Audi A3: Audi A3 1.9TDI die inhoud en schokt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI (81kW)

Heb een Audi A3 1.9TDI uit 09-2000 (dus facelift) die sinds een paar weken inhoud en schokt, eerst inhouden, vooral tussen hogere toerentallen, 4000/5000rpm, en dan rond 80km/h...het duurde zeker minuten voordat de auto op gang kwam en naar de 120km/h kroop.

Na advies heb ik een nieuwe luchtmassameter aangebracht.....dat gaf wat leek verbetering.....acceleratie ging beter en auto had meer trekkracht......maar een paar dagen hierna begint de auto te schokken dit meestal in de 2de of 3de versnelling en rond 1700rpm/2100rpm....en rond 40km/h/60km/h.......het rare is dat het de ene keer wel schokt maar de andere keer weer niet.......

ook start de auto soms slecht......meestal een aantal keren voorgloeien en daarna start ie goed......maar soms blijft het toerental op 0 staan en daarna schiet ie naar 900rpm...ik zag wel dat mijn accu aan vervanging toe is.........misschien dat dit het oplossen helpt?

auto heeft sinds een aantal maanden een nieuwe koppakking/nieuwe distributieriem met alle accessoires (thermostaat, waterpomp, poelies etc)

km-stand is 247.000km........

iemand een idee??

brandstofpomp? niet goed afgestelde timings? verstuivers?

alvast bedankt voor jullie reactie(s)

[update] auto schokt niet alleen maar piept tijdens het schokken of dit nu de vering en/of ophanging is kan ik niet echt thuisbrengen [/update]

leviathan23

Geplaatst door leviathan23 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat als eerste de timing eens controleren..of was het probleem ervoor ook al aanwezig ?

Heb je hem al eens laten uitlezen ? Dat is wellicht goedkoper dan lukraak onderdelen vervangen..

Gr Stefan

leviathan23 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Laat als eerste de timing eens controleren..of was het probleem ervoor ook al aanwezig ?

Heb je hem al eens laten uitlezen ? Dat is wellicht goedkoper dan lukraak onderdelen vervangen..

Gr Stefan[/quote]
nee dit probleem was vorig geen probleem......heb koppakking laten vervangen door dat er koelvloeistof het blok in liep..........

het is hierna gekomen......maar heb er ondertussen ongeveer 5mnd mee gereden......

[update] auto schokt niet alleen maar piept tijdens het schokken of dit nu de vering en/of ophanging is kan ik niet echt thuisbrengen [/update]

leviathan23 (0), 14 jaar geleden

heb de boel laten uitlezen en er komen 3 dingen voor;

luchtmassameter
turbodruk
en krukas

storingen zijn eruit gehaald nu even kijken hoe die zich gaat gedragen....er zit echter een nieuwe LMM op, geen originele maar een imitatie, als er nog steeds problemen zijn dan maar een echte kopen

de meldingen van de krukas kwamen sporadisch voor dus dat zal niet zo'n probleem zijn(?)

LMM stuurt ook de turbo aan toch? dus een goede LMM zorgt voor een goede druk?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Het gaat erom WAT de storing zei over deze 3 delen,dan word het zoeken wat makkelijken.Hebben ze je dat verteld?

Luchtmassameter......onderbreking?..of Signaal te zwak??
Turbodruk...te hoog?....of juist te laag?
Krukassensor??...onderbreking?....of zwak signaal?

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

4000/5000 rpm?? Met een diesel?

leviathan23 (0), 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]4000/5000 rpm?? Met een diesel?[/quote]
sorry 1700/2100 rpm

Dead Silence (0), 14 jaar geleden

Wat is de motorcode van dit blok? Als dit blok een wastegateturbo heeft (dus een turbo met vaste geometrie) zou ik maar eens je N75 magneetklep vervangen. Kost ongeveer 50 euro inclusief BTW en 5 minuten werk.

Als je vermogensproblemen hebt die reproduceerbaar zijn, is het vaak de LMM, anders zou ik de magneetklep eens vervangen in geval van een wastegateturbo, of je schoepen van je variabele turbo doen het niet meer naar behoren en moet je je turbo eens laten reinigen / reviseren.

leviathan23 (0), 14 jaar geleden

[quote=Dead Silence]Wat is de motorcode van dit blok? Als dit blok een wastegateturbo heeft (dus een turbo met vaste geometrie) zou ik maar eens je N75 magneetklep vervangen. Kost ongeveer 50 euro inclusief BTW en 5 minuten werk.

Als je vermogensproblemen hebt die reproduceerbaar zijn, is het vaak de LMM, anders zou ik de magneetklep eens vervangen in geval van een wastegateturbo, of je schoepen van je variabele turbo doen het niet meer naar behoren en moet je je turbo eens laten reinigen / reviseren.[/quote]
motorcode: ASV dus zover als ik weet zit er een N75 op, heb hier ook al aan gedacht, maar ga eerst nog een keer wat testen uitvoeren met mijn laptop en VAGCOM, kijken wat daar uitkomt, idd bedankt!

Dead Silence (0), 14 jaar geleden

Rijdend uitlezen levert altijd meer informatie op. Maar begin eens met de foutcode(s). Ik heb recentelijk turbodrukproblemen gehad (code 1557) en dat begon met schokkerig gedrag. Uiteindelijk, na 310.000km, was het de wastegate. Succes en houd ons maar op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.