close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: Motor korte hapering (ECU reset?)

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 TFSI

Hallo,

Ik ben Rene en heb een vraag over mijn Audi A3 Sportback (8PA) 1.2 TFSI uit 2010. Sind begin dit jaar zit er soms een korte hapering in de motor. De motor schokt dan kort (~0.5 sec) en heftig tijdens het rijden. Het komt nu om de paar weken voor. In totaal 7 x in 5 maanden tijd (ca. 1500km/maand). Dealer heeft nog wel een software update gedaan (mogelijk iets met nokkenas (toerental) sensor), maar dat heeft het probleem niet opgelost.


Mijn observaties tot nu toe:
* Meestal na ongeveer 9 a 10 minuten rijden.
* Eerst valt Cruise Control uit, daarna korte schokken.
* Toerenteller eens plotsklaps zien weggvallen, wat vreemd is omdat de motor door rollende wagen op toeren wordt gehouden, dus toerental zal niet snel moeten kunnen dalen. Voor mij een aanwijzing dat het iets met toerentalsensor of ECU te maken moet hebben.
* Ik maak nu zelf loggings met "Torque App" en een EM327 Bluetooth interface. De "Run time since engine start(s)" lijkt te worden gerset bij een hapering! Ik moet dit nog een keer goed proberen te loggen, maar gisteren gaf de waarde ca 9 minuten te laag aan en was op 9 minuten een korte hapering en uitval van de cruise controle. De trip time op de booard computer (dash board) wordt niet gereset.
* Geen storingsmelding en ook met OBD geen fault codes in de ECU gevonden. Niet met eigen OBD, maar ook niet bij de dealer.

Naar de dealer gaan vind ik nu lastig, omdat het probleem sporadisch optreedt. Zij kunnen zelf niets vinden in de logging. Ik heb echter nu nog garantie. Ik zou graag goed voorbereid een volgende afspraak maken bij de dealer.

Wie heeft er soortgelijke ervaring of wie kan mij verder op weg helpen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Rene

Geplaatst door

reneveen (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het toerental naar 0 terug gaat, kan ik me goed voorstellen dat de motor-computer denkt dat de motor is uitgevallen/gestopt.
Als het toerental dan weer terug komt ziet de motorcomputer dat als een nieuwe start.
Het ligt er maar net aan hoe de toerenteller op het dashboard wordt aangestuurd.
Als dat via de can-bus door de motor-computer wordt aangeleverd kan het ook het wegvallen van de stroom naar de motor-computer zijn.

Heb je die observatie al aan de dealer door gegeven? Want uiteindelijk is het zijn probleem.

oldford 0
badge

9 jaar

Hoe is het met je bougiekabels gesteld? Deze gaan namelijk best redelijk vaak stuk, ook vaak oxidatie op de aansluiting op de bobine en dan met name de 2 connectors aan paravan zijde.
P.s. de nieuwe verbeterde originele bougiekabels hebben nu een geribbelde hoes er omheen.

ricky 10
badge

9 jaar

[quote=oldford]Als het toerental naar 0 terug gaat, kan ik me goed voorstellen dat de motor-computer denkt dat de motor is uitgevallen/gestopt.
Als het toerental dan weer terug komt ziet de motorcomputer dat als een nieuwe start.[/quote]
Zo had ik het nog niet bekeken. Lijkt ook een logische redenering.

Hopelijk kan ik het een keer vangen in een log. Ik hoop dan te zien dat:
a. de logging doorloopt, toerental 0 aangeeft --> ECU blijft werken ,maar sensor hapert
b. de logging kortstondig geen waardes meer geeft --> ECU (communicatie) valt weg en ECU reset?

reneveen 0

9 jaar

[quote=ricky]Hoe is het met je bougiekabels gesteld? Deze gaan namelijk best redelijk vaak stuk, ook vaak oxidatie op de aansluiting op de bobine en dan met name de 2 connectors aan paravan zijde.
P.s. de nieuwe verbeterde originele bougiekabels hebben nu een geribbelde hoes er omheen.[/quote]
Ik heb de kabels even visueel gecontroleerd. Geen corrosie op de contacten. Kabel B en D (de langste 2, links) zijn al eens vervangen door een exemplaar met zo'n ribbelslang. Dit vanwege marterschade :(

Kabel A en C lijken ook nog goed. Kabel C heeft wel enige slijtage omdat deze over de connector van kabel A wrijft. Ik heb ze wat verder uit elkaar proberen te leggen.

Ik begrijp dat slechte bougiekabels tot haperingen kunnen leiden, maar zie de relatie (nog) niet met wegvallen toerental en vooral uitval van de CC. Ik zou dan ook verwachten dat ik bij vochtige omstandigheden meer last zou hebben en ook niet eenmalig per rit.

Wat me wel opviel is dat het dempingsmateriaal onder het schutboard vochtig en zelfs wat schimmelig lijkt. Ontwerpfout of zit er ergens een lek of juist een verstopte waterafvoer?

reneveen 0

9 jaar

[quote=oldford]Als het toerental naar 0 terug gaat, kan ik me goed voorstellen dat de motor-computer denkt dat de motor is uitgevallen/gestopt.[/quote]
Zelf even getest: stukje rijden, motor uit, opnieuw starten --> toerental in logging is even 0, maar timer wordt echter niet gereset.


Ik denk ook dat ik mijzelf moet corrigeren over het missen van 9 minuten in een eerdere log. In deze logging stond 1108, ik had hier 11m:08s van gemaakt, maar dat zijn 1108 x 0.1 seconde en dus is dat 18m:46s. Ik twijfel nu ook of deze tijd door de ECU of door de App wordt bijgehouden.

reneveen 0

9 jaar

De tijd kan door de auto worden bijgehouden en dan door de applicatie worden opgevraagd.
Nummer van die PID is 1F (Hexadecimaal). Bereik is 0 tot 65535 seconden.
1108 (hele seconden) is dus 18 minuten en 28 seconden.

Kennelijk wordt de ecu gevoed door een tijdrelais, dat de spanning na contact uit er nog even op houdt.
Anders kan de communciatie niet doorlopen.

oldford 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.