close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 80: Audi 80 1985 koppeling komt niet vrij

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TD ipv 1.6TD

Volgende probleem:
Nieuwe koppelingsset 210mm SACHS gemonteerd, koppeling komt niet vrij. Vrije slag van de hevel heb je, daarna is het alsof je tegen een muur loopt te duwen.
Andere NK 210mm set werkte ook niet, exact zelfde probleem. Valeo 200mm set paste de drukgroep vreemd genoeg niet van.

Het betreft een 80 TD, origineel een 1.6TD en nu met 1.9TD AAZ motor, 1.6TD vliegwiel, 1.6TD bak (3M code)

Heeft iemand idëeen waar dit aan kan liggen, bak is er inmiddels al 5x onder uit geweest maar we kunnen de oorzaak niet vinden.

We willen nu een 200mm SACHS koppelingsset monteren, maar dit is natuurlijk minder verstandig met de 1.9TD er aan,
en ben er bang voor dat deze zelfde probleem heeft als Valeo 200mm; drukgroep niet passend.

Oorspronkelijk was er wel een 200mm SACHS koppelingsplaat gemonteerd, drukgroep onbekend. Maar 210 en 200mm zijn uitwisselbaar bij de Audi B2 4-cylinders....

Hevel:
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=h5CCF25rw...[/yt]

Geplaatst door

audi-wanhoop (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je zovvel wijzigingen gedaan hebt wordt het tijd om de schuifmaat , de rij en de duimstok er bij te pakken. Met de verwijderde versnellingsbak bepaal je daarna eerst hoeveel mm de drukplaat van de drukgroep ingedrukt moet worden om de koppeling vrij te krijgen. Dit doe je door een scharnierpunt te creeren op het motorblok en dan daarop met een hefboom het druklager op de drukplaat te laten drukken. tot je de in de koppelingsplaat gestoken hulp price as kunt draaien. Vervolgens meet je met behulp van de rij de afstand van de drukplaat tot het motorblok, Dit is dezelfde als de rand van het vliegwiel carter. Nu zet je de koppelingsvork, met het druklager erop in dezelfde stand. Nu kun je controleren of het mogelijk is de koppelingshefboom voldoende te bewegen om de koppeling vrij te maken. Als dat niet klopt zul je het scharnierpunt van de koppelingsvork moeten aanpassen. Dieper of minder diep...

Alhoewel je betoog op iets anders wijst wil ik je toch vragen goed te kijken of de koppelingsvork (hefboom) niet gescheurd is waardoor de erop uitgeoefende kracht niet kan resulteren in het indrukken van de drukgroep.

Hi Cor,

Ik begrijp het bijna,

Met scharnierpunt bedoel je, de stand van de koppelingsarm t.o.v. de as van de koppelingsvork?

audi-wanhoop 0

11 jaar

Ja, ik denk het wel. Er wordt ook wel een as toegepast. Ik kan me de audi niet goed voor de geest halen, daarom de algemene informatie. Ook al lijkt de koppelingsvork massief uitgevoerd??? er kan wel degelijk een scheur in zitten, Het begin van een breuk...

[img]http://www.joepmac.nl/etka1.png[/img]
De 13 kan ik wel 1,5cm omhoog halen, maar dan houdt het op. ik zou wel met 2 man kracht kunnen zetten, maar gaat echt geen mm verder omhoog, heb niet het idee dat de hendel dan beschadigt. maar hij kan de slag niet helemaal maken, terwijl dat met gedemonteerde bak wel kan.
Ik denk misschien dat het vliegwiel ietsjes te dun is of iets, maar lijkt me dat een druklager die extra millimeter ook wel moet kunnen maken?

audi-wanhoop 0

11 jaar

Mooie tekening, Ik heb meegemaakt dat 1 van de twee drukstukken op de koppelingsvork of hefboom (10) niet goed gelast was, waardoor je slag verliest. Weet je de rust stand van de hevel nog??? van uit die stand moet het druklager toch wel 8 mm naar voor kunnen bewegen.. Heb je de 13 los genad van de as???
Nog wat anders, Het druklage (5) rmoet niet te strak of te los op de tump (8) passen Waarschijnlijk kun je zien hoever dezre erop heen een weer bewogen heeft. Een zg moet (ejnde van een slijtageplek) kan er voor zorgen dat het druklager geblokkerd wordt.

OK goede uitleg, dank
Hevel 13 hebben we al wat lager voor meer slag, maar hij blokkeert 'in' de slag.
slijtage aan nr 8 heb ik ook aan gedacht, maar kan het dan in zoverre blokkeren dan een volwassen kerel de hevel niet omhoog kan duwen? Met de bak gedemonteerd schuift hij er wel mooi overeen, maar dan zit er geen gewicht achter of..?

audi-wanhoop 0

11 jaar

Is het druklager nieuw? Zo nee, Doordat het scheeft gedrukt wordt kan het gaan klemmen, In hefbruggen en liften wordt dat principe gebruikt voor veiligheids blokkering.

Ja is nieuw, bestaat uit een nieuwe set van koppelingsplaat+drukgroep+druklager
Bus is niet nieuw, maar ziet er OK uit, geen groeven

audi-wanhoop 0

11 jaar

En de vork, niet gescheurd op of vlak naast de las?

ik zal het nakijken, maar dan moet hij toch onder druk verder scheuren of?

audi-wanhoop 0

11 jaar

Uiteindelijk wel. Nog wat anders, Hoe is het met de dikte van de nieuwe koppelingsplaat??? veel verschil met de oorspronkelijke?? is het vliegwiel afgedraaid(geslepen), Is het hoogteverschil drukplaat en pasvlak vliegewiel oude of nieuwe drukgroep nagenoeg de zelfde. paste de nieuwe koppelingsplaat??? of liephij aan op de veren????

koppelings plaat verkeerd om gemonteerd?

fordmannetje 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.