auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Aircopomp vervangen of poelie?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi 74kw/AVB

Hallo, mijn aircopomp slaat niet aan. De poelie blijft stilstaan. De pomp krijgt wel spanning.

Kan je van deze pomp alleen de poelie vervangen of is dat niet mogelijk?

Ik kan een gereviseerde pomp kopen voor 225e met 2 jaar garantie. Het vervangen lijkt me niet zo'n groot probleem of heb ik het mis?

grt jack!

Geplaatst door

jackel (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de airco pomp vervangt moet je ook een nieuwe filter-droger in het systeem plaatsen en terug laten vullen met gas en olie dat is een bijkomende kost,ook opletten op de juiste polariteit van de nieuwe pomp koppeling die durven ze wel eens veranderen ook ziet de de pomp er juist het zelfde uit als de oude want bij verkeerde aansluiting van de stroom + - gaat de diode stuk van de koppeling.
Gr. Jo

johannes twee 0

13 jaar

Volgens mij is dit een compressor die altijd meedraait ook al staat de airco uit, compressor is namelijk voorzien van een extern electronisch regelventiel.
De poeli kan in feite niet stilstaan, dan verbrand de multiriem en zal zichzelf onmiddelijk overtrekken.

Je kunt niet zomaar de compressor vervangen als je niet weet of die vastgelopen is.
Veronderstel dat het een electrisch probleem is (spoeld efect) en dan nog wil je de compressor vervangen, zul je moeten opletten met het olie verhaal.
Je zult eerst moeten weten of de compressor gevuld is met olie en hoeveel, revisie compressoren van Valeo bijvoorbeeld zijn NOOIT afgevuld met olie.
Wat eruit gaat aan olie moet er ook terug in, niets meer of minder.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Ja je hebt gelijk.., ik heb net even gekeken en de poelie draait idd gewoon mee, dus dan zouden de kosten nog mee kunnen vallen??

Het systeem is pas afgevuld dus er zou dan toch ook genoeg olie in moeten zitten?
Zo'n spoel is toch ook te vervangen? Zie nl. dat die los te verkrijgen zijn., of is dat niet aan te raden?

jackel 0

13 jaar

Je kunt nu al 2 verschillende problemen hebben.
De pomp kan inwendig vastgelopen zijn, pomp draait dan wel,
echter alleen het buitenste gedeelte. Inwendig zal je pomp dan stil staan.
Er zit nl een kunstof pas-set in, deze breken af als de pomp stroef begint te lopen.
2e optie, je elektronisch regelventiel is stuk. Om dit te testen heb je speciale apperatuur nodig.

Succes, Pascal

Ok! Waar kan ik dat laten testen? En het regelventiel staat los van de pomp? zijn die duur (anders vervang ik die ff..).

(Heb de wagen al eens door een "specialist" laten bekijken en die liet niet veel los, ik stond na 5 minuten weer buiten en kon 25e
onderzoekkosten betalen, heb daar geen zin meer in en daarom wil ik kijken of ik het zelf kan fixen..)

jackel 0

13 jaar

Je bent afhankleijk van een garage/airco(specialist) die de apparatuur heeft om de continu variabele compressor te kunnen testen.
Nee, het electronischregelventiel staat niet los van de compressor.. die kunnen duur zijn is afhankelijk van welk type merk compressor is gemonteerd..?
Ik doe een gok, als het een Sanden compressor is ? heb je het electronischregelventiel niet beneden de 100 - euro.

Je zult dus eerst moeten kijken of de koppeling meedraait ! als die niet meedraait geldt dat, wat mijn collega vermeldt.
[quote]De pomp kan inwendig vastgelopen zijn, pomp draait dan wel, echter alleen het buitenste gedeelte. Inwendig zal je pomp dan stil staan.[/quote]
Dit soort compressors zijn zo gemaakt, dat zodra ze vastlopen de multiriem niet wordt over getrokken.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Hoe zit dat? Moet ik dan een as mee zien draaien van de buitenkant af en kan je dit checken vanaf de bovenkant van de auto?

jackel 0

13 jaar

Weet nu zeker dat de pomp defect is, dit is vastgesteld door een aircospecialist.. Hij draaide nog wel rond, maar dat was het ook wel.
Nou kon ik voor 900e het hele spul laten maken maar het liefst wil ik het zelf fixen. Nu lees ik overal dat de leidingen gespoeld moeten worden., maar heb hier de apparatuur niet voor. Kan dit ook op een andere manier? (vroeger hadden zie hier toch ook geen hitech apparatuur voor lijkt me?)
Leidingen loshalen en doorblazen bijvoorbeeld, in combinatie met een nieuwe filter/droger en orifice.
Heb bij een bedrijf in de buurt gevraagd wat alleen het spoelen ging kosten en vroegen alleen voor dat al 370e ex.btw!

jackel 0

13 jaar

Jack,als ik jouw was liet ik het goed doen.
Je kunt zelf wel gaan zitten kloten met een compressortje de boel uit zitten blazen.
De praktijk leert dat het daar niet schoon genoeg van word en dan draait binnen no time je nieuwe compressor ook naar de haaien.
Het zal echt gespoeld moeten worden om het achter gebleven gruis eruit te krijgen.
Airco reparaties kosten nou eenmaal een hoop geld en het doet nu pijn maar alles voor een tweede keer doen is dubbel pijn en een hoop leergeld.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.