close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: "Cuppend" afslijten achterbanden.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6 5V

Beste Audi lezers,

De achterbanden van mijn A4 (Toyo Proxes TS1 225/45-17) slijten cuppend af, waardoor er een enorm irriterend geluid optreed.
Ik heb de schokdempers laten testen op een testbank, resultaat...OKE!
Bandenspanning word ook regelmatig gecontroleerd, dus óók OKE!
Ik heb me laten vertellen dat deze specifieke band (V-profiel), en banden in het algemeen met dit profiel gevoelig zijn om op deze manier te slijten...
Zit hier een kern van waarheid in, of zijn het fabeltjes???
Graag een mening/advies hierover, en welke band geadviseerd word?

B.v.d.
Groeten,
Erik

Geplaatst door

Audi-man (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het cuppen van banden is heden ten dage een veel voorkomend probleem. Het komt bij zeer veel merken en typen banden voor en dan met name op de banden van de niet aangedreven achterwielen.
Allereerst dienst er te worden gekeken naar de uitlijning. Indien die correct is, zit er niks anders op dan de banden elke 10-15.000 km van achteren naar voren en visa versa te verplaatsen.
Op deze manier wordt de cupvorming een beetje beperkt en zo ook irritante rijgeluiden.

Santa 0

17 jaar

Naar mijn weten hebben ze bij verschillende merken express aan de achterkant wat toespoor gegeven,wat een betere wegligging opleverd omdat de wielen naar elkaar toe willen,en zichzelf bij wijze van spreeke vastkleeft aan de weg.
Dit leverd naar mijn idee dan ook helaas gecupte banden op.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Het is idd een veel voorkomend probleem, maar wel voornamelijk bij de vw/audigroep.
Ik heb het namelijk bij alle volkswagens en een audi gehad.
Daarna bij peugeot en de japanners niet meer mee gemaakt.
Er zal toch iets in de achteras constructie zijn wat dit veroorzaakt.
Een bepaalde wielstand die dit veroorzaakt.

primera p11 0

17 jaar

[quote=ricky]..................................aan de achterkant wat toespoor gegeven,wat een betere wegligging opleverd omdat de wielen naar elkaar toe willen..............Ricky,[/quote]
Is dat wel zo, Ricky? Of is dat alleen bij de AANGEDREVEN wielen..?

Santa 0

17 jaar

Het is maar net hoe je het bekijkt Santa....als hij bedoelt aan de achterzijde van het wiel naar elkaar toe willen kan ik het met ricky eens zijn. En anders is het idd alleen het alleen het aangedreven wiel wat die neiging heeft. Dus iets toespoor geven omdat ze uit zichzelf om hun (stilstaande) wielophanging willen draaien, nu klopt het verhaal, zal het zo ook wel bedoelt hebben.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Ik bedoel echt alleen op de achterwielen,die ze iets toespoor hebben gegeven,het linker wiel wil naar rechts,en het rechter wiel naar links,dit zal allemaal wel heel minimaal zijn lijkt me,maar kan me dan wel voorstellen dat de banden dan gaan cuppen en uiteindelijk vierkant worden.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Heel simpel.
Nooit banden met een draairichting kopen en elke beurt de achterwielen met elkaar wisselen.

Edje Raketje 0

17 jaar

Ricky, ik ben het niet helemaal met je eens. Een wiel wat niet wordt aangedreven wil uit zichzelf blijven stilstaan. Dat betekend dat wanneer je gaat rijden dat het linker wiel naar links en het rechter wiel naar rechts wil. Ze draaien om het punt heen waar ze vast zitten. Ze zitten aan de binnenkant van het wiel vast dus zullen ze om hun as draaien omdat een wiel wrijving heeft tijdens het rijden.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Hoi luitjes,
volgens mij, voor niet aangedreven wielen (ook voor Audi) geldt over het algemeen een toespoorhoek van 0,3 tot 0,5 graden.
Aangedreven wielen hebben meestal een toespoorhoek van 0 tot 0,2 graden, hangt af van de wielophangconstructie en camber afstelling. Vaak wordt bij verlaging van het spul vergeten deze afstellingen te corrigeren.
Ik dacht dat bij een "sportonderstel" een soort comprimis afstelling geldt tussen het weggedrag en bandslijtage.

Thieu.

thieu 0

17 jaar

[quote=sytze]Ricky, ik ben het niet helemaal met je eens. Een wiel wat niet wordt aangedreven wil uit zichzelf blijven stilstaan. Dat betekend dat wanneer je gaat rijden dat het linker wiel naar links en het rechter wiel naar rechts wil. Ze draaien om het punt heen waar ze vast zitten. Ze zitten aan de binnenkant van het wiel vast dus zullen ze om hun as draaien omdat een wiel wrijving heeft tijdens het rijden.

Sytze[/quote]
Maar volgens mij hebben ze juist hierom dat beetje toespoor gegeven om dit te voorkomen,de wielen kunnen dan niet meer hun eigen gang gaan zoals jij het bedoeld toch?? Zeg maar dat "winkelwagenwiel effect". Want ze worden nu naar het midden gedwongen door dat beetje toespoor,en zo uiteindelijk een stabbielere rolgang zeg maar hebben.
Ik weet het niet zeker hoor,maar heb dit wel vaker vernomen van een aantal mensen.
Maar ja,voor hetzelfde geld is hier niets van waar,maar het lijkt me wel dat door deze oplossing de achterwielen gaan cuppen.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

[quote=sytze]Het is maar net hoe je het bekijkt Santa....als hij bedoelt aan de achterzijde van het wiel naar elkaar toe willen kan ik het met ricky eens zijn. En anders is het idd alleen het alleen het aangedreven wiel wat die neiging heeft. Dus iets [b]toespoor geven omdat ze uit zichzelf om hun (stilstaande) wielophanging willen draaien, nu klopt het verhaal, zal het zo ook wel bedoelt hebben.[/b]
Sytze[/quote]
Ik zei hier al ricky, dat je deels gelijk hebt.

sytze 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.