Audi 90: Audi 90 2.3 20v 7A -- geen vonk?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 20v 7A

Mijn auto, een Porsche 944 welke ik zelf heb voorzien van een Audi 5-cilinder motor van het type 7A, heeft sinds kort een onaangenaam probleem. De anderhalf jaar daarvoor heeft de auto prima gereden.

Afgelopen weekend zonder problemen gestart en gereden en daarna auto uitgezet. Na een uur wilde de auto niet meer starten. Ik vond al snel dat er geen vonk meer was. Ook de injectoren lijken niet aangestuurd te worden.

Met multimeter gemeten of er stroom op de bobine en ECu staat, dit is het geval. Massa's zijn ook in order. Na nog enkele keren starten slaat de auto toch aan. Gauw naar huis gereden, helemaal geen problemen tijdens het rijden.

Thuis auto uitgezet, maar deze wil daarna weer niet starten. Weer geen vonk.

Heb het volgende al geprobeerd:
- andere bobine, geen verschil
- krukassensoren (positie en toerental) vervangen met nieuwe
- hall sensor op verdeler doorgemeten, is goed.
- nogmaals geschakelde en constante + draden en massa's voor bobine en ECU nagemeten, zijn goed.

Wat erg vreemd is, zo nu en dan is er heel even een vonk tijdens het starten. Maar zodra de sleutel wordt losgalaten en opnieuw gestart, geen vonk meer.

Accu geeft netjes 12v (ruim) en tijdens starten zakt zowel de constante als geschakelde + niet (te) veel weg.

Suggesties worden zeer op prijs gesteld, ondertussen blijf ik puzzelen en mocht ik het euvel vinden dan laat ik dat zeker weten!

Gaan de ECU's van deze Audi's wel eens stuk?

bullmoose

Geplaatst door bullmoose (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 90? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

zit er bij deze ontsteking een aparte module op?

bullmoose (0), 13 jaar geleden

Als je met "aparte module" een module bedoeld zoals die op vroegere Audi en VW's (met k-jetronic) werd gebruikt (klein kastje), dan nee.

Op deze motoren zit een krukaspositiesensor en toerentalsensor bij het vliegwiel. Daarnaast zit er ook een verdeler op met een hallsensor welke in feite als nokkenaspositiesensor dient. Deze zijn echter gecheckt en goed bevonden.

Wat ik op een Amerikaans forum ben tegengekomen is dat het bij deze auto's wel eens wil gebeuren dat er tijdens starten geen vonk geproduceerd wordt maar dat met aanslepen de motor wel gewoon aan de praat te helpen is. Ik zal dat eens proberen, wie weet kom ik dan verder.

Ik zou graag de foutcodes uitlezen maar de stekkertjes daartoe zijn door de vorige eigenaar van de draadboom verwijderd... Misschien kan ik met een pinout van de ECU de juiste aansluitingen vinden om direct daarvandaan een testlampje aan te sluiten om de knippercodes te verkrijgen.

bullmoose (0), 13 jaar geleden

Opgelost!

Foutcodes uitgelezen, deze gaf aan dat de verdeler van tijd zou staan. Vreemd want er is niets los geweest. Toch de verdeler een stukje verzet en voila, alles werkt weer naar behoren!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 90 of stel zelf een nieuwe vraag.