Ik hen sinds kort een "longlife" auto en wil uit voorzorg verversen.
Er is geen historie bekend en wil geen risico lopen. 171.000 kmr
Vermoedelijk hoort er LLF 0w30 in maar kan ik er ongestraft 5w30 indoen?
Ik wil elke 15000 kmr verversen.
Is elke vol synth 5w30, longlife?
Wie weet een leuk adresje voor, deze toch dure, olie?
Ebay, zal ik ook in mijn achterhoofd houden.
vrgr Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niels
Maak het niet al duurder dan nodig, vergeet dat longlife verhaal. Om de 15.000km verversen met een 5w/40.
Gr. paul
Beste Paul,
5w40 of 5w30?
vrgr niels
17 jaar
[quote=sauspasta]5w40 of 5w30?[/quote]
5W40
Gr. paul
Ik heb ze zelfs op 10w/40 half synt lopen... Dit gaat perfect en mag ook gewoon mits je maar om de 15000 ververst.. Deze olie kost 7,5 per liter..
[quote=garageburgwal]Ik heb ze zelfs op 10w/40 half synt lopen... Dit gaat perfect en mag ook gewoon mits je maar om de 15000 ververst.. Deze olie kost 7,5 per liter..[/quote]
10w40 voor 7,5 per liter?? Dan moet jij toch eens met je olieboer om tafel......
verkoop inclusief ;-)
Ik ga binnenkort Mobil 1 esp formula 5w30, bij vassparts bestellen. Lijkt me wel een goede olie voor niet te veel geld.
Paar filtertjes er bij en hij heeft zijn beurtje weer gehad (na montage)
gr Niels
17 jaar
hmm
beurt gehad??
effe paaar liter olie en filters
rem parachutes ook gecheckt
en de rest heeft geen onderhoud nodig???
rijden tot t niet meer werkt???
aaaah bij de apk in 2009 pas
misschien een vreemde vraag,
maar wat zijn rem-parachutes?
17 jaar
kijkeens op tv als de spaceshuttle land
of met dragracen de auto remt
die lap er achter is een parachute
als je uit een vliegtuig springt is t ook aan te bevelen zo'n ding om te doen
dat heet parachute
en bij de space shuttle rem parachute omdat zon ding geen remmen heeft als een aut(norrmaal) wel
maar bij gebrek aan genoeg en door de fabriek voorgeschreven onderhoud (aan de remmen en andere delen) zal de auto in eens niet meer remmen(kan hoeft niet)
je kan ook een anker om een paal gooien
maar ik bedoel alleen maar dat onder houd niet uit een paar filters en wat verse olie bestaat en de rest afwachten tot er een probleem mee is
op tijd vervangen van in dit geval remblokjes is goedkoper als doorrijden tot ook de schijven en/of de remtangen aan gort zijn
en zo zitten er op de motor nog wel meer delen die op tijd vervangen moeten worden
bij diesels de injectoren en de retour leidingen
vacuumslangen
koel vloeistof
remvloeistof
ruiten wissersbanden
een uitlaatrubber
een aandrijfas hoes
zomaar een paar dingen die gecontroleerd worden bij een service beurt en op tijd vervangen worden voor het echt stuk is en de reparatie kosten werkelijk de pan uitrijzen
maar ieder zn eigen idee en manier van onderhouden
mijn klanten rijden allemaal van beurt naar beurt zonder echte grote problemen voor relatief weinig kosten
[quote=sauspasta]Ik ga binnenkort Mobil 1 esp formula 5w30, bij vassparts bestellen. Lijkt me wel een goede olie voor niet te veel geld.
Paar filtertjes er bij en hij heeft zijn beurtje weer gehad (na montage)
gr Niels[/quote]
Een 5w/30 hoort niet thuis in dit motortype, geheel overbodig. Dit type motor is immers niet voorzien van een roetfilter af-fabriek. Ik maar hier uit op dat je het voor jezelf extra duur wilt maken om het gevoel tussen de oren gerust te stellen................................. ??
Gr. paul
Beste Paul,
Er zit een (longlife) stikker op de kap, dus de auto heeft op 0w30 gelopen. 506.00
Mijn boerenverstand denkt dat w30 dan het beste is.
Ik heb overigens de laatste tig jaren Hema olie gereden volle synth 5w40 Golfje2 rijd daar goed op.
In de racerij zijn zulke kleine passingen gebruikt dat ze op w0 rijden.
Mijn aprilia rsv1000, maar een twee cilinder 130pk is het beste w50. Blijkt in de praktijk beter dan w40 en nu citeer ik Startwin in loenen ad vecht.
Ik dacht dat de prijs nog wel mee viel bij vassparts voor een vol synt. olie
Beste Cars en Motors,
Er zit nog wat tussen netjes alle beurten laten doen bij een Audi garage of zelf alleen de olie verversen.
Het is wel zo dat ik niet naar de doktor ga, als ik niet ziek ben.
Het is makkelijker een kapotte vacuümslang te vinden als hij werkelijk kapot is toch??
Maar ik heb bv wel net zoeen soortelijkgewicht weger gekocht om het koelvloeistof te meten. Daarvoor verversen na 6 jr
Meestal was er wel een waterpompje ofietsdergelijks zodat de vloeistof eigenlijk nooit zo oud wordt.
Van de meeste voetuigen die ik rijd weet ik hoe oud de remvloeistof is en deze ververs ik om de 3 a 4 jr
Van de Audi weet ik het niet, dus dat gaat komend voorjr gebeuren. Ik sleutel niet zo graag in de kou buiten dus wacht nog even.
Remblokken/schijven bekijk/meet ik veel vaker dan 1 keer per jaar bij de apk of garage/beurt
vrgr Niels
17 jaar
[quote=sauspasta]Beste Paul,
Er zit een (longlife) stikker op de kap, dus de auto heeft op 0w30 gelopen. 506.00
Mijn boerenverstand denkt dat w30 dan het beste is.
Ik heb overigens de laatste tig jaren Hema olie gereden volle synth 5w40 Golfje2 rijd daar goed op.
als de vw spec. klopen
gen probleem
HEMA OLIE KOMT VAN SHELL EN ESSO
In de racerij zijn zulke kleine passingen gebruikt dat ze op w0 rijden.
Mijn aprilia rsv1000, maar een twee cilinder 130pk is het beste w50. Blijkt in de praktijk beter dan w40 en nu citeer ik Startwin in loenen ad vecht.
ALS JE EEN MOTORFIETS MET RACE SPECS WIL VERGELIJKEN MET EEN AUTO MOTOR
IK DENK DAT JE DAN TOCH EENS GOED MOET ANALISEREN OF JE GEDACHTEN GANG WEL DE JUISTE IS
OP LE MANNNS RIJDEN OOK AUDIS
MAAR HEBBEN DIE DE ZELFDE OLIE EN BRANDSTOFFEN?????
DAT IS DUS WAT PAUL DUIDELIJK WIL MAKEN
Ik dacht dat de prijs nog wel mee viel bij vassparts voor een vol synt. olie
Beste Cars en Motors,
Er zit nog wat tussen netjes alle beurten laten doen bij een Audi garage of zelf alleen de olie verversen.
EN BIJ DIE AUDI GARAGE WORDT ER ECHT WEL IETS MEER GECHECKT ALS ALLEEN DE OLIE EN FILTER
Het is wel zo dat ik niet naar de doktor ga, als ik niet ziek ben.
Het is makkelijker een kapotte vacuümslang te vinden als hij werkelijk kapot is toch??
JA MAAR DAN BEN JE HIER AL VRAGEN AAN T STELLEN HIJ DOET IETS
WAT KAN DAT ZIJN
Maar ik heb bv wel net zoeen soortelijkgewicht weger gekocht om het koelvloeistof te meten.
EN KOEL VLOEISTOF METEN HEEFT GEEN ZIN
DE VORST BEVEILIGING ZEGT TOTAAL NIETS OVER DE WERKING VAN DE DOPES DIE R INZITTEN
EN VERVERSEN NA 6 JAAR??
DACHT DAT ALLE VW AUDI PRODUCTEN 4/5 JAAR GAVEN
Daarvoor verversen na 6 jr
Meestal was er wel een waterpompje ofietsdergelijks zodat de vloeistof eigenlijk nooit zo oud wordt.
Van de meeste voetuigen die ik rijd weet ik hoe oud de remvloeistof is en deze ververs ik om de 3 a 4 jr
DITIS STANDAARD 2 JAAR VOOR ALLE MERKEN
Van de Audi weet ik het niet, dus dat gaat komend voorjr gebeuren. Ik sleutel niet zo graag in de kou buiten dus wacht nog even.
Remblokken/schijven bekijk/meet ik veel vaker dan 1 keer per jaar bij de apk of garage/beurt
EN DAAR ZITTEN DUS VAN DIE SLIJT INDICATORS OP ZODAT JE VIA EEN CONTROLE LAMP ZIET DAT JE ZE MOET VERVANGEN
DUS DE CONCLUSIE DIE R GETROKKEN WERD KOMT WEER UIT
GEDEELTELIJK ONDERHOUD EN DE REST ALST STUK/LEK IS
UITLAAT CONTROLE?????? LEES NIKS
BANDEN SLIJTAGE
STUUR EN FUSEEKOGELS
ASHOEZEN
REMSLANGEN OP UITDROGING EN ROEST OP DE SLANG /WARTEL????
REMLEIDINGEN OP BESCHADIGING/ROEST
WERKIN REMMEN LI RE VERSCHIL
REMT IE NOG RECHT MAAR OP DE BANK ZIE JE AL DAT ER EEN PROBLEEM BEGINT TE ONTSTAAN
EN DAT IS HET GEVAAR BIJ DE DOE HET ZELVER AAN DIT SOORT ONDERDELEN
VISUEEL IS T OK
MAAR MET APPARATUUR KAN JE PREVENTIEF EEN MOGELIJK DEFECT/GEVAAR VOORKOMEJ
vrgr Niels[/quote]
Niels,
Indien je wagen uitgerust is voor longlife wilt dit niet zeggen dat je verplicht bent longlife te rijden. Je doet beter zelf de berekening wat het voordeligst uitkomt. Non-longlife olie is veel goedkoper, en algemeen wordt aangenomen dat non-longlife rijden ook beter is voor de motor. Vast staat ook dat een motor meer olieverbruikt wanneer hij op longlife draait, hou hiermee dus rekening bij je eventuele berekening.
Heb je beslist dat je toch longlife wil rijden kan je volgende oliën gebruiken: VW506.00, VW506.01 en VW507.00
Ga je voor de gewone interval mag je volgende oliën gebruiken: VW505.00 en VW505.01
Let erop dat deze specificatie op de verpakking staat, want niet elke 5W30 olie is bijvoorbeeld VW507.00 goedgekeurd, maar elke VW507.00 olie is wel 5W30.
Zoals Paul reeds zei gebruik je ook best geen VW507.00 olie, aangezien dit een Low-SAPS olie is en jouw motor hier helemaal geen nood aan heeft, integendeel. Maar je mag hem volgens de specificaties dus wel gebruiken..
17 jaar
Je reageert wel een beetje adrem Jerry.
Bedrijf: geen moeilijk gedoe sympliciti is the key Staat in jouw eigen kopje.
Moet ik naar de garage omdat er een remblok indikator op zit!! nee dus.
Ik heb nog een oude mercedes bus, golf en motor, die hebben dat niet dus zelf kijken.
Als jij het zat bent op de doe het zelfer te informeren, moet je het vooral niet doen. Maar volgens mij is het forum ook voor de doe het zelfers.
Er zijn hier mensen zeer tevreden over bepaalde mensen/garages.
Mijn ervaring met garages is gewoon slecht.
Wat jij opnoemt, controleer je misschien bij je klanten, nou goed zo. Dan krijgen ze waarschijnlijk waar voor hun geld.
Mijn schoonpa is met zijn peugeotje vorige week voor de apk en zij hebben hem weer een aardige poot uitgerukt. Ik weet zeker dat hij te veel heeft betaald.
Bij de dealer is het helemaal schandalig.
Uitzonderingen daargelaten.
Leven en laten leven jonge.
Jij bent misschien heel goed, ik ben tevreden met iets minder.
vrgr Niels
17 jaar
het gaat niet of ik wel of niet goed ben
het gaat erom dat de (meesten) denken dat als de apk is gedaan en er 3 liter verse olie is gevuld de grote onderhouds beurt klaar is
en dat is vaak zo
anders lees je niet zo vaak
dis riem gebroken
wat is er dan stuk
hij remt na vervangen rem blokken ineens niet meer
of zoals er nu weer een clio staat
speling stuurhuis
hebben ze effe gelast
mag dit
dus je ziet dat de vragen pas komen als er een probleem is /of is getracht te repareren en toch twijvel
DAN zeg ik jongens stop er dan mee
en dat je schoonpa een pootje is uitgedraaid
ook dat is weer achteraf
vraag dan 1rst rond en gan niet achteraf zeuren
Ik vind het niet zo netjes, dat jij zomaar mij/ een ander, uitmaakt/vergelijkt met iemand die een beetje aan het bakken is aan een stuurinrichting.
Niet snapt dat de blokken moeten inslijten op de schijven.
Beperk je alstublieft tot mijn vraag over smeerolie en als je een positive aanvulling weet, graag?
Beste Rosse,
Bedankt voor je reactie, Ik had de link van jouw al gelezen.
De specificaties van die Mobil 1 is 505 00 / 506 00.
In mijn boekje staat 506 00
Ik ga hem bestellen. Een beetje extra voor het verbruik.
Ben benieuwd, als het tegenvalt ga ik wel over op w40
vrgr Niels
17 jaar
in blok 9 had ik je al geantwoord
veel s6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar