Wij hebben een Audi A3 1.8 92 kW, type Attraction van het bouwjaar 02-1999 gekocht.Bij de proefrit merkten wij dat de auto tijdens accelereren naar links trekt.Wanneer je de koppeling intrapt of gaat remmen, rijdt de auto keurig rechtuit.Wind of bolling van het wegdek heeft geen invloed.Het euvel doet zich alleen voor tijdens het optrekken en dit hoeft echt niet extreem snel te gebeuren.Je ziet het stuur dan ook een stukje naar links verdraaien.Er zitten standaard lm velgen met NIEUWE Contibanden onder.Daarnaast is er speling in de stuurinrichting ontstaan.De dealer zegt de auto te gaan uitlijnen en dat het probleem dan verholpen is.Ik betwijfel dit.De speling in de stuurinrichting werd als "produkt-eigenschap" aangemerkt en hier wil de dealer niets aan doen.Eerst werd ons verteld dat het probleem in het stuurhuis zat en dat dit stuurhuis niet af te stellen is.Nu vertelllen ze dat het in de stuurkolom zit en dat deze speling noit erger dan nu gaat worden.(Lijkt mij wat haaks op natuurwetten staan).Kunnen jullie techneuten mij vertellen of dit allemaal klopt wat de dealer verteld, maw is dit inderdaad een specifieke A-3 kwaal?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
dit lijkt me niet dat het een produkt eigenschap is
dit vanwege de veiligheid wat het rijden betreft
ook als dit zo was.? dan had audi daar al lang op ingegrepen
dit omdat audi altijd al de strijd aan ging wat betreft veiligheid.
en de leus... voorsprong door techniek en dit al vanaf begin 87,
ook voor zover ik weet is dit geen bekent probleem bij de a3 ook niet bij de golf 4, deze heeft nagenoeg het zelfe onderstel.
ik vermoed dat het probleem in de ophanging (draagarm) zit of in de motorsteun,
( of zou het zo kunnen zijn dat deze auto schade heeft gehad )
paul,
De verkoper heeft ons voor de volle 100% gegarandeerd dat de auto GEEN schade heeft gehad. Hij heeft dit zelfs op het koopcontract vermeld. Ik ga er vooraleerst maar vanuit dat de auto inderdaad geen schade gehad heeft.
20 jaar
hoi, klaas
dat kan hij wel zeggen maar hoe weet hij dat zeker.( niks is zeker )
er is wel een probleem gaande met deze audi,
tuurlijk zal een verkoper er niet mee te koop lopen als een auto schade heeft gehad. ( hun auto's zijn altijd de besten )
maar het is geen audi/vw kwaal dus het moet opgelost kunnen worden.
paul,
De verkoper, overigens een Audi/VW dealer, heeft deze auto nieuw afgeleverd en sindsdien in onderhoud gehad. Hij wist het zelfs zo zeker, dat hij op het koopcontract vermeld heeft dat de koop ongedaan wordt gemaakt indien blijkt dat de Audi toch schade gehad heeft. Wij willen deze auto liever niet kwijt, maar hebben zeker geen belang bij bulten ergernis. Zo goedkoop zijn de Audi's nou ook weer niet. Deze heeft nu 76000 kilometer gedraaid en we halen er 1 op 12 mee, overwegend stadsverkeer. Vinden wij niet onaardig voor zo'n fijne motor. En al helemaal niet als je overstapt vanuit een Peugeot 205 1.4.
20 jaar
hoi, klaas
dan moeten ze het maar oplossen het kan toch niet zo zijn ( is het ook niet ) dat dit een normaal gegeven is.
ook heb je nog garantie neem ik aan.?
paul,
Wij hebben inderdaad nog BOVAG-garantie. Volgende week gaat de auto terug naar de garage. Hij zal dan worden uitgelijnd. Ik heb de verkoper echter op het hart gedrukt dat dat de uitlijning dient te geschieden volgens de waarden en toleranties die Audi heeft opgegeven. Ik heb n.l. geen zin om elke 10.000 kilometer de banden te moeten vernieuwen. Bovendien denk ik persoonlijk niet dat het aan de sporing lig. Dan had de auto toch ook naar links moeten trekken bij ingetrapte koppeling en tijdens het remmen? Als je bijv. 50 constant rijdt, stuurt de auto redelijk normaal, zodra je dan gas geeft om bijvoorbeeld in te halen, trekt de auto direct naar links. Dit fenomeen is verder niet snelheids afhankelijk; het komt telkens voor bij acceleratie.
20 jaar
hoi klaas
we hopen maar dat het goed komt. laten ze de draagarm links voor en de motorsteun, maar eens nakijken.
laat je dit dan nog even horen.
sucses,
paul,
Hoi Paul,
Zodra ik de auto weer opgehaald heb, deel ik de uitslag mede!
Vr. gr.,
Klaas.
20 jaar
Hoi Paul,
heb vanmorgen de Audi naar de dealer gebracht en kreeg een vervangende auto mee. Is een Golf V met een 1.4 motor. Deze heb ik natuurlijk direct uitgeprobeerd. Waar mijn Audi bij normaal optrekken al naar links gaat, blijft de Golf rechtdoor gaan. Ook bij fel optrekken blijft de Golf rechtuit rijden, zoals het volgens mij ook hoort. Als bedrijfsauto hebben wij 4 jaar lang mogen genieten van een Bora 4motion met 204 pk en ook die bleef gewoon recht rijden bij accelereren. Ik ben ZEER benieuwd hoe dit vandaag gaat aflopen....
20 jaar
Hallo Paul,
zojuist de Audi weer opgehaald. De chef werkplaats deelde mede dat de sporing in de voorwielen toch wel een afwijking vertoonde. Nou ben ik niet zo heel bekend met die uitlijnrapporten, doch ik kan er wel uit opmaken dat de totale sporing voorzijde van -0 (graden?) 15 (minuten) veranderd is in 0 (graden?) 02 (minuten?). Opmerkelijk vind ik wel dat de wielvlucht links achter nu -1 33 is t.o.v. rechts achter -1 42.
Hij deelde mede dat het stuur nu ook weer in de rechtuitstand stond, maar dat de auto nu ietsjes naar rechts trok (zucht), waarschijnlijk a.g.v. het feit dat er nu ongeveer 1000 kilometer met de nieuwe banden met verkeerde sporing is gereden. Daarom zijn de banden voor met elkaar gewisseld.
Tijdens de rit merkt ik dat de auto inderdaad naar rechts trekt, echter niet bij alleen accelereren maar continu. Chef werkplaats deelde mede dat dit fenomeen vanzelf dient te verdwijnen na ongeveer 1000 kilometer. Ik hoop het in ieder geval. Ik had liever gehad dat het nu in orde was, maar time will tell.
Gr.,
Klaas
20 jaar
Nog een aanvulling op het vorenstaande: Het viel mij op dat het "slaan"van de voorbanden op dwarsrichels nu veel minder lawaai maakt dan voorheen. Achter klinkt het nog hetzelfde
20 jaar
hoi, klaas.
ik durf niet precies te zeggen wat er mis is met deze auto.
ik maar dat is mijn mening denk dat deze auto een verleden heeft.
er bestaat wel een bassis wat betreft de sporing maar soms moet je er iets vanaf wijken zoals bij jou klaas.
ik durf er niet teveel over te zeggen,
ga eens naar een andere dealer en praat nergens over en zeg alleen dat de auto vreemd rijdt.
dan wil ik wel eens weten wat er dan..? uit komt.
paul,
Hoi Paul,
uiteraard heb ik de auto zo goed als ik kon bekeken. Er zijn mij daar geen onregelmatigheden bij opgevallen. Chassisbalken voorzijde vertonen geen sporen van deformatie en ook aan de achterzijde in de kofferruimte heb ik het een en ander gedemonteerd en kan eigenlijk niets verdachts vinden. Je weet het natuurlijk nooit zeker... Mijn zus heeft net een nieuwe Polo gekocht en wat denk je? Trekt íe eerst naar rechts, daarna naar links en na het derde garagebezoek rijdt íe recht....
Voor wat betreft de stuurspeling, vandaag had ik dus een nieuwe Golf V mee (km. stand ruim 13000). Die maakte bij stilstand ook een klonkend geluid in de stuurinrichting, doch had geen speling. Ik zal eerst eens met het uitlijnrapport naar een ander bedrijf toe. Kijken wat die ervan zeggen en of alles wel binnen de specificaties ligt.
Gr.,
Klaas.
20 jaar
hoi klaas
dat lijkt me een goed idee.
we horen het wel weer.
sucses.
paul,
Nou, eindelijk, hij rijdt normaal..... Na 6 maanden strijd....
Wat een gezeik....
Dealers............
19 jaar
Wat was nu de oplossing ????
De auto is 3 x uitgelijnd, de laatste keer "vierkant" en er zijn nieuwe banden onder gekomen. Waarschijnlijk is ook de stelmoer op het stuurhuis iets aangedraaid en verder hebben ze alle bouten van de stuurinrichting even losgedraaid en weer vastgezet.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar