auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Storing partikelfilter

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Plus/minus 6 maanden geleden plots oranje lampje van motor + voorgloeilampje branden of knipperen, ik heb dan de gloeikaarsen uitgemeten, er waren twee gloeikaarsen defect.
Gloeikaarsen vervangen, oranje storingslampjes bleven branden, ik dacht storingen moeten gereset worden, het zal wel in orde zijn, tot vorige week is er nu nog een oranje storingslampje van de partikelfilter bij gekomen.
Wagen heeft slechts 95.000 km gelopen.
zou het kunnen dat de verschildruksensor defect is?

Geplaatst door

Sienack (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Opnieuw laten uitlezen zou ik zeggen,de verschildruksensor gaat wel eens defect,maar om die nu zomaar te vervangen?

jaker 0
badge

7 jaar

Ik heb toestel gekocht (VAG505) en uitgelezen, geeft volgende storing: P0546 Temperatuursensor-uitlaatgastemperatuur, kortsluiting met plus; Bank 1 - sensor 1
Weet iemand waar de sensor zich bevind ?

Sienack 0

7 jaar

Deze bevindt zich in de turbo behuizing,van onderaf gezien net naast het slakkenhuis van de turbo.
gaan wel vaker stuk

jaker 0
badge

7 jaar

Er zijn blijkbaar drie sensoren die uitlaatgastemperatuur meten, sensor 1 , 2 en 3 Het is sensor 1 die defect is, weerstandswaarde is = K Ohm t.o.v. sensor 2 & 3 +/- 216 Ohm
Deze laatste is moeilijk bereikbaar.
@Jaker heb jij tips voor de demontage van deze sensor ?

Sienack 0

7 jaar

Het makkelijkst is de egr verbindingspijp tussen spruitstuk en egr koeler te verwijderen,(twee moeren sw 12 en twee torx bouten,vooral de moertjes met flink wat kruipolie bewerken.
Een kniedopje is hierbij wel handig.
De wartel van de temp.sensor kan je proberen met een open ringsleutel los te krijgen sw 17mm.

jaker 0
badge

7 jaar

De uitlaatgastemperatuursensor is uiteindelijk vervangen en de foutmelding P0546 (Temperatuursensor-uitlaatgastemperatuur, kortsluiting met plus; Bank 1 - sensor 1) heb ik kunnen resetten.

De volgende foutcodes blijven actief: 09263 Actief/statische partikelfilter overbelast en P2002 Rendement deeltjesfilter onder drempelwaarde.

Volgens instructieboekje: de roetfilter heeft een regeneratie nodig, u ondersteund de zelfstandige reiniging van de filter met de volgende rijstijl: Ongeveer 15 minuten in de 4 de of 5 de versnelling rijden met een snelheid van tenminste 60 Km/uur en een motortoerental van circa 2000 toeren/minuut aanhouden.

Dit heb ik gedaan maar het lampje van de roetfilter gaat niet uit.

Ook het lampje van motormanagement blijft branden en het lampje van voorgloeien blijft pinken.

@Jaker, heb jij nog tips die ik kan ondernemen, dan hoor ik deze graag.

Sienack 0

7 jaar

Het instructie boekje is redelijk optimistisch hierover.regeneratie vindt pas plaats bij warme motor en zou zeker 30 min met de voorschreven toerentallen rijden.
Dat het voorgloeilampje knippert betekent dat een geforceerde regeneratie nodig is,dit kan alleen gebeuren met een daarvoor geschikte tester b.v vcds of bij een dealer met odis.

jaker 0
badge

7 jaar

Na een lange rit van +/- 120 Km in vierde versnelling en een toerental van circa 2000 toeren/minuut is het lampje van de roetfilter zelfstandig uitgegaan.
De overige lampjes heb ik dan kunnen resetten met de VAG505
Bedankt voor alle info en tips.

Sienack 0

6 jaar

Bedankt voor de feedback

jaker 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.