Audi 5000: Audi 5000 rookt op lpg stationair

Bouwjaar: 1986, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.2 5 cylinder MC 121kw

Hallo,

Ik heb een audi 5000 turbo quattro avant uit 1986 gekocht in de USA. Ik heb de auto ondertussen rdw gekeurd etc....
Ik heb de auto op het moment omgebouwd naar lpg, de audi is voorzien van een dampgas injectie, aangestuurd door een programeerbare ECU.
Nu wil de audi niet lekker lopen op LPG alleen als de motor turbodruk genereerd loopt ie goed en trekt goed door. Ik krijg nog niet bedacht waardoor dit kan? Ondertussen bougies, kabels, bobine, verdeelkap en rotor preventief vervangen. Helaas zonder resultaat! Verdamper druk afgesteld en met verschillende afstellingen getest, nog steeds zonder resultaat. Ondertussen ben ik een beetje door mijn ideeen heen, misschien heeft iemand hier nog suggesties. Ik kan dit systeem met de laptop uitlezen, de AFR waardes blijven overigens altijd binnen de normale waarden zo rond de 14,7.

Een ander wazig probleem is? Als de audi stationair op LPG loopt begint deze wit/grijzig te roken. Schakel ik weer terug naar benzine dan gaat het naar een tijdje weer over.
Als ik de auto bij wijze van de hele dag stationair op benzine laat lopen geen probleem, schakel ik over op LPG dan begint het roken weer. Normaal zou ik denken aan klepseals, maar waarom dan niet op benzine?

Waar ik bij toeval vandag nog achterkwam, als ik de carterventilatie slang los maak van het luchtfilter. Dan begint de audi ook te roken, zelfde als bij LPG.
De motor heeft trouwens weinig carterdruk als de slang los ligt!

Op benzine loopt de audi overigens goed.

Ik ben benieuwd of iemand nog wat suggesties heeft betreffende bovenstaande problemen

Groeten,

Patrick

Genderen

Geplaatst door Genderen (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 5000? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Kun je ook de AFR waardes uitlezen als de motor op benzine loopt?
Wat krijg je dan bij stationair? En bij deellast? En bij turbodruk?
Wat is je AFR op gas met turbodruk? En op gas bij deellast?

In 1986 was een AFR van 14,7 misschien iets te arm. Al eens een klein beetje rijker mengsel geprobeerd?

Genderen (0), 12 jaar geleden

Hallo,

tijdens het rijden op benzine kan ik ook de afr uitlezen met de laptop, deze hangt dan ook zo rond de 14,7 ook met turbodruk..
Op benzine loopt de audi overigens goed. De orginele k-jet doet zijn werk nog goed.

Alleen lpg is het probleem. Als ik alles wat rijker zet, dan loopt wel wat beter, maar nog steeds niet soepel!

Patrick

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik vind lambda 1 met turbo-druk veel en veel te arm. Lambda 0,8 - 0,85 klinkt mij beter in de oren.
Zoals je zelf al zag, loopt de motor beter als je LPG wat rijker zet.
Nog maar een slagje rijker?

Kost een paar centen, maar een (half) dagje spelen met de laptop op een rollenbank kan heel verhelderend werken.
Kun je het vermogen zien en wat er gebeurt met het vermogen als je iets armer of rijker instelt.

Genderen (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor je reactie, ik heb even geen idee hoeveelf AFR 0,8 zou zijn? Als het gas rijker zet dan zit ik op een afr van 10 tot 11 voordat de auto beter gaat lopen, maar hij loopt dan nog lang niet zo goed als op benzine!
Dit heeft weer als nadeel dat de injectortijden te groot worden. ( te grote belasting ecu). Dus ook geen optie qua levensduur. De lpg injectoren zijn al opgeboord naar 3.2mm.
De verdamperdruk staat nu stationair op ca 1 bar. Deze verdamper is voorzien van een compensatie aansluiting. Is deze aangesloten dan krijg ik de druk niet hoger dan 1 bar. Zonder compensatie aansluiting kan ik tot ca 2 bar gaan.
Nu is het misschien een idee om de compensatie aansluiting voor de gasklep te monteren ipv. na de gasklep zoals nu? Dat scheelt misschien in de vacuum/compensatie waardoor de gasdruk wat hoger afgesteld kan worden stationair?

Op de rollenbank zou een optie zijn, is inderdaad wel prijzig. Aangezien ik ook nog een quattro heb, zijn de 4wd rollenbanken spaarzaam! Maar de auto zou dan toch eerst op de weg goed rijdbaar te krijgen moeten zijn lijkt me.

Er zitten nu voor de inlaatklep een nozzle gemonteerd waar het lpg ingespoten wordt. De motor loopt nu batch injectie, oftwel ze openen allemaal tegelijk. ze injecteren ook 1 x per cyclus. Zou het kunnen zijn dat bij lagere toeren zonder turbodruk de cilinders onderling LPG wegzuigen in het spruitstuk? Op turbodruk loopt de motor ook goed en wordt het mengsel naar binnen geduwd?

Patrick

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Een beetje theorie vooraf: lambda 0,8 is wat anders dan afr 0,8.
Om Lambda om te rekenen naar AFR moet je weten hoeveel kilo lucht er nodig is bij lambda 1.
Voor benzine was dat 14,64kg (afgerond 14,7), maar door de toevoeging van ethanol zitten we nu op 14,35.
Voor LPG is Lambda 1 15,8kg lucht op 1kg LPG.
Lambda 0,8 voor benzine is 0,8 * 14,35 = 11,48. AFR van 10 op LPG is 10/15,8 = 0,63 of te wel extreem rijk.

N.B.: je sonde moet wel weten dat er LPG wordt ingespoten, anders moet je 14,7 aanhouden voor lambda 1.
In dat geval is een afr van 10: 10/14,7 = 0,68, nog steeds erg rijk.

Ik denk dat je injector(s) op de verkeerde plaats zitten. Voor de gasklep heb je zonder turbo een redelijk constante druk van 1 bar (buitenlucht).
Je gasdruk varieert aan de hand van de compensatie NA de gasklep waar wel een vacuüm is.
Die compensatie heb je nodig om een hogere gasdruk te krijgen als de turbo werkt.
De bedoeling is dan het creëren van een constant drukverschil tussen LPG en inlaatspruitstuk druk.
Wat ook nog meespeelt is dat voor de gasklep een relatief geringe luchtflow is en de menging van LPG en lucht niet optimaal is.
LPG-inspuiting NA de gasklep zou het al beter maken. 1 injector per cylinder maakt het dan nog beter.

Genderen (0), 12 jaar geleden

Hallo,

toch nog even ter verduidelijking, de injectors zitten vlakbij de inlaatklep gemonteerd, ik bedoelde eigenlijk per cilinder. Er zitten dus 5 injectoren op. Ik bedoelde de aansluiting betreffende de compensatie van de verdamper, er zal verschil in zitten wanneer deze voor of naar de gasklep gemonteerd zit lijkt me.
De software om het geheel mee in te stellen laat bij een 5 cilinder 1 of 5 inspuitingen per cyclus toe. 5 wordt teveel en op 1 loopt ie niet lekker. Vanmorgen het idee gekregen om in te geven dat het toerental van de nokkenas wordt gelezen ipv. de krukas (daar zit de sensor ook op), dit had als gevolg dat ik nu wel inspuitingen per cyclus heb. Tot mijn verbazing is dit een wereld van verschil! de auto loopt er rijd super! Het lijkt hiermee opgelost te zijn!

Patrick

Patrick

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Compensatie aansluiting moet ook NA de gasklep weg genomen worden. Daar spuit je gas in. Die druk moet gecompenseerd worden.

Met het halve toerental en 1 inspuiting per cyclus spuit je in werkelijkheid dus 1 x in per 2 verbrandingen. Dat gaat niet goed.
Dus mij verbaast het niet dat de motor nu beter loopt.

Genderen (0), 10 jaar geleden

Probleem is opgelost door de gehele software te herschrijven betreffende de inspuiting. Auto loopt nu op het progamma van een 4 cilinder, ondanks dat de motor een 5 cilinder is!

Patrick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 5000 of stel zelf een nieuwe vraag.