Audi A6 Avant: Blauwe walm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Na 377.000km en intussen alle denkbare problemen gehad te hebben heb ik nu weer wat nieuws.Laat ik voorop stellen dat ik het nog steeds een fantastische auto vind en m elke keer toch wel weer wil oplappen i.p.v verkopen.uiteindelijk wil ik volgend jaar of zo wel een recentere gaan zoeken. Maar goed,de auto ging de laatste tijd soms vreselijk walmen,en er kwam een blauwe,naar olie stinkende rook uit.
Het was zowieso al weer tijd voor een grote beurt en apk,dus ik heb m meteen weggebracht.
de garage heeft uiteraard alle filters vervangen en had t vermoeden dat de carterventilatie verstopt zat en dat dat de oorzaak van het roken was.ze moesten dit wel verhelpen omdat de auto dus zo niet door de roetmeting zou komen.
Ze hebben de carterventilatieklep en filter dus vervangen en de apk uitgevoerd.
Toen ik m ophaalde rookte ie ook niet meer,maar ze vertelde dat waar de carterventlatiefilter zat alles zo verschrikkelijk onder de olie zat,tot zelfs in het spruitstuk dat ie nog wel af en toe zou roken totdat alles uit t systeem was.
Intussen rijd ik er al weer een paar dagen mee rond en het volgend is het geval.
Als ie start is er niets aan de hand en rookt ie niet,het lijkt me dat de klepseals dus o.k zijn.
Als ie een beetje warm is en ik sta voor een stoplicht gaat ie ineens wél enorm walmen
Onder het rijden zie ik geen rook achter de auto, de auto rijd en trekt ook prima verder.
Als ie echt goed warm is,is het allemaal een stuk minder tot vrijwel verdwenen,als ik dan stationair op mijn oprit sta rookt ie dus ook niet,maar ruik ik wél een licht verbrand olieluchtje.
Ik heb met een lamp en klein cameraatje de nokkenassen gecontroleerd(afb blok) maar die zien eruit als nieuw.
Ik check elke dag de olie en die blijft op hetzelfde peil,dus veel verbruikt ie niet.
De Turbo is ook gecontroleerd door de garage en die is ook prima en lekt ook niet,bovendien is ie twee jaar geleden vervangen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn,want ,goed kan het niet zijn en soms schaam ik me dood aks ik in de stad voor een stoplicht sta of heel rustig moet rijden
of duurt het inderdaad nog een tijdje voordat allee olie verdwenen is?Ik heb overigens na de keuring nog géén lange stukken op de snelweg gereden,tenminste,niet langer dan een km of 20

Oh ja,nog een klein probleempje(of is dat weer een nieuw topic?), de inspection interval indicatie krijg ik niet meer gereset.Eerst lukte dat nog wel door,contact uit,dan aan terwijl ik de rechterknop uittrek,dan linker knop,daarna weer rechter,totdat inspection staat,dan weer linker om te resetten,daarna contact uit.ik krijg netjes weer drie streepjes,maar als t contact wer aangaat knippert "insp"gewoon weer.Ook met Vag-appartaat lukte dit niet volgens garage.

Funhouse

Geplaatst door Funhouse (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Funhouse (0), 13 jaar geleden

Jongens,weet nu echt niemand hier iets op? ook niet van de pro's? Heb er nu weer een paar dagen goed op gelet.
Als ie koud is start ie prima,loopt mooi en rookt niet
Als ie "lauw is"koen er nu en dan enorme blauwe rookgordijnen uit en zet ik iedereen in de rook bij t stoplicht .Als ie eenmaal warm is dan is het weg of bijna weg,totdat ik bijvoorbeeld weer effe een paar kilometer gewoon door heb gereden en daarna weer ergens stationair draai begint ie weer te walmen.
ra ra,wat zou t zijn?..Hoop niet iets duurs,want mijn geld is nu wel weer op na de laatste grote beurt met 4 nieuwe draagarmen en carterventilatie en apk(E 950,-).
Ik hoop dat iemand iets voor me weet.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat je olie verbrandt is zo klaar als een klontje, waarom dat ie het alleen stationair doet kan meerdere oorzaken hebben.
Carterventilatie is eerste verdachte maar dat is vervangen zeg je.
Bij stationair is er aan ander vacuum als bij deellast dus kan bv langs de klepzittingen komen of erger langs de zuigers/cilinderwanden.
Bij hogere toerentallen heb je meer druk op de compressieveren dus kan zijn dat ie daardoor stationair juist olie te veel doorlaat, je schraapveren kunnen ook best slecht zijn, zeker gezien de km stand.
Koud is je olie dikker en heb je dus minder olieverbruik.
Miss dat iemand op het forum tips heeft wat betreft een oliewissel door een andere soort.
Laat eens een cilinderlektest uitvoeren.

Funhouse (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor t meedenken,

Dat andere olie de (tijdelijke) oplossing is heb ik ook wel eens gelezen.Er zit nu 5w30 syntetisch in van Valvoline,Op zich natuurlijk een prima olie maar wel een hele dunne olie.aangezien de klachten er niet zijn als de olie ietsje dikker is dus als ie koud is) ben ik bijna geneigd te denken dat hij niet meer gaat roken als ik bijvoorbeeld 10 w 40 of zo ga gebruiken.heeft misschien iemand hier ervaring mee?of iemand van de pro's die hier tips of ervaring mee heeft?
Ik ben erg benieuwd.

Funhouse (0), 12 jaar geleden

Nou ,Het mocht allemaal niet baten,er komt nu een andere motor in bij Coen Donkers in Veghel.Ergens ben ik daar wel blij mee,dan begin ik weer met een schone lei zeg maar.De oude had nu 380d km gelopen en mag nu naar zijn rustplaats.;-)
Ik kreeg bovendien een andere a6 avant als "leenauto"mee ,dus ik heb wederom niets te klagen over Autoparts Veghel..
Wordt vervolgd..

Koert

W11081 (0), 12 jaar geleden

Wat was nu het probleem dan? Slijtage? Ik heb er ook 1 met 320.000km loopt als een zonnetje verbruikt geen olie en rookt niet en trekt nog steeds als vanouds.

mrwortel (0), 12 jaar geleden

Hoi Koert,

Snap t niet helemaal, je hebt n grote beurt laten uitvoeren met nieuwe filters en olie etc, en nu komt er n andere motor in. Ben je inmiddels achter het probleem, rij zelf 2.5tdi met n kmstand van 435000 en geen roken. Hoe zijn of waren je nokkenassen niet ingesleten, en let op eerst je klepdeksel demonteren voor n gehele controle. Ik ben ervan overtuigd dat ik met n 2.5tdi blok 6ton red, mits nokkenassen tussendoor n keer worden vervangen.

vrgr paul

Funhouse (0), 12 jaar geleden

Ik begrijp ieders verbazing wel maar het is dus als volgt.

Ik heb om te beginnen een jarenlange geschiedenis van alle mogelijke reparatie's van duizenden euro's aan dat blok gehad.
Het laatste jaar liep ie eigenlijk best o.k totdat ie dus op onverklaarbare momenten enorm begon te roken,ook wel
eens op de snelweg,dit euvel is nooit gevonden.Tegen de tijd dat ie weer een beurt moest hebben rookte ie wel eens zoals ik boven omschreven had,maar niet altijd.Ik hoopte dat dat na de beurt wel over zou zijn door nieuwe olie,filters etc.tevens had ik t ook nog gemeld.
De garage kon echter niets vreemds vinden ,maar heeft toen omdat alles er toch af lag,ook op mijn verzoek de carterontluchting vervangen.
Ik kreeg m weer gekeurd en wel terug en op zich dacht ik overal vanaf te zijn.Na ongeveer een week,vond ik m toch weer een beetje naar verbrande olie ruiken,dit werd langzaam erger en na ongeveer nog een week was het erger dan ooit,zoals boven aan topic beschreven.
Toen ben ik met m naar Koen Donkers gegaan,want als die het niet weet,weet niemand t.Die dachten eerst,de turbo,of slangetjes of oliekeringkjes of carterontluchting,maar dat was het dus allemaal niet.Verder hadden ze via diagnose ontdekt dat ie eigenlijk heel raar liep en soms ook heel vreemd onregelmatig.dit is tijdens rijden nauwelijks merkbaar. de nokkenassen waren het ook niet.Toen heb ik met Koen in overleg besloten om een andere blok te plaatsen omdat het volgens hem niet zo heel verstandig meer was om nu een paar hele dure reparatie's uit te gaan voeren waarbij hij ook niet meer kon garanderen of het dan opgelost was.Nou daar had ik,samen met de voorgeschiedenis geen zin meer in,bovendien had hij voor echt een superprijsje nog een paar recentere en goede blokken liggen die hij er voor minder geld dan dat de reparatie's zouden gaan kosten erin wilde zetten en bovendien geeft ie ook nog garantie op t blok.
De oorzaak is dus nog niet eens écht bekend,maar vermoedelijk zijn in ieder geval bepaalde delen door vertopte oliekanaaltjes te heet geworden en zijn de klepsteelrubbers niet goed meer,ook klopte de compressie niet helemaal meer en reageerde het blok anders dan waarop het motormanagement ingesteld was.

Koert,

Update:
Volgens Koen lag het nieuwe blok er al in maar moesten ze nog wat dingetjes afregelenen en aansluiten,dus ben benieuwd,
ik laat wel weten als ik m terug heb.

W11081 (0), 12 jaar geleden

Misschien ook een vast zittende zuigerveer geweest? Met goed inwendige olie spoeling had het misschien ook opgelost kunnen zijn?
Het zijn niet de meest onderhoudsvriendelijke motoren wat dat betreft maar ze gaan wel lang mee, alleen de bankrekening niet als er iets mee is.

Ik ben geen voorstander van lange intervallen met dit blok. Gebruik gewoon synthetische 5W40 ipv longlife en 15.000 interval. Motor blijft mooi schoon van binnen. Heb vaker gehoord dat oliekanaaltjes dicht slibben bij dit type blok, waarschijnlijk door de longlife intervallen toch.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=W11081]Het zijn niet de meest onderhoudsvriendelijke motoren wat dat betreft maar ze gaan wel lang mee[/quote]
Reken maar eens uit wat deze motor kwa onderhoud en kosten p/km doet....
Achteraf en uiteindelijk kun je bijna goedkoper met een Taxi.

Gr. paul

W11081 (0), 12 jaar geleden

Ben ik met je eens, kan het nog steeds niet begrijpen dat dit de opvolger van de onverwoestbare 2.5tdi 5cilinder had moeten zijn....

Funhouse (0), 12 jaar geleden

Ik heb eidenlijk mijn auto weer terug en wat een feest !!
Ik ben wederom enorm gematst door Koen Donkers.Er zit een ander blok in (ok ,wel een akn,maar vooruit) met goede nokkenassen die zo ongeveer 180 d Km gelopen heeft.Bovendien hebben ze er een andere ECU in gezet en opnieuw geprogrammeerd (omdat de oude rare kuren vertoonde oa ook intervalmeldingen die niet klopte), een nieuwe LMM en een volledig nieuwe distributiekit ,incl alle rollen ,spanners etc.
Verder had ik bijna een maand de a6-avant leenauto mee waar ik enorm mee geholpen was en waar ze uiteindelijk maar 4 dagen voor hebben gerekend omdat normaal gesproken 5 dagen voor een motorwissel staat.(ik had alleen aangegegeven om maar rustig aan te doen en er aan te sleutelen in de verloren uurtjes,waardoor dus ook goedkoper)
Hij rijd weer als een trein,is een stuk stiller,rookt 0.0 ,ook niet bij flink gas en loopt superregelmatig en start meteen,en dat voor de prijs van een lekke koppakking, ha ha..
ik hoop dat ik er nog heel lang plezier van ga hebben(afkloppen..).

Verder moet ik de twee vorige reactie's wel gelijk geven dat het raar is dat dit de opvolger had moeten zijn van die mooie 5 cylinder.het lijkt wel of ze alles vergeten zijn en opnieuw een tdi zijn gaan uitvinden,heel apart..

Groeten Koert
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/854...][img]http://img854.imageshack.us/img854/7523/...[/img][/url]
Hij rijd niet alleen weer als nieuw maar bovendien
ziet de machinekamer er ook weer uit als nieuw !

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

mooi dat het weer klaar is...bedankt voor de feedback.

keessie88 (0), 12 jaar geleden

Was ee ntijdje niet op de site geweest en ik las dit probleem. Misschien dus aan de alte kant maar denk wel de oplossing te weten. Ik had met mijn a6 2.5 tdi identieke problemen. Uiteindelijk zijn de dieselverstuivers vervangen en hij gaat weer als een zonnentje zonder enige walm oid.

Funhouse (0), 12 jaar geleden

[quote=keessie88]Was ee ntijdje niet op de site geweest en ik las dit probleem. Misschien dus aan de alte kant maar denk wel de oplossing te weten. Ik had met mijn a6 2.5 tdi identieke problemen. Uiteindelijk zijn de dieselverstuivers vervangen en hij gaat weer als een zonnentje zonder enige walm oid.[/quote]
Helaas was het dit niet,was het maar zo simpel.Nee die verstuivers had ik ook al eens laten vervangen door een revisiesetje,maar dit was toch een heeel andere walm...;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.