Audi A4-Avant: audi a4 3.2 stotteren/schokken

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 fsi v6 256 pk

Hallo,

De auto van mijn vader (audi a4 avant 3.2 fsi tiptronic quattro) heeft een probleem wat willekeurig voorkomt.
Op sommige momenten schokt/stottert de auto, dit is vooral bij een koudere motor.
Wanneer de motor warm is komt het probleem nagenoeg niet meer voor.

Het ene moment lijkt het of je plofjes in de uitlaat hoort, dus zou je zeggen dat het probleem in de motor zit en het andere moment zou je zeggen dat de motor mooi soepel loopt maar dat het probleem meer in de versnellingsbak zit omdat er dan niets aan de motor te horen is.

Ik ben met de auto naar de garage geweest en daar hebben ze hem uitgelezen maar er kwamen geen foutcodes naar voren.
Zelf dacht ik in eerste instantie dat het probleem in de homokineten zat maar dit lijkt me achteraf gezien niet het geval te zijn omdat het schokken/stotteren afneemt naarmate de motor warmer wordt.

Misschien handig om erbij te vermelden: vorig jaar is er bij 70.000 km een nieuwe motor in de auto gegaan.
Op die motor stond ongeveer 1000 km en we hebben hem daarna rustig ingereden.
Er staat nu ongeveer 80.000 km op de auto.
We tanken benzine met een octaangehalte van 98 en de auto is uit 2005.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of kan iemand me vertellen waar ik het probleem kan vinden?

Mvg. Arjen van Alphen

alphie

Geplaatst door alphie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het klinkt een beetje naar een mengsel fout zo lang als de lambda sondes nog niet meedoen.
Vooral dat ploffen in de uitlaat - dat is het exploderen van onverbrande benzine, ofwel een te rijk mengsel danwel een arm mengsel met misfires.
Als er een mengsel probleem is (bij werkende lambdasonde) dan is dat uit te lezen.
Zogenaamde (Long Term) Fuel trim, die moet 0% zijn. Bij grotere afwijkingen kan dat een aanwijzing zijn.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysatoren.

alphie (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik zal het gaan controleren.
Het idee van de lambdasonde klinkt logisch omdat een koude lambdasonde het mengsel inderdaad nog niet goed kan regelen.
Ik weet trouwens niet of de lambdasonde bij deze auto voorzien is van een verwarmingselement dat zal ik ook eens op gaan zoeken.

Ik hou je op de hoogte.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Verwarming hebben deze lambdasensoren, zowel vóór als achter de kats.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.