Audi A4-Avant: climate control, motor warm binnen koud en ruiten beslaan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 96kw

Geachte airco kenners,

Het volgende probleem doet zich voor: Bij een koude motor lijkt de climate control goed te werken, echter bij ritten op de snelweg krijg ik problemen.
De fan gaat steeds harder draaien ( bijna vol, te zien aan de streepjes op de console ) echter komt er nauwelijks lucht uit de roosters ( alle ) gevolg is dat de riten beslaan en de auto binnen koud wordt.
Als ik de recycle knop of de ruitenwisser sproeier nu aanzet dan wordt opeens warme lucht de auto ingeblazen, hierdoor loopt de auto motor temperatuur snel terug ( van 90 tot ongeveer 70 graden ), echter de ramen blijven beslagen ( door de interne aanvoer van lucht natuurlijk ).

Hetzelfde gebeurt als ik van de snelweg afkom met een warme motor, bij het terug schakelen vult de auto zich opeens met warme lucht.

De unit heeft aan de computer van audi gelegen en de kleppen vertonen geen fout code, ook zijn de opnieuw ingelezen.

Bij stationair draaien met stilstaande auto wordt de kachel zeer warm, en valt de temperatuur goed te regelen.

Heeft er iemand een oplossing voor dit rare probleem?

Wingo

Geplaatst door Wingo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Werkt de koelwatersensor wel goed.
Als je bij koude motor het contact aanzet, blijft de
temperatuurmeter dan beneden of gaat hij gelijk een stukje omhoog?

Heb zo een probleem bij soortgelijke wagen gehad, bleek de sensor
van het koelwater de boosdoener (dit werd niet door de computer gevonden).

Succes, Pascal

Wingo (0), 14 jaar geleden

Goede morgen Pascal,

Als ik het contact omdraai gaat de temperatuurmeter een klein stukje omhoog naar het eerste streepje.
Is dit oke? ik dacht zelf van wel.

Is het mogelijk dat het aan de kleine ventilator in de regel unit ligt? hoe kan ik deze controleren, en zit bij de Vag test die ik gedaan heb ook deze ventilator test?

Grt Wimco

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee dat klopt niet, als de motor koud is mag de temperatuurmeter niet uitslaan.

Wat mijn collega omschrijft is een mogelijkheid dat het de sensor is van het koelwatersysteem, als bijv. de koelvloeistof temperatuur boven de 119o C komt wordt de airco compressor uitgeschakeld de airco compressor wordt weer ingeschakeld wanneer de temperatuur onder de 112o C komt.

Wat bedoel je met de kleine ventilator in de regel unit! Ik kan er maar één bedenken en dat is de interieursensor.
Welke test heb je gedaan? volgens mij een basis test met vag-com waarin de actuatoren (kleppen) worden aangestuurd.

Wingo (0), 14 jaar geleden

Goede Avond allen,

Als ik de sleutel van het contact omdraai met koude motor dan gaat de temp meter een kleinstukje omhoog, tot eerste streepje, ik heb even bij een andere A4 gekeken en die doet hetzelfde.
De kleine ventilator die ik bedoel is inderdaad de interieursensor ( naar mijn weten zit daar een kleine ventilator in om de lucht van de auto langs de sensor te laten stromen ), ik heb deze om te testen afgeplakt maar dat veranderd het probleem niet.

Gisteren ( buiten temperatuur 3 graden ) had ik een lange rit en de temperatuur in de auto bleef koud, de enige mannier om het warm te krijgen was al met de recirculatie stand aan en de verwarming op HI ( raam een stukje open anders besloeg alles )
Wat mij opviel was dat de koelwater temperatuur van de motor onder de 90 graden bleef ( rond de 85 ), dit zou er dus op kunnen duiden dat inderdaad de thermostaat van de motor niet goed werkt.

Vandaag, bij 10 graden buitenlucht temp, leek alles opeens goed te werken!!

Het heeft dus te maken met de koude buitenlucht die natuurlijk meer koeling geeft dan de relatief warme lucht van vandaag.

Weet iemand of er een directe schakeling is tussen de temperatuur van het koelwater en de regel unit van de clima? ik kan me zo voorstellen dat de regeling zo gemaakt is dat de motor eerst op bedrijf temperatuur moet zijn voordat er koelwater naar de kachel gestuurd word. als de thermostaat niet goed werkt dan ( BV vol open ) dan zal de motor teveel gekoeld worden bij hogere snelheden ( lees 120 km per uur ipv 80 km ) en blijft er geen warmte over om af te geven aan de kachel.

Mijn voornemen is om dit weekend de Thermostaat van de motor te vervangen.

Wimco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.