Hallo, Ik heb een probleem met mijn Audi A3 2.0 TDI uit 2006 (Motorblok 2007).
De auto is gechipped en abt getuned en heeft momenteel 210 PK en 450 nm koppel.
PROBLEEM:
Bij snel en rustig wegrijden houd de motor soms helemaal in en lijkt bijna afteslaan, Kan daarna door even met het gas/koppeling te spelen weer doorrijden.
Ook heb ik dit probleem gehad tijdens het overschakkelen van de 2 naar de 3. Het is dus niet alleen met wegkomen.
Dit probleem is nu voor de 3e keer tijdelijk aanwezig, (Gek genoeg?) begon het de laatste 2 x vrijwel direct na het vol tanken.
Paar dagen gelden had hij het weer, savonds weggereden en bij elk stoplicht problemen met wegkomen omdat hij inhield. Ook tijdens t schakkelen. Aangezien ik geen andere keuze had gewoon mee doorgereden, op de terugweg nog altijd het zelfde probleem. Het leek of er serieus iets goed mis was maar toen ik de dag erna een test ritje ging maken was het probleem weer helemaal weg en tot nu toe nogsteeds weg.
Als ik stil sta, ik zun vrij en geef vol gas komt hij soms niet boven de 3000 touren, af en toe door wat gas te blijven geven en dan even te stoppen en dan nog eens te proberen gaat hij weer over de 3000 touren, maar soms komt hij er gewoon niet boven.
Dus af en toe houd de motor heel erg in, en is het niet fijn of veilig rijden en ik zou tog graag willen weten hoe dit komt om ergere problemen voor te zijn, en het probleem van de baan te helpen.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar uitgelezen en er zijn geen foutcodes.
Kan iemand me wat wijzer maken of een goede richting op sturen in het uitsluiten van mogelijke oorzaken ?
Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt een beetje op een te lage brandstofdruk oid als ik zo ff gok, werkt de pomp in de tank wel goed?
Dit is nog een pompverstuiver motor toch?
Je hebt geen storingen in het systeem opgeslagen zeg je maar toch serieuze problemen inhouden of schokken neem ik aan? Meestal ligt het bij geen storingen aan iets mechanisch, iets wat de motor ecu niet kan weten en dan ga je denken aan opvoerpomp in tank of opvoerpomp zijkant cilinderkop of lekkende/uitgeslagen verstuivers in de cilinderkop maar ook kan het liggen aan de tuning. Het is wel gissen zo hoor.
Als ik het zo lees dan gok ik ook op de benzine pomp. Slaat deze aan wanneer je de contact sleutel omdraait?
9 jaar
Hey Ricky!
Ja deze motor heeft pompverstuivers.
Ik denk zelf ook het brandsoftsysteem, Als het de turbo was moest ik er onder het optrekken en doorrijden meer last van hebben toch ?
Als hij het probleem heeft, en ik ben eenmaal op gang op de snelweg bv is er niks aan de hand, trekt hij lekker op en lijkt alles normaal.
Als het met de tuning te maken had, denk ik zelf dat ik er ook eerder en vaker last van had gehad ? (Kwa hoe alles afgesteld is).
Wat zijn oorzaken van tijdelijke druk verlies ? Zonder mechanische defecte of lekkages zou dit tog eigenlijk niet moeten kunnen ?
Lijkt me verstandig om te beginnen bij de opvoerpomp, Maar hoe kan ik deze het beste testen ?
9 jaar
Geen storingen aanwezig en je hebt het pas 3x gehad dus het probleem is niet continue aanwezig dus ook lastig te zeggen hoe en wat. Maar bv een verstopt brandstoffilter zou wel dit soort klachten kunnen geven maar voor hetzelfde geld hapert de pomp in de tank soms enz enz.
Probleem met de turbodruk zou worden geregistreerd door de motor ecu dus zou je storing moeten hebben.
Ja maar wat je zegt over de tuning, dat is een stukje software wat later wel voor problemen kan gaan geven, tenminste dat is mogelijk en komt wel eens voor maar zelden. Zie het als je telefoon, eerst werkt hij prima maar later wordt hij traag en vallen delen uit, denk zelf niet bij jou maar ligt er ook aan waar en wie hem heeft ge-chipped maar dat is een mogelijkheid heb er zelf weinig ervaring mee met verschillende tuning.
Ook de luchtmassameter kan voor rare klachten zorgen.
Als dat inhouden voorkomt, is het dan echt schokken en stoten of is het gewoon weinig vermogen maar de motor blijft soepel lopen en aanvoelen?
Het beste is om er een monteur ermee te laten rijden op het moment dat het voorkomt maja als het niet vaak voorkomt is dat ook weer lastig.
Opvoerpomp testen door de toevoerslang los te halen of het deksel los te halen van brandstoffilter en dan starten, er moet dan een straal diesel uit komen maja je moet met dit soort dingen wel even weten waar je mee bezig bent, weet niet hoeveel sleutelervaring je hebt.
Ik heb me laten vertellen dat waarschijnlijk de oorzak bij de bekabeling zit onder de motorkap. Dus ga dit eerst proberen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar