Hallo allemaal,
Even een vraagje voor onze lpg specialisten de vraag heeft m.b.t.op welke type bougie er in een audi 80 2.3 lpg hoort te zitten.
Tegenwoordig past men veel de "longlife bougies" toe ,onderandere de uitvoering met meerdere massa stiften
Maar als ik bij audi om bougies vraag voor mijn auto dan krijg ik nog steeds de uitvoering met enkele stift(vervanging om de 150000km),indien niet rijdend op lpg krijg je de uitvoering met meerdere massa stiften.(dit i.v.m.backfire ???)
Nu weet ik dat de vonk voor het ontsteken van lpg sterker moet zijn, en dat bij ontbranding het mengsel heter is.
Toen ik de auto kocht zaten er overgens bougies van NKG type BPR5EKU(met meerdere massa stiften)
Welk type bougie is nu het beste voor mijn auto, graag wel gebaseerd op enige praktijk ervaring.
alvast bedankt
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
bij deze auto op lpg is het verstandig om een bougie met een enkele electrode te gaan monteren..
verder niet gaan googelen dmv, div types bougies deze motor is daar zeer gevoelig voor op LPG..
paul,
okay dit heb ik meer gehoord.
maar waarom is dat zo komt het doordat meerdere massa stiften wel meer vonken geven maar minder sterk,t.o.v.1 massa stift welke 1 vonk geeft maar wel heel krachtig.???
Peter
19 jaar
Geeft niet meerdere vonken met meer massa stiften.... de ontlading neemt de weg van de minste weerstand en zal altijd naar een van de elektrodes over slaan die aan die voorwaarde voldoet.
dat zit hem in de verbranding van de motor!
een 3massa electrode geeft niet meer vonken! de verdeling is nauwkeuriger en zorgt tevens voor een optimale verbranding! type bougie is afhangkelijk van het motortype.
monteer dus ( op LPG ) een bougie met een enkele electrode! NIEST de motor wel een keer! en het gaat wel fout.. ben je een 400,- euro verder...
HINT... boven op de luchtmassameter ( stuwklep ook wel genoemd ) zit een rond zwart rubber, zet deze niet te strak vast.. krijg je wel backfire ploft dit rubber eraf zonder verdere schade aan de stuwklep...
paul,
Okay harry,paul dus de 3massa electrode geeft maar 1 vonk via de weg van de minste weerstand dat is me duidelijk , maar waarom werk deze bougie dan niet goed voor een lpg wagen ,de verdeling is nauwkeuriger,en zorgt voor een optimale verbranding ,dit is toch ook wenselijk bij een lpg auto,waarom geeft deze bougie dan problemen.
Overgens ben ik nog steeds benieuwd naar het merk en type bougie welke het in de 2.3 het beste doet.
peter
19 jaar
Beste bougie is die NGK kaars, zelfde warmtegraad (5) Alleen dan met een massa electrode. Automateriaalboer helpt je er zo aan. Ik dacht dat het de BPR5ES is, maar weet het niet helemaal zeker. Vooraf even de lengte en draad vergelijken....
Heb met 2 audi's ongeveer 500.000 km per auto gereden op lpg (5 cilinder 2.3) altijd bougie met 1 electrode! Nooit problemen dus lijkt de keuze mij makkelijk!
19 jaar
Okay een enkele massa electrode heeft dus de voorkeur,zijn er nog andere LPG specialisten die kunnen verklaren waarom een enkele massa electrode toegepast dient te worden.
dit is mij tot op heden nog niet duidelijk ??
Peter
19 jaar
Heeft het misschien te maken met de elektrodenafstand? Op LPG zet je die wat groter en dat gaat met een driemassaelectrode niet zo makkelijk.
Gr.
Paul
Paul de electrode afstand maak je 0.1 kleiner, dat bedoel je waarschijnlijk.
De 3massaelekrode verstel je inderdaad niet zo makkelijk,waarom dan geen een met een andere electrode afstand ???
Zijn er nog meer verklaringen waarom er een bougie met een enkele massa electrode gebruikt dient te worden.???
peter
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar