Audi A4-Avant: Brandstof verbruik A4 TDI bj sep 2000 85 kW

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 85 kW

Brandstof verbruik A4 TDI bj sep 2000 85 kW

Dit is mijn 2e audi A4 avant, en het brandstof verbruik van deze 2e audi valt nogal tegen.
De vorige reed ik 1:17 á 1:18 (met powerbox)
De huidige rijd 1:13
Ik had een powerbox gemonteerd omdat dit goed beviel bij de vorige.
Maar omdat het verbruik dermate hoog was heb ik deze verwijdert.
Het verbruik is alleen niet beter geworden, en nog steeds 1:13
Ik rij zeer weinig in de stad en veel op 80 100 en 120 km wegen, ook geen last van files oid.

Nu vallen mij een tweetal dingen op tijdens het rijden.
Motor houd heel soms in, of een kleine stotter.
De temperatuur is niet constant 90 graden zoals bij de vorige..maar de enen keer 80 en dan 5 min later weer 90.

Bij het uitlezen zijn er geen storingen.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, of waar ik naar moet gaan kijken.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

jh.visser

Geplaatst door jh.visser (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

thermostaat vervangen

denk dat je dan ook gelijk een stuk zuiniger rijd

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=vw_audi]thermostaat vervangen

denk dat je dan ook gelijk een stuk zuiniger rijd[/quote]
En.... nokkenastiming controleren.

Gr. paul

jh.visser (0), 16 jaar geleden

Ik zal de thermostaat vervangen, maar ik heb pompverstuivers, kan hier de pomptiming van worden gecontroleerd?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jh.visser]kan hier de pomptiming van worden gecontroleerd?[/quote]
Mocht het een pompverstuiver betreffen kan enkel de nokkenastiming iets verzet worden. wat betreft het stotteren : het inmiddels beruchte kabelboompje onder de klepdeksel vervangen of de contacten in de stekkers op de pompverstuivers iets vernauwen.

Gr. paul

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

wat is de koelwatertemperatuur op testkast

temp sensor kan ook oorzaak zijn van inhouden en van wisselende temperatuur op meter


en luchtmassa meter reinigen wil ook nog wel eens helpen
als de motor soms licht schokt.

maar asl de temp.meter gaat "wandelen"
is dat meestal de thermostaat

jh.visser (0), 16 jaar geleden

[quote=vw_audi]wat is de koelwatertemperatuur op testkast

temp sensor kan ook oorzaak zijn van inhouden en van wisselende temperatuur op meter


en luchtmassa meter reinigen wil ook nog wel eens helpen
als de motor soms licht schokt.

maar asl de temp.meter gaat "wandelen"
is dat meestal de thermostaat[/quote]
De temperatuur via uitlezen 79 á 80 en op het dashboard 80 -90
Paar keer op het dashboard geslagen gat hij van 90 naar 80, dus dashboad zal wel iets mankeren.

De temperatuur is dus oké zo te zien, maar is 80 niet aan de lage kant?
Verder maar een LM besteld een thermostaat en een nieuw luchtfilter.

Heb een LOG gemaakt, luchtmassa lijkt wel oké te zijn.
Iemand nog tips om iets te loggen?

jh.visser (0), 16 jaar geleden

De luchtmassa meter en de thermostaat zijn vervangen.. en dat heeft niet geholpen.
Vandaag is de auto bij de dealer geweest en uitgelezen.. maar hebben niets gevonden.

wat nu? maar accepteren.

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Accepteren?? Wanneer er dit verbruik is, is de auto niet in orde. Is de auto rijdend uitgelezen?

Jos.

jh.visser (0), 16 jaar geleden

Ik wist het niet, maar ben even bij de dealer geweest.
De auto is niet rijdend uitgelezen.
Ik krijg te horen dat het aan de winter diesel kan liggen, maar dat heb ik nooit ervaren met de vorige a4.
Iets over vervangende verstuivers en verstopte inlaat door egr oid.

Maar de auto trekt pima, alleen heel af en toe een schokje en inhouden, maar dat is echt af en toe.
Ik heb zelf vag com met een kabel en kan wel rijdend uitlezen (vagscope ed) maar geen idee waar ik naar moet kijken.
Tja om de verstuivers te laten vevangen ?? daar kan ik heel wat diesel kopen.. lijkt me zo geen optie.

Wat ik ook weet is dat de distibutie riem kort na elkaar is vervangen... vorige eigenaar vertelde dat ze de spanrol waren vergeten te vernieuwen en dat hij het ergens anders nog een keer heeft laten doen..

Tips zijn nog steeds welkom.

Bedankt..

a3/a6 (0), 16 jaar geleden

Even bij Paul Kelder langs? Zit ook in Ommen.
groet
a3

nb: 1:13 is eg we vee. mijn A6 haalt dat ook (V6 tdi)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik wist het wel als ik in Ommen woonde en ik had een Audi.
Dan belde ik Paul en maakte daar een afspraak.
Die jongen sleutelt tenminste met gezond verstand en gevoel aan een auto.
Er zijn je velen voor gegaan en die hadden er wel 200km voor over en jij woont er zowat bovenop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.