close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi S3: Audi S3 1.8 Turbo 20V (vermogenverlies, witte rook)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 240

Goedendag,

Vandaag een Audi S3 1.8T 20V gekocht, testritje gemaakt en verkocht, reed prima toen, trok lekker op.
Echter vandaag op de Autobahn 230+ gereden en daarna merkte ik wat vermogen verlies.

Koeltemp. bleef pijlrecht op 90 graden. Daarna kwam er witte rook uit de uitlaat.
Gestopt naast tankstation, motor uitrollen auto snel uigezet en starte daarna niet meer, sloeg wel aan.

Motor heb ik laten afkoelen 2 uur lang daarna moeiteloos gestart, echter vermogen is weg.
Motor viel uit, weer gestart met (wat gas bijgeven) en oliepijl vloog eruit, toen motorkap open was.

Wat kan dit zijn? Bij stationair is er geen witte rook te zien, bij gas geven wel.
Dus echt witte rook/zoet van geur (geur lijkt beetje op als je koppeling slipt).

Iemand enige idee? Dank je wel.
Oliepijl is op niveau, en koelwater is ook op pijl en netjes kleur roos.

Geplaatst door

Simpele Man (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat bedoel je precies met "motor uitrollen auto snel uigezet en starte daarna niet meer, sloeg wel aan."?
Uitrollen betekent voor mij dat de motor uit was. Sloeg de motor af of heb je hem zelf uitgezet?
Als de motor aanslaat dan loopt ie dus. Bedoel je soms dat de startmotor wel draaide maar dat de motor niet aan sloeg (dus nit meer uit zich zelf wilde lopen?

Ik denk aan een kapotte koppakking gezien de zoete geur.
De drukopbouw in het carter (oliepijlstok? vloog eruit) doet vermoeden dat er ook gassen langs de zuigers naar het carter gaan.

Ik zou de koppakking laten testen (Co-snuffelaar) en de compressie laten meten.

oldford 0
badge

5 jaar

Ik weet niet hoeveel km,s hij al heeft gereden. Als dat er al een paar ton zijn,is het niet verwonderlijk dat een 20 jaar oude auto met 230+ de koppakking er uit blaast.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Motor-computer schijnt ook niet standaard meer te zijn, als ik het opgegeven vermogen mag geloven.
Nu denk ik niet dat het motortje 240kw (= 326 pk) had, maar misschien wel 240 pk.
En dan rijst de vraag, hoe goed is die gewijzigde software?

oldford 0
badge

5 jaar

Deze S3 heeft nieuw 240 pk.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Waar vind je dat, Ferry?
Volgens mij en alle gegevens die je in google kunt vinden zijn het er 210 standaard in 1999.

oldford 0
badge

5 jaar

Heel simpel .Op Google en Marktplaats gekeken.De meeste die te koop worden aangeboden hebben 240 pk.Daarnaast topic starter vermeld zelf 240 kw. Ik neem aan dat dit een verschrijving is.Ik blijf er overigens bij,dat met een net aangeschafte auto waarbij waarschijnlijk niets op dat moment bekend is, 230+ te gaan rijden niet geheel verantwoord is.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Tja, de verkopers overdrijven of ze hebben allemaal dezelfde soort chip.
Standaard is 210 pk in 1999, dus 240 pk is (licht) getuned.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_S3

oldford 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S3 of stel zelf een nieuwe vraag.