Audi A4: Audi A4 1995 / Vragen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20v

Ik wil komende zomer naar het zuiden rijden met mijn Audi.

Eerlijk gezegd ben ik nog wel aan het twijfelen gezien de km stand van de auto. (230.000)

Het is toch 1500-2000km met temp. van rond de 30graden.

Ik ben bang dat de auto/motor bij deze afstand/temp in combinatie met de km stand wellicht mankementen of problemen gaat vertonen tijdens de
reis.

De auto moet volgende maand voor een grote beurt naar de dealer. Denken jullie dat een grote beurt voldoende is om de algemene staat van
de auto/motor te controleren?

Bestaan er bepaalde methodes om de staat van de motor en de bijbehorende onderdelen te controleren? Of is het beter om preventief zoveel mogelijk te vervangen voor nieuwe
onderdelen? De slijtage onderdelen dan.

Bij mijn kleine beurt hadden ze overigens deze melding van de boord computer:

00561015 Mengsel aanpassing adaptiebereik (cum) onderschreden

Hierbij hadden ze gezegd dat ik me niet druk moest maken en dat het een melding kan zijn die na het starten weer weg is. Aangezien hij alle meldingen weergeeft van het afgelopen jaar.

Verder is de auto helemaal in orde. De distri. riem is vervangen bij 167. Moet dit om de 60? Is het dan verstandig om dit bij de grote beurt te laten doen?

Verder heb ik het idee dat de auto minder trekkracht heeft in de lage versnellingen/toeren. Dit is waarschijnlijk gewoon slijtage van onderdelen/motor. Kan ik dit nog herstellen? of verbeteren?

Als ik het probleem beter moet omschrijven : De auto heeft in de lage versnellingen (1/2) een beetje een punt waarbij de toeren wel oplopen maar de auto niet echt snel vooruit gaat. Hij lijkt een beetje te blijven staan op zijn plaats als het ware. In de 3 is die dan weer lekker vlot. Heel soms wil hij in zijn 5 van 120-140 ook wel is steken. Hij geeft extra gas, maar er lijkt geen of nauwelijks verandering aan de snelheid te zijn. Heeft iemand enige idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Hij stottert verder niet bij het starten of stationair draaien.

Geen rare geluiden, lampjes of andere problemen.

Verder heb ik het probleem dat bij het scherp insturen (vooral bij wegrijden) er een tikkend geluid aanwezig is. Hoe meer ik indraai hoe harder hij tikt. Het probleem lijkt erger te worden. Is dit een homokineet die kapot is? Of is het wat anders? Deze klacht heb ik vorige maand bij de dealer al doorgegeven. Zij zeiden dat het neit zo'n ramp was en wel kon wachten tot de grote beurt. Klopt dit? maak me toch wel wat zorgen.

Ik verwacht sowieso al een aardig dure factuur maar kunnen jullie mij wellicht vertellen wat de prijs + manuren van de volgende werkzaamheden/onderelen zouden zijn? Dan heb ik een idee wat ik ongeveer kwijt ben

- Vervangen van remschijven + remblokken (prijs remblok/schijf + hoeveel uren ong monteren?)
- Prijs van nieuwe dempers + vervangen hiervan?
- Homokineet (als deze kapot is) prijs + vervangen
- gasklephuis reinigen

Zijn er verder nog bepaalde onderdelen die ik kan adviseren om te laten vervangen gezien de km stand? Onderdelen die niet aan bod komen bij een grote beurt dus. LMM? Andere zaken? Bepaalde methodes of controles die ik kan adviseren bij de dealer om te testen? Ik heb namelijk heti dee dat ze puur een lijstje afwerken met zaken die bij een grote beurt horen.

audi-addict

Geplaatst door audi-addict (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

jasper

haal niet te veel van dit soort zaken in je hoofd het draagt niets bij aan een ontspannen vakantie... stap gewoon in de auto en zorg dat je verzekerd het pad op gaat.... ook een dealer kan jou geen zorgeloze vakantie beloven...

paul,

audi-addict (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]jasper

haal niet te veel van dit soort zaken in je hoofd het draagt niets bij aan een ontspannen vakantie... stap gewoon in de auto en zorg dat je verzekerd het pad op gaat.... ook een dealer kan jou geen zorgeloze vakantie beloven...

paul,[/quote]
Bedankt voor je reactie Paul, een extra verzekering was sowieso een must. Kun je mij wellicht een antwoord geven op de vragen/technische problemen?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

als ik het zo lees... is er zowiezo een vervuilde gasklep aanwezig. remmen, homokineet durf ik zo geen oordeel over te geven, op afstand bemoeilijkt dit vaak. al met al zie ik hier geen hoog kostenplaatje, althans dat hoeft niet.

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.