close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: Diverse tuimelaars los, oorzaak???

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5

Mijn auto heeft 230000 gereden, nokkenassen zonder noemenswaardige slijtage. Olie altijd netjes ververst (filter ook), zelfs een week voor het euvel nog. Distributieriem nog intact (wellicht toch versprongen??).
Bij het opstarten van de week had ik per direct een ritmisch plofgeluid in de motor en na het openhalen van de cilinderhuisdeksels bleek dat over alle vier de nokkenassen verdeeld diverse tuimelaars los ernaast lagen. Ofwel in totaal 9 kleppen die open staan.

1 Wat kan hier de oorzaak van zijn, toch oliedruk ineens weggevallen?
2 Kan ik reeds langere tijd ongemerkt met één of enkele weggevallen tuimelaars hebben gereden zonder dit gemerkt te hebben of hoor/merk je dat direct?

Geplaatst door

Woutersaudi (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ben je zeker dat de nokkenassen nog goed zijn? Het zou mij verwonderen.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

Ik vind ze er nog goed uit zien, en vrienden van me bevestigden dat. Maar dan zouden de tuimelaars er toch niet zo verspreid af komen te liggen? Of kan ik er al langer mee hebben rondgereden zonder enig merkbaar vermogenverlies? Of gaan die dingen er in een kettingreactie af wanneer de eerste gaat doe vermindering van de hydrolische druk? Hoe kan ik 100% checken of het aan de nokkenassen ligt?

Woutersaudi 0

12 jaar

wellicht toch van tijd af zoals je zelf al aangeeft en de kleppen de zuigers geraakt

asx 0
badge

12 jaar

Het probleem dat de slepers er tussen uitvallen komt doordat de kopjes van de klepstoters zijn versleten.
Daardoor ontstaat er ruimte zodat de slepers verspringen.

Wil je verdere motorschade voorkomen zullen de nokkenassen en slepers + de klepstoters moeten worden vervangen.
Je bent er nu nog optijd bij....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

bedankt voor de tip. Is het mogelijk dat er reeds langere tijd slepers/tuimelaars los lagen zonder dat ik dat gemerkt heb? Treed dat plofgeluid dan pas op nadat 2 slepers bij 1 cilinder weg zijn?

Woutersaudi 0

12 jaar

Wouter

Indien er 1 of meerdere kleppen verdeelt over de galerij niet meedoen zal de bestuurder daar nauwelijks iets van merken, het sluipt er langzaam in.
Wanneer alles is vervangen zul je merken dat de motor, en veel rustiger draait en ook meer vermogen toont...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Ik heb inmiddels alle slepers (8!) teruggevonden en constateer inderdaad dat de klepstoters slijtage vertonen (de nokkenassen gelukkig niet). Ik ben echter nog 4 'vulplaatjes' kwijt, die dingen waar de slepers boven de zuigers op rusten, zo'n stuiver met 2 opstaande randjes. Is het voordehandliggend dat ik die in de carterbak aan de onderzijde van de auto ga terugvinden of kan ik daar beter niet aan zitten?
En nog een vraagje, voor mijn oog zijn de slepers zelf niet versleten ofzo, kan ik dus nieuwe klepstoters erin doen en de 'oude' slepers gebruiken of is dat als tandwielen van je fiets vervangen en de oude ketting gebruiken?

Alvast bedankt.

Woutersaudi 0

12 jaar

[quote=Woutersaudi]kan ik dus nieuwe klepstoters erin doen en de 'oude' slepers gebruiken of is dat als tandwielen van je fiets vervangen en de oude ketting gebruiken?[/quote]
Nee.. dit gaat niet omdat delen op elkaar inslijten. Wil je het nu goed aanpakken raad ik je aan 24 klepstoters > 24 plaatjes > 24 slepers + oliesproeiers te vernieuwen.
Indien je dit euvel halfgebakken aanpakt krijg je ook een halfgebakken resultaat terug en de motor draait dan nog niet vlak.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Beste Paul,

Bedankt voor je reactie wederom. Ik heb goed gezocht op het forum en het internet maar ik kan niet goed vinden wat die oliesproeiers zijn, waar zit dat? Die 'plaatjes' die verdwenen zijn liggen die in de carterbak onderin de auto of kan ik die beter leeglaten en die dingen lekker laten liggen?

Woutersaudi 0

12 jaar

Die plaatjes liggen in de carterpan en zou ik er maar uithalen want er loopt een ketting van de oliepomp en die kan er niet tegen als er een plaatje tussenkomt.
Wat die oliesproeiers betreft die vervang ik eigenlijk nooit dus nokkenassen en toebehoren vervangen is genoeg.



Gr John

Alles schoongemaakt, nieuwe plaatjes, tuimelaars en klepstoters en hij loopt weer als een zonnetje, ik was er trots op (nog nooit een motorkap opengehad). Totdat ik het vreemde geluid hoorde dat mij er toe bracht te constateren dat 7 bouten van dat zware ding rond de krukasbout pleite waren en er ééntje compleet afgebroken was. Jammer dat die antilostrillijm mij onbekend was...
Enfin, nu moet die afgebroken bout eruit, vanalles geprobeerd maar dat lukt dus niet en met 1 bout minder ga ik er echt niet mee rijden.
Hoe zet ik de zaak vast dat ik de bout van de krukas kan losdraaien zodat ik dat tandwiel vanaf de andere kant kan bekijken?? Ik vermoed namelijk dat de schroefdraad aan de andere zijde uitsteekt gezien ik hem met inboren uiteindelijk vol naar achter had gedraaid...

Woutersaudi 0

12 jaar

Dan proberen linksom er uit te boren komt de bout misschien mee.

harnak 0

12 jaar

bedankt voor de tip. heb ik geprobeerd, zo'n 6 uur vandaag, met zelf torx dingetjes, boortjes linksoms vijlen, secondelijm op een afgebroken schoevendraaier, noem maar op.
Enig idee hoe ik dat tandwiel kan losdraaien via die dikke bout zonder dat de krukas meedraaid? Die moet te blokkeren zijn lijkt me.

Woutersaudi 0

12 jaar

Bezint eer ge begint! Weet het niet 100% zeker maar die afgebroken bout zal in het krukastandwiel zitten? Daar loopt de distributieriem overheen. Dat tandwiel kun je er dus niet maar zo uitpakken............
Die bout zit loeivast. Heb je speciaal gereedschap voor nodig om los te maken.

moderator 0
badge

12 jaar

[quote=Woutersaudi]Enig idee hoe ik dat tandwiel kan losdraaien via die dikke bout zonder dat de krukas meedraaid? Die moet te blokkeren zijn[/quote]
De bout, een M16 betreft een rekbout deze zit muurvast.
Krukas blokkeren d.m.v speciaal gereedschap.

Bout altijd vervangen en met het juiste aanhaalmoment vastzetten.
Gebeurt dit niet met het juiste aanhaalmoment zal de bout loslopen en zal de spie in het tandwiel en in de krukas uitslaan.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

En de motor aan gort.........

moderator 0
badge

12 jaar

ofwel kansloos om zelf te doen als ik het goed begrijp (distrubutie vervang ik metteen mee, dus die riem kan er toch zo af).
Maar waar moet dit speciaal gereedschap opkomen, bij de startmotor op dat grote tandwiel?
(met alle respect voor speciaal gereedschap, maar poelietrekkers en stelplaatjes voor de timing etc. zijn makkelijk zelf te maken), wat houd dit speciaal gereerschap voor het vastzetten van de krukas in? Bedankt voor het antwoord alvast.

Woutersaudi 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.