Hallo,
Ik heb een probleem met mijn cruisecontrol, eigenlijk al vanaf het begin van het aanschaffen. (2e hands).
De klacht is eigenlijk dat hij het sporadisch doet, heel wisselvallig, eigenlijk meer NIET als wel.
Als hij het doet dan doet hij het totdat je de auto weer uitzet.
Maar ook vaak valt hij dan tijdens het rijden uit (hobbeltje/bultje ?)
Wat heb ik tot nu toe gedaan :
* Module gecontroleerd en doorgesoldeerd (nog niet laten testen)
* Bekabeling gecontroleerd (voorzover dat wil want ik heb geen technisch
schema).
* Schakelaars bij de pedalen doorgemeten en bedrading daar
gecontrolleerd, schakelaars werken goed, bekabeling is ook goed.
* Lucht-leidingen in de auto gecheckt ivm. poreus worden door ouderdom ?
Lijkt op het oog ook goed.
* Tevens de aansluit punten zien er goed uit.
Nu is het enige wat ik denk wat het kan zijn dat er iets niet goed is met het vacuum-systeem is ?
Maar hoe kan ik dit meten of zien ?
De schakelaars zijn ook met het vacuum verbonden, dat kan ik dus niet controleren.
En waar zit die vacuumpomp hiervan ?
Heeft iemand nog verdere ideen ? Ik begin lamme armen te krijgen van het dashboard steeds uit elkaar halen. Laughing
Ow het gaat trouwens om een Audi A4 Avant uit 1999 (8D AUDI A4; AVANT 20V 92 KW)
Uiteraard heb ik het forum al bekeken op soortgelijke topics.
Bijvoorbaat dank !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan is dat vast jou regelunit kijk hier maar eens
http://nl.remanufactor.com/
Ik zal een nieuwe schakelaar bij de koppelings pedaal uitproberen.
kost niet veel.
[quote=Tiguan]Ik zal een nieuwe schakelaar bij de koppelings pedaal uitproberen.
kost niet veel.[/quote]
Die werkt zij hij
17 jaar
Klopt inderdaad, schakelaars heb ik doorgemeten. Maar die schakelaars zitten ook op het vacuum-systeem aangsloten.
Die werking kan ik niet testen. wel het schakelend (electra) gedeelte.
17 jaar
En heb je al naar die link gekeken
17 jaar
Ja zekerer, tevens contract gehad. Eventuele check en reparatie zou een oplossing kunnen zijn.
Maar ik hoor ook veel dat het de schakelaar aan het stuur zou kunnen zijn, dit schijnt uitleesbaar te zijn via de VAG.
Of door te meten maar dan moeten de kappen om het stuurconsole eraf, dat wil ik eerst gaan uitlsluiten voordat ik 70 euro verder ben.
17 jaar
Wiegel eens met de schakelaar in de hendel. Volgens mij is dit een "slijtage onderdeel" . Ik heb er al 4 schakelaars versleten op één auto en de 5de komt er aan. Als de cruise control dan even werkt weet je zeker dat dit de veroorzaker is.
17 jaar
Heb ik al geprobeerd lijkt niet echt te helpen, ik ga volgende week de hendel uit elkaar halen. Bedankt voor de tip
17 jaar
Zonde van je tijd is hoogst waarschijnlijk de regelunit. En gooi je accu klem los anders loop je risico dat je airbag ploft!
Meet anders even de stuurschakelaar door op de regelunit stekker, dan hoef je hem er niet helemaal uit te slopen en weer in te zetten.
Pin 4 -> 12v bij drukken set v+
pin 10--> 12V bij trekken Resume / set v-
pin 8 -> 12 V als cc aanstaat en 0V als ie uitstaat.
Metingen doen als contact v/d auto aan staat.
Succes
17 jaar
[quote=Meuwissen]Wiegel eens met de schakelaar in de hendel. Volgens mij is dit een "slijtage onderdeel" . Ik heb er al 4 schakelaars versleten op één auto en de 5de komt er aan. Als de cruise control dan even werkt weet je zeker dat dit de veroorzaker is.[/quote]
Vier keer in dezelfde auto? Dan zou ik toch eens verder gaan zoeken, problemen met de regelunit komen zeker zo vaak voor.
En vervangen zonder hem door te meten is zonde. Eerst storing zoeken en dan pas vervangen anders blijf je aan de gang.
Ik heb zojuist geschreven hoe je je stuurschakelaar doorkunt meten is 5 minuten werk.
17 jaar
[quote=adi115]Zonde van je tijd is hoogst waarschijnlijk de regelunit. En gooi je accu klem los anders loop je risico dat je airbag ploft![/quote]
Adi, je moet een mens niet zo bang maken. Om een airbag te doen activeren zijn daarbij wel enkele factoren nodig....
Gr. paul
Ok,
Ik ben wat dat betrefd ook geen specialist maar mij is verteld dat als je de stuurschakelaar uitwisseld altijd de accu klem moet losgooien. Ik ken een monteur die het zelfs niet wil doen omdat ze niet het risico willen lopen dat ie ploft. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles, je zal best gelijk hebben. Dan hou ik mijn mening voortaan bij de cruise control ;-)
adi
17 jaar
[quote=adi115]Ok,
Ik ben wat dat betrefd ook geen specialist maar mij is verteld dat als je de stuurschakelaar uitwisseld altijd de accu klem moet losgooien. Ik ken een monteur die het zelfs niet wil doen omdat ze niet het risico willen lopen dat ie ploft. Maar dat zegt natuurlijk ook niet alles, je zal best gelijk hebben. Dan hou ik mijn mening voortaan bij de cruise control ;-)
adi[/quote]
Wat ik wilde zeggen is, er doen zich veel indianenverhalen over de airbag de ronde. Veel mensen nemen dit klakkeloos over en zo wordt een fabel geboren.
Gr. paul
Kijk aan dat schema heb ik meer , nu kan ik pas echt meten wat wel werkt en niet werkt.. Thankx
En inderdaad, een airbag gaat niet zomaar af bij mij weten.
17 jaar
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, van alles gecontroleerd, bleek allemaal correct.
Op een een forum in de US kwam ik toen iets tegen over de stuurschakelaar. Daar werd voorgesteld om de contacten van de stuurschakelaar met contactspray in te spuiten.
Dit dus gedaan en sindsdien (2 jaar geleden) geen problemen meer gehad.
Voor de kosten hoef je het in ieder geval niet te laten......
Gr.,
Hans
17 jaar
[quote=adi115][quote=Meuwissen]Wiegel eens met de schakelaar in de hendel. Volgens mij is dit een "slijtage onderdeel" . Ik heb er al 4 schakelaars versleten op één auto en de 5de komt er aan. Als de cruise control dan even werkt weet je zeker dat dit de veroorzaker is.[/quote]
Vier keer in dezelfde auto? Dan zou ik toch eens verder gaan zoeken, problemen met de regelunit komen zeker zo vaak voor.
En vervangen zonder hem door te meten is zonde. Eerst storing zoeken en dan pas vervangen anders blijf je aan de gang.
Ik heb zojuist geschreven hoe je je stuurschakelaar doorkunt meten is 5 minuten werk.[/quote]
Tweemaal was de set uitgevallen en 2 maal de resume. Je kon elke keer door minuscule te bewegen met de knopjes op de schakelaar wel contact krijgen. De spanningsonderbreking was goed te zien destijds. Door de schakelaar te vervangen was het elke keer opgelost. Gelukkig 3 maal in de garantie. De huidig schakelaar gaat alweer bijna 150.000 km mee.
17 jaar
OK, dan is het duidelijk de schakelaar.
17 jaar
Probleem is gevonden, het zit inderdaad in het in/uit schakelen van de cruisecontrol knopje (on/off switch).
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar