naar NL.
m.vr.gr.
Gé
12 jaar
Dus 3 x aircoservice met:
1e keer: 560 gram koudemiddel en 4 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 4 ml olie.
2e keer: 780 gram koudemiddel en 6 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 6 ml olie.
3e keer: 635 gram koudemiddel en 22 ml oude olie uit, gevuld met 700 gram koudemiddel en 50 ml olie en de drukregelaar vervangen.
Na elke service werkte de airco goed, werkte na enige dagen wat minder, deed het vervolgens soms niet en uiteindelijk helemaal niet meer.
Nog iemand suggesties?
m.vr.gr.
Gé
12 jaar
Hoi Ge,
Lees nu pas je bericht, en dit probleem herken ik.
In mijn Audi A6 van 1999 heb ik dit probleem ook gehad, vele aircostations afgelopen niets hielp.
Oorzaak in mijn situatie: Filter/droger verstopt
Vreemd genoeg dit ie ene keer wel andere keer minder of helemaal niet en vooral bij remmen ging ie in een keer weer functioneren.
Dus: Filter/droger vervangen incl. orifice tube, deze zit in de lage druk leiding als ik me niet vergis, bij de aansluiting waar wordt afgevuld.
Ik hoop dat ik je heb verder geholpen
gr Paul
11 jaar
Die mogelijkheid bestaat, dat het filterelement is los gekomen.
Dat verklaart ook dat bij de tweede keer 780 gram terug gewonnen is geweest, er zat nog 80 gram koudemiddel in het systeem, bij de derde keer is het systeem wederom niet helemaal leeg blijft 65 gram koudemiddel achter.
De vulgraad voor deze auto volgens de gegevens waar ik over beschik is 575 gram t/m 12-1998.
orifice tube zit niet in de lagedruk leiding.
Paul, Theo,
Bedankt voor de reactie.
Ga in het voorjaar filter/droger vervangen (orifice tube is reeds vervangen) en systeem opnieuw laten vullen.
Zal het resultaat hier doorgeven.
m.vr.gr.
Gé
11 jaar
Wegens aanschaf andere auto geen onderzoek meer nodig.
Topic kan w.m.b. gesloten worden.
Dank!
m.vr.gr.
Gé
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar