Beste auto tecnici,
Als ik met mijn Audi A6 2.7 TDI boven de 100km/h kom begint deze in zijn geheel te trillen.
Dit trillen is niet constant (zoals ook vaak bij een onbalans in de achterwielen het geval is) maar wordt telkens afgewisseld door een moment dat ie niet trilt. Dit wisselt ongeveer om de 2 seconden wat voor een ontzettend vermoeiend autorijden zorgt.
Aangezien het trillen boven de 100km/h begint (en onder de 100km/h geen trilling te bespeuren is) en mijn Audi ook niet in het stuur trilt ben ik bij Profile Tirecentre geweest waar zij de achterbanden op een speciaal balanceerapparaat hebben gebalanceerd. Op dit apparaat kon men ook de wieldruk meten en kijken of er een hoogteslag in de velgen/banden zat. Er bleek geen hoogteslag in de banden / velgen te zitten maar wel wat onbalans welke zij met lood verholpen hebben.
Ook hebben zij de wielophanging gecontroleerd maar hier bleek ook niets mis mee.
Ik hoop dat iemand dit probeem herkent want het is bijzonder vermoeiend rijden zo en dit trillen zal de lagers en wielophanging ook niet ten goede komen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw advies !!
Mvrgr. Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mark
Mogelijk moet dit euvel gezocht worden in de verstuivers.
Heb dit euvel al een paar keer eerder meegemaakt, bij deze auto zijn toen de verstuivers vervangen.
Dit hoeft nu niet het geval te zijn, toch verdienen de verstuivers even de aandacht.
Gr. paul
Paul,
Bedankt voor je zeer snelle reactie.
Ik denk dat het bij mijn Audi niet de verstuivers zijn want zodra ik het koppelingspedaal onder het rijden intrap trilt de auto nóg steeds. Dit blijft hij doen tot onder de 100km/h dus ik denk meer dat het iets is in de aandrijving wat niet juist zit. Ik dacht in eerste instantie ook aan een defect wiellager maar dat hoor je als die slecht worden/zijn.
Ik bedenk me ineens, kan het misschien zijn dat het de banden zijn die boven een bepaalde snelheid kuren gaan vertonen?
Ik heb er banden op liggen van het merk Minerva (een onderdeel can Continental) en heb daar eigenlijk nog nooit klachten over gehad.
Het zijn hogesnelheidsbanden welke geschikt zijn voor snelheden tot 270km/h.
Wat ik zojuist overigens ook nog opgemerkt heb is dat als het trillen rond de 100km/h begint, en ik het gaspedaal stevig intrap dat het trillen dan zéér heftig, en rond de 180km/h pas weer minder wordt. Als ik daarna de koppeling in trap en de wagen uit laat rollen, komt hij weer in het gebied wat de auto flink doet trillen en zakt dat onder de 100km/h weer weg..
Gr. Mark
12 jaar
Ik vind het raar dat het alleen boven 100 km/h gebeurt...
ik het gaspedaal stevig intrap dat het trillen dan zéér heftig = dit zou kunnen duiden op iets met je vliegwiel, omdat je dan veel koppel van je auto vraagt en een (licht) versleten vliegwiel veroorzaakt die trilling en gerammel in je dashbord.
Als je dat getril ook onder 100 km/h hebt bij gas vol ingetrapt, dan moet je daar zoeken
12 jaar
Ik zou eens kijken naar de homokineten van de aandrijfassen , heb een zelfde probleem gehad.
Bleek na 30.000 km zoeken de homokineet uiteindelijk de oorzaak, deze sloeg ineens vast .
Aandrijfas vervangen en de trilling was ook weg.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het dat is , het is een idee.
dag Mark ik rij zelf 2.0 tfsi automaat 2006 , had dit probleem ook de eerste 10 min als de auto koud was .
heb mijn BAK olie laten verversen probleem opgelost (kan zijn dat bak olie pijl te laag was ) succes
12 jaar
Ik ben heel benieuwd hoe deze klacht is verholpen.
Kan iemand mij dit melden?
Hallo,
Ik heb de oorzaak van het trillen van mijn A6 gevonden.
Het probleem zit nl. In de banden/velgen want nu ik anderen velgen met winterbanden gemonteerd heb is mijn A6 trillingsvrij.
Gr. Mark
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar