Hallo,
Mijn buurvrouw heeft problemen met haar audi a6. Ze krijgt geen warme lucht in de wagen. De bediening op het digitale paneel werkt juist, je kan de temperatuur juist instellen tot hi, doch er komt geen warme lucht binnen. De motor staat dan wel mooi op temperatuur, alle slangen aan de radiator(van de motor) hebben warm ed.
Ik had eens het plastiek aan de vooruit weggenomen en daaronder zat een electrisch bediende klep (ik denk dat het een klep was). Ik heb intussen ergens gelezen dat op het chauffagecircuit bij deze modellen een bijkomende electrische pomp tussen de waterslangen zou zitten? is dit correct? Waar zit de klep die het warm water afsluit-toelaat? Ik kan haar moeilijk in de kou laten staan he! Ik veronderstel dat de waterpomp van de motor juist werkt (motor raakt zeker niet overhit!). Mij lijkt het dus meer een probleem van de warm-koud klep, de aansturing hiervan of het kleine electrische pompje (als dat er op zit) of eventueel de doorstroming van de kachel (verstopt?).
Wie o wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen zul je eerst moeten kijken of de temperatuursensor (interieur) in het dashboard die achter een klein roostertje bevindt niet vast zit?.
Hierin zit een klein ventilatortje dat zorgt voor luchtcirculatie bij die sensor, het kan voorkomen dat het ventilatortje is komen vast te zitten door stof.
Als dat het geval is weet en meet de ECC niet meer de binnentemperatuur en kun je dus te maken hebben met een koude ofwel warme kachel
Begin dus al maar te kontroleren hierop, het rooster waar de sensor achter zit bevindt zich in de buurt van het bedieningspaneel.
Als bovenste niets oplost, dan kijken of er een foutcode is opgeslagen via de ECC (uitlezen) of door de garage laten uitlezen.
Het komt geregeld voor dat een stelmotor defect gaat of dat een klep vast zit, met vag-com kan dan een test uitgevoerd worden, waarmee alle kleppen/motoren worden aangestuurd.
Als een klep vast zit zal 9 van de 10 keer de klep los schieten bij een basis actuator test, of de stelmotor moet defect zijn.
Indien de stelmotor kapot is en door een nieuwe is vervangen, zal ALTIJD Na het vervangen van het motortje het systeem in de basisstand moeten worden gezet/getest, omdat deze de begin en eindstanden van de kleppen regelt.
Tevens zal de foutcode gewist moeten worden, als je GEEN basis actuator test doet na vervangen van de stelmotor, krijg je weer dezelfde foutcode omdat de begin en eindstanden van de kleppen niet gekend zijn.
In feite het opnieuw inleren van de stelmotor.
De stelmotor zit in de motor ruimte naast de ruiten wissermotor.
Ok, alleszins al bedankt voor uw reactie! Ik zal dit weekend proberen de auto even te pakken te krijgen voor verdere diagnose. Ik zal volgens uw tekst dus eerst en vooral de sensor met ventilatortje bekijken, daar dit het eenvoudigst te controleren is. Is het mogelijk de stelmotor naast de ruitenwissermotor manueel aan te sturen, hiermee bedoel ik de connector loskoppelen en de klep met de hand te bedienen om zo te controleren of het interieur dan wel opwarmt? Dan weet ik alleszins al dat het het watercircuit zelf in orde is. Dit omdat ik niet direct over apparatuur beschik om fouten uit te lezen en de wagen reeds bij een vw garage binnnengeweest is waar ze vertelden dat de chauffagebak en dus het dashboard eruit moesten...met de nodige uren en kosten vandien natuurlijk. Het kan natuurlijk altijd dat de radiator verstopt zit, maar ik controleer liever eerst de andere mogelijkheden.
14 jaar
Je hebt voorlopig geen speciale apparatuur nodig om uit te lezen, bij o.a. VAG wagens kun je via de ecc display/bediening kontroleren of er een foutcode aanwezig is.
Tuurlijk kan ook de kachelradiateur verstopt zijn, dan nog kan deze gespoeld worden en op het aller laatste wat de garage zegt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar