Ik ben de distributieriem van een Audi 90 met NG-motor aan het vervangen. Ik heb een originele VW 210 spanningsmeter. Ik weet alleen niet op welke waarde de riem afgesteld moet worden. Kan iemand mij daaraan helpen? Kopieetje uit Elsawin?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Iedere spanningsmeter heeft een eigen schaal . De motor is dus nog niet uitgevoerd met een zelfstellende spanrol neem ik aan ! Houd rekening met het uitzetten van het blok door de temperatuur. Een vuistregel is dat je de riem zo "strak "zet dat je het langste deel van de riem tussen wijsvinger en duim 90 gr kunt omdraaien . Zet je hem toch te strak dan gaat de riem gieren . Ik vraag mij wel af of je er een zelfspannende rol kan plaatsen . De riem staat dan koud of warm altijd goed gespannen.
Succes.
Dit onderwerp hebben we aleens met je besproken.
Nadien heb je ook niets meer van je laten horen.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Moderator Problemcar
Ik had toen ook gevraagd om de instelwaarde, maar helaas niet gekregen.
De betreffende auto heb ik indertijd stil gezet om andere redenen. Ik heb sinds kort een andere Audi 90, waarvan ik nu de distributieriem aan het vervangen ben.
Ik zou graag weten waarop de VW 210 meter ingesteld moet worden.
12 jaar
@Punt
De motor heeft inderdaad geen zelfstellende spanrol. Ik had de riem inderdaad met de hand ingesteld op 90 graden op het langste deel. Als de motor dan warm is lijkt het mij dat hij erg strak staat en hoor je hem duidelijk. Lijkt mij niet goed voor de lagers en de riem.
Ik heb het gevraagd aan een monteur in de Audi-garage. Volgens zou het kloppen dat hij zo strak staat. Het geluid zou na een tijdje vanzelf weg gaan.
Hij heeft nog gezocht in zijn onderhoudsprogramma, maar kon niets meer vinden over de NG-motor.
12 jaar
Controleer de spanning ook als de motor warm is en zet de snaar iets minder strak . Is wel de rol vernieuwd ? Deze gaat naar mijn ondervinden geen 2 snaren mee. Ook blokkeren van de rol komt voor . Groeten.
[url=http://postimage.org/image/itoguenlb/][img]http://s11.postimage.org/itoguenlb/V13_0...[/img][/url]
‒ → Beide bovenste bouten van het spansysteem (langgaten) 1 omwenteling losdraaien.
‒ Onderste bout losdraaien totdat het spansysteem kan worden verschoven.
‒ Rubber buffer van motorkantelsteun lostrekken.
[url=http://postimage.org/image/k8gurn9x5/][img]http://s12.postimage.org/k8gurn9x5/V13_0...[/img][/url]
→ Getande riem spannen; hiertoe zeskant van spansysteem met 25 Nm rechtsom draaien, vasthouden en bouten -pijlen- met 10 Nm vastdraaien.
‒ Krukas twee omwentelingen in draairichting van de motor draaien en controleren of de markeringen op nokkenas en krukas samenvallen met hun referentiepunten.
‒ Spanning van getande riem met VW 210 controleren.
‒ Schaalwaarde: 14 ... 14,5
‒ Zo nodig afstelling corrigeren.
@Punt.
Het mooiste zou zijn als ik weet op welke waarde de riem afgesteld moet worden met VW 210. De rol (en de waterpomp en de keerringen) heb ik ook vernieuwd.
@P.Kelder.
Bedankt voor de info. Dit gaat echter over de NG-motor met spansysteem. Dat spansysteem is een modificatie die in 1992 is aangebracht. Mijn motor is van 1991 en heeft nog niet zo'n spansysteem. Het is de vraag of die op dezelfde spanning ingesteld moet worden. Heb je misschien ook info over deze motor?
12 jaar
[quote=Audi80fan]Heb je misschien ook info over deze motor?[/quote]
Controleer de distributiemerktekens
Monteer het krukastandwiel samen met de krukaspoelie en de distributieriem
Monteer de onderste kap van de distributieriem Blokkeer de krukaspoelie; gebruik speciaal gereedschap om de krukas te blokkeren 2084 Krukaspoelie (met speciaal gereedschap): 2079 Draai de bout vast 350 Nm Krukaspoelie (zonder speciaal gereedschap): Draai de bout vast 450 Nm Controleer nogmaals de distributiemerktekens Draai de grote bout om de distributieriem te spannen fig 5 A Gebruik een momentsleutel om de distributieriemspanning af te stellen 25 Nm Zet de spanner vast 10 Nm B Draai de motor 2 slagen met de hand Controleer de spanning met een spanningsmeter fig 5 C Gebruik speciaal gereedschap: VW 210 De spanning is correct als de spanningsmeter een waarde aangeeft tussen: 14 - 14.5 Afstellen indien nodig Controleer nogmaals de distributiemerktekens
Monteer alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
Aanhaalmomenten:
Krukaspoelie (met speciaal gereedschap): 350 Nm Krukaspoelie (zonder speciaal gereedschap): 450 Nm Spanner (kleine bouten): 10 Nm
Gr. paul
@P. Kelder
Bedankt voor de toevoeging. Als ik het goed begrijp gaat dit ook over de NG-motor met zelfstellende spanrol. Op mijn NG-motor zit een vaste rol en moet ik de spanning afstellen met de waterpomp. Ik vraag me af of de in te stellen waarde op de VW 210 voor mijn motor ook 14 - 14,5 is. Waarschijnlijk wel, maar ik zou dat graag zeker weten.
12 jaar
Ik heb het gevonden:
In het elektronische onderhoudsprogramma van VW Elsawin staan alleen modernere auto's. Te tijde van de Audi 90 werden nog papieren handboeken gebruikt. In de reparaturleitfaden "5-Zyl Einspritzmotor (4-Ventiler) Mechanik Ausgabe 05.89" staat: "Zahnriemen muss sich mittig zwischen Nockenwellenrad und Kuhlmittelpumpe mit Daumen und Zeigefinger gerade noch um 90* verdrehen lassen"
Er wordt dus geen gebruik gemaakt en geen waarde vermeld voor de spanningsmeter VW 210. Misschien is die later geintroduceerd.
Beschrijving geldt voor de 4-kleppen motor. De aandrijving is volgens het plaatje in de leitfaden echter gelijk aan die van de 2-kleppen motor.
@Punt.
Precies zoals jij reeds aangegeven had.
@Paul Kelder
Jouw info was ook correct, maar voor het iets latere type motor.
Beide dank voor de moeite.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 90 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar