Hallo beste leden,
Ik zit met het volgende probleem. Heb wel ervaring met auto's alleen dit wordt me een beetje teveel.
Nou als eerst ik heb de expansievat vervangen omdat deze te vies was.en een monteur verleden keer wanneer ik de radiateur had vervangen een spul heeft ingedaan (hele kleine schaafjes hout) om te voorkomen dat het zogenaamd beter was. Maar onzin dus dat heeft er voor gezorgd dat de retourslang op de expansievat dicht is gegaan. En daardoor ontstond er druk in het systeem en ging de KVS stijgen. Nu heb ik alles even lekker schoon gemaakt en gespoeld en heb alles weer aangesloten. En nu is het vreemde ik heb de auto gestart koelvloeistof op peil een rondje gemaakt alleen de fan slaat niet meer aan en bovendien wil de temp.meter niet op 90 komen. Met een beetje behulp met stil staand gas geven komt hij wel op 90 maar dan stijgt het KVS zo hoog dat het er uitgaat zowel dop dicht als open.
De slangen zijn allebei heel warm maar heel weinig druk dan zou moeten met de dop erop
Wat is er aan de hand jongens waterpomp kan het niet zijn want er stroomt gwn KVS in expansie vat. koppakking dan zou de slangen keihard moeten zijn. Dan denk ik dat thermostaat niet opengaat of is wat anders aan de hand.
Wie kan me helpen??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan lijkt het toch op een verstopping ergens anders waardoor er lucht in het systeem blijft en dat verklaart weer dat de kvs eruit wil of toch de waterpomp schoepenwiel die maar half meedraait of idd de thermostaat.
Lastig te zeggen zo wat er precies aan de hand is.
Koude motor starten: wordt de kachel al warm na 5 minuten? Zo ja dan waterpomp goed op dat moment.
Daarna verder laten draaien met dop los: alles moet na een lange tijd heet gaan worden behalve 1 dikke radiateur slang, ook moet nu nog steeds geen kvs uit het reservoir komen, zo ja dan probleem.
Daarna na nog een lange tijd moet de 2e dikke slang heet gaan worden en nog steeds met de dop los mag er niks omhoog komen, zo ja dan probleem.
Daarna moet koelfan aan gaan en nog steeds mag er geen kvs uit het reservoir komen.
Hallo Ricky, bedankt voor je snelle reactie nou in het begin heb ik het wel zo aangepakt.
Gestart KVS ingedaan en gewacht tot er KVS via de retourslang kwam en daarna gewacht voor de slangen de bovenste werd lekker warm maar de onderste niet. In de tussentijd liep de KVS er ook niet uit de fan sloeg ook niet aan dus ik de dop erop gedaan en rondje gemaakt om motor warm te maken maar dan komt het verhaal weer dat hij niet op 90 kwam pas na stilstaan en gas geven. Wat daarna het KVS stijgt zonder de slangen heel hard zijn..
Wat kan dit zijn jongens.
Hopen maar dat het de koppakking niet is lijkt mij onmogelijk.
9 jaar
Heb je dan ook je verwarming op max gezet zodat die ook kan ontluchten?
9 jaar
Nee maar dat hoeft toch ook niet. De leidingen worden automatisch ontlucht toch .Voyager
Correct me if am wrong?
9 jaar
Vanmorgen even naar werk gereden ik reed 100 km per uur zo een 20 km
Maar de meter staat gewoon niet op 90 iets ervoor de gehele tijd was het zo. Bij aankomst even gevoeld aan de slangen en ze hadden totaal geen druk!. De kvs was ook netjes in het midden. Wat kan het zijn jongens iemand hier ervaring mee
9 jaar
Niemand die weet wat er nu aan de hand is of dit heeft meegemaakt.
9 jaar
De leidingen horen automatisch te ontluchten. Met je verwarming op max. tijdens vullen van kvs help je en versnel je ontluchtingsproces.20 km op snelheid(snelweg) is niet voldoende om motor op bedrijfstemperatuur te brengen. Nu is de zaak om thermostaat te controleren op dichtgaan bij koude motor. Mogelijk blijft die open staan(geblokkeerd)door een defect of een voorwerp(je schrijft immers dat je een of ander goedje in je koel systeem destijds gedaan had). In dat geval wil de motor niet snel op temperatuur komen doordat doorstroming van kvs "te groot"is voor een koude motor.
9 jaar
Voyager wat raad je nu het beste aan wat moet ik als volgt doen thermostaat checken?
9 jaar
Jep!Bij thermostaat beginnen. Zou ik het koelcircuit doorspoelen ivm. mogelijke resten van troep dat er ooit er in gegooid werd.
9 jaar
[quote=audia3quattro]Gestart KVS ingedaan en gewacht tot er KVS via de retourslang kwam en daarna gewacht voor de slangen de bovenste werd lekker warm maar de onderste niet. In de tussentijd liep de KVS er ook niet uit de fan sloeg ook niet aan[/quote]
Oke en dan nog even doorgaan stationair tot dat de onderste ook heet wordt en dan net zo lang stationair doorgaan tot dat de koelfan aan gaat. Als er dan nog steeds geen kvs omhoog terwijl de fan draait dan weet je in ieder geval dat de circulatie in orde is en dan pas de dop erop. Als je eerder gaat rijden dan blijft hij namelijk kouder (in NL dan..) dan als je hem verhoogt op toeren laat draaien.
Feit dat de wijzer onder de 90 blijft kan aan de thermostaat liggen maar denk het niet aangezien je onderste slang koud bleef (als thermostaat open blijft staat dan worden beiden slangen ongeveer tegelijk warm) en dat is bij jou niet het geval zeg je dus dan blijft de kvs sensor over of de meter in het paneel.
P.S. de kachel warm of koud zetten maakt niks uit want dat zijn luchtkleppen, geen waterkranen dus de kvs circuleert sowieso al in de kachelradiateur.
Beste leden in inmiddels is het probleem opgelost. De fan sloeg niet aan en de temperatuur sensor gaf niet de juiste waarde aan. Tegelijkertijd heb ik de thermostaat ook maar vervangen, maar er is nu volgens mij een ander probleem tevoorschijn gekomen. Bij warme motor heb ik veel druk op de slangen GEEN verlies KVS. Ik weet niet of dat normaal is zo een druk. De KVS is gevuld tussen min en max en zodra ik de dop losdraai stijgt het niveau zo een 1.5 cm boven de max. Verder helemaal geen last van temperatuur schommelingen en kokende motor.
Wat kan het zijn jongens slecht werkende waterpomp of in de vieze schoenen staan (koppakking).
9 jaar
Niemand ervaring hiermee?
9 jaar
Koelslangen worden altijd hard als de motor warm wordt , druk loopt namelijk op in het systeem door de overdrukdop op het exspansietankje.
Ik denk dat er niets aan de hand is , zeker als je de dop er met een warme motor af kunt draaien en het er niet uit spuit.
Als er uit het dunne slangetje die aan het tankje zit een constante stroom van koelvloeistof komt , is dit goed.
Kaleido1 bedankt idd er is wel een constante stroom in het expansievat maar soms is het net dat het met tussenstop aan het stromen gaat net kotsend zo een beetje en dan weer niet en dan weer wel maar na het opendraaien van de dop stroomt het vloeiend.
9 jaar
Zul je mogelijk een paar keer dop eraf moeten draaien om alle lucht uit het systeem te krijgen.
9 jaar
Dus het is normaal dat de water stijgt als ik de dop losdraai. Ik ga toch met een andere dop eens proberen.
9 jaar
ja .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar