close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: bokken/schudden na schakelen iedere versnelling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AKL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

goedenavond,

ik heb een audi a3 8l 1.6 met 246.xxx op de teller.rij hier nu bijna 3 jaar mee met veel plezier en probeer hem goed te onderhouden qua beurtjes, olie etc.
nu heb ik sinds vanochtend een probleem ermee. ik weer helaas niet de onderhouds historie van hiervoor.
ik reed vanochtend weg en merkte dat die heel erg ging bokken/schudden met het weg rijden(dit heb ik af en toe al vaker gehad), uiteindelijk verdween dit. smiddags reed ik ook ergens heen en had ik geen enkel probleem.
nu reed ik net weer naar huis ongeveer een 15min en ging de auto weer ernstig bokken/schudden maar nu ook na een tijdje rijden en in elke versnelling.
dit had ik niet alleen met wegrijden maar ook langere stukken zodra ik gas geef gaat die heel enstig schudden/bokken op elk toerental en elke snelheid.
wanneer ik dit niet het is als ik stationair draai en en gas geef of koppeling ingetrapt. dus verdenk niet iets van een brandstof/ontstekings probleem.
ook hoorde ik een fluitend geluid aan de bestuurderskant waar de versnellingsbak zit.
ook heb ik van de week een probleem gehad met mijn achteruit ik wilde achteruit rijden en hoorde een soort klap en alsof de auto door iets erg zwaars werd tegengehouden. ben toen uitgestapt en zag niks toen probeerde ik het weer en trok wat harder en met heel veel moeite kon ik uiteindelijk achteruit, totdat ik weer vooruit kon. ik dacht dat ik misschien onbewust me handrem erop had staan maar vond het al raar en dacht er verder niet meer over na maar nu met dit is het wel heel vreemd.
nu ik erover nadenk heb ik dit allemaal wel is gehad met het bokken en schudden maar dacht altijd dat het aan mezelf lag maar na bijna 30.000 km moet ik nu de auto wel kennen en kan dit eigenlijk niet en vooral nu het een hele rit continu is.

ik heb een beetje op het internet zitten kijken en zoeken en kan uitkomen op dubbel massa vliegwiel.

mijn vraag aan jullie is wat jullie misschien zouden kunnen verdenken na jullie dit lezen of wat ik eventueel nog zou kunnen testen om dingen uit te sluiten of te bevestigen?

Geplaatst door

rick92 (110)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk eerder aan bougie kabels of bobine blok.
De bougiekabelstekers op de bougies worden nogal eens gemold vanwege slechte toegankelijkheid bij demonteren

jaker 0
badge

7 jaar

Vandaag heb ik weer pech gehad en ben ik weggesleept door de wegenwacht.
ik reed vandaag en had weer hetzelfde probleem.
nu trapte ik wel door de koppeling heen, veel toeren en geen snelheid dus dacht gelijk aan me koppelingsplaten.
nu stond ik stil en kwam erachter dat er een plasje versnellingsbak olie onder lag en een spoor achter me auto van olie.

Weet iemand of dit dan me koppelingsplaten zijn? Of dat er mischien iets van een keering/pakking lek is zodat me koppeling nu vol met olie ligt? Of iets anders mischien?

rick92 110

7 jaar

Olie uit de versnellingsbak en dan nog een spoor ook,dit mag natuurlijk niet,hij zal op de brug moeten om een en ander te controleren,misschien is er wel een gat in het bakhuis gesleten.

jaker 0
badge

7 jaar

ik heb er vandaag even ondergekeken en wat ik gezien heb is,
dat er versnellingsbakolie lekt uit het 'koppelingshuis' dus waar de koppelingsplaten in zitten. die lekt aan de onderkant en dan aan de kant van het motorblok en niet bij de bak. dus ik denk dat er een keering na de knoppen is gegaan. nu ga ik woensdag me bak eraf halen om beter te kunnen kijken.

ik denk wel dat ik gewoon een andere bak en niet drukgroep + koppelingsplaten erin ga doen.de koppeling ruik je ook meteen als je de auto start vanwege de olie.

nu ben ik 2 bedrijven tegengekomen met een gereviseerde bak eurotransmissie in rotterdam die heeft er een
en first transmissie in schiedam.
iemand ervaring met 1 van deze bedrijven mischien?

rick92 110

7 jaar

De koelingsplaat zal je toch wel moeten vervangen,aangezien je al aangaf dat hij erg slipte(door de olie?)
Dit gaat niet vanzelf weer over.
Het kwam bij deze versnellingsbakken meen ik, weleens voor dat de klinknagels van het kroonwiel van het diff. afbraken en dan een gat in het koppelingshuis slepen.
Dit zou dan ook de grote olielekkage verklaren.

jaker 0
badge

7 jaar

bleek een gat binnenin de versnellingsbak te zitten daardoor de koppeling vol met olie zat. heb alles compleet vernieuwd

rick92 110

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.