Audi A3 : [Audi A3 1.8 20v/1997] Motor schokt ( te rijk mengsel/lmm/ga

Hoi allemaal.

Sinds augustus vorig jaar ben ik eigenaar van een mooie audi a3 van 1997/9.
Het is een 1800 20v. ( 120.000 km )

Nu heb ik eigenlijk al sinds lange tijd een probleem.

Als de motor koud start......geen problemen ( hij pakt dan stationair 1200 toeren ofzo om warm te worden ).
Daarna als het blok warm is daalt hij naar 850-900 ongeveer.

Dan gebeurd het, bij het gewoon stationair draaien zie je het blok onregelmatig schudden (stotteren) soms 1x per min soms 10 minuten niet .
Tijdens het rijden doet hij het ook, bij lage toeren rijden en optrekken bij 4000 toeren.
Gewoon een schok en daarna gaat het goed.
Tevens krijg ik het idee dat hij wat aan de trage kant is.

Maar het meest vervelende vind ik het stationair lopen want uitendelijk schokt de hele auto en dat voel je in je rug enz enz.

Tevens hoor je het bij je uitlaat op het moment dat hij stottert net alsof hij dan even dichtslaat. (1sec)

Nu is er mij verteld dat het gasklephuis smerig is, dus GOED schoongemaakt en weer gaan rijden.
Helaas probleem niet verholpen, gebelt met de dichtbijzijnde garage om de computer in de a3 naar de basis stand te helpen.
Ik ben terecht gekomen bij een seat dealer waar ik direct terecht kon ( heel fijn ).
Computer uitgelezen, geen directe storingen te zien. Helaas wisten ze niet de lambda sonde uit te lezen ( Seat en Audi schijnt daar dus in te verschillen ).

Helaas pindakaas, het enige wat hij kon zien dat de motor vrij RIJK stond afgesteld....... Hij zei dat seat 10procent staat afgesteld... en die van mij stond tussen de 14,8 en de 18.5 in ( schommelen ).
Dus hij begon te denken aan de bougiekabel/bobine, dus dat een bougie sporadisch niet vonkt.
Thuis gekomen kabels gescheckt ( in de aansluitingen zat GEEN corosie of iets van smerigheid. ).

Kan het dus ook niet zijn !

Nu lees ik allemaal dingen over LMM ( lucht massa meter ) alleen die klachten komen niet exact met mijn problemen overeen.

DUS.......HELP voordat ik em naar de dealer kan gaan brengen en XXX Euro kwijt ben.

Stanley11056

Geplaatst door Stanley11056 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

draai er eens een paar nieuwe bougies in .

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

kan ook je koelvloeistof sensor zyn. denk toch even uit laten lezen.

Stanley11056 (0), 18 jaar geleden

auto is uitgelezen geen aangemerkte problemen.

Bougie is mij uitgelegd doet het wel of niet... en niet sporadisch niet.
En de bobine en kabels zijn goed ( schoon en on-geoxideerd ).

Nieuws Update :

Als de auto stationair loopt en ik doe het raampje open krijg ik het idee dat ik wat benzine ruik ( te rijke mensel kan ook komen door lambdasonde dacht ik ).

Maar ik hoor ook wat gepruttel ( rond mijn katalysator ), kan het zijn dat dat ding gewoon lek is.......daardoor verkeerde waarde geef aan de lambda sonde en daardoor een te rijk mengsel aanmaakt ?
Tevens als je gas geeft 4000 toeren bijvoorbeeld...dan bij het zakken hoor je iets van backfire ( je ziet het niet ) maar je hoor wat korte niet al te krachtige plofjes...

Hopelijk kunnen jullie hier uitsluitsel geven.

Riesjaar (0), 18 jaar geleden

Ik zou toch eens de koelvloeistoftemp. sensor eens vern

JanT5138 (0) PRO, 18 jaar geleden

En ik zou zeker de luchtmassameter vervangen.
Dit komt mij allemaal zo bekend voor.

Je kan toch vragen of je even mag proberen, zonder gelijk aankoop verplichting. Na een paar kilometer rijden weet je al genoeg hoor.

Jan

mooksemike (0), 16 jaar geleden

Stanley,

ik heb op dit moment hetzelfde probleem. Heb jij destijds een oplossing gevonden? zo ja.. mag ik die dan weten??

Groeten Mike

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ga eens met een plantenspuit over de bougiekabels heen sproeien, als ze kapot zijn zie je en hoor je het gauw genoeg.
Je kunt vaak aan de buitenkant niks zien of ze nog goed zijn.

Frantic. F (0), 16 jaar geleden

Heb dezelfde auto uit 2000, bij mij begon het ook met onregelmatig draaien wat steeds erger werdt. Na 2 maanden ook tijdens het rijden totdat de motor zo schokte dat rijden onmogelijk werdt.
Bij mij was het de luchtmetermassa zoals Jan T al opperde. suc6

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Ga eens met een plantenspuit over de bougiekabels heen sproeien, als ze kapot zijn zie je en hoor je het gauw genoeg.
Je kunt vaak aan de buitenkant niks zien of ze nog goed zijn.[/quote]
Vind dit knap, de 1.8 20V heeft 2 bobine´s direct op de cilinderkop gemonteerd, 2 cilinders met staafdoppen vastgemaakt aan de bobine, 2 met een kabeltje. Twee stuks kom je dus niet bij, en juist die gaan soms stuk........

Denk niet dat je probleem hierin zit. Dit geeft misfire storingsmelding. Motor loopt te rijk, zoek het dus in het volgende±

Hij staat of valse lucht te zuigen, (via het beruchte carterontluchtingsmondje onder de inlaatbochten) of het is de luchtmassameter.
Lekkage in uitlaat tussen kop en kat kan de boel mengseltechnisch ook aardig verzieken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.