Bij mijn onlangs aangeschafte A3 Sportback ontdekte ik vee rood/bruin stof onder het bovenste deksel van de distributieriem.
Mijn eerste gedachte is: Een drooggelopen, en misschien wel vastgelopen, lager van een spanrol oid.
Starten motor, en goed kijken en luisteren bij de riem. Alles draait normaal en geen vreemde bijgeluiden. Lijkt OK.
Herkennen jullie dit en is dat (min of meer) normaal?
Auto heeft 140k gelopen, D-riemwissel hoeft pas bij 180k.
[img]http://img98.imageshack.us/img98/6918/im...[/img]
[img]http://img80.imageshack.us/img80/7043/im...[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat komt meer voor dat is dacht ik van de riem.
als de riem voor de rest goed is en je hoort geen lagers van de rollen of waterpomp dan kun je hem laten zitten.
hoor je wel geluid dan adviseer ik je alles te vervangen.
groetjes jan.
Heb ik ook al veel gezien bij riemen en rollen waar niets mee aan de hand was...
Chris
Als het staalstof is kan je er met een magneet langs gaan !!!Blijft het plakken ? Volgens mij is het stof van de riem .
Het ziet eruit als roest,je waterpomp lekt toch niet?.
Ik zou er niet gerust op zijn,als het staal slijpsel is slijt je riem ook harder.
Staal slijpsel kan ook kleine scheurtjes veroorzaken in je riem met alle gevolgen vandien.
En stof van de riem is niet bruin.
Het lijkt me echt roest,er heeft iets gelekt of er lekt nog steeds iets.
De riem zelf is ook bruin aan de binnenkant.
Of er kan water door de kappen naar binnen.
13 jaar
[quote=Punt]Als het staalstof is kan je er met een magneet langs gaan !!!Blijft het plakken ? Volgens mij is het stof van de riem .[/quote]
Dat is een heel slim idee Punt!
Inmiddels heb ik dat geprobeert met een kleine sterke magneet, en je verwachtte het al, er bleef (zo goed als) niets aan de magneet hangen.
Dus staal-stof is het niet, ik zie overigens ook geen staalsplinters glimmen...
JanT, Chris&Pat en ook jij suggereren dat het riemstof zal zijn, dat zal ik dan ook maar aannemen.
Zoals gezegd, riem ziet er goed uit, geen bijgeluiden, geen lekkage (dwz niet sinds 2 maanden, zolang ik de auto nu heb.)
Wat er vóór mijn tijd is gebeurd is moeilijk te achterhalen, is een ex-lease-auto, maar het service-boekje vermeld geen byzonderheden.
Ik heb de D-kap van binnen schoon gemaakt, zal over een tijdje nog es kijken.
Dank voor jullie aandacht.
13 jaar
[quote=primera p11]Het ziet eruit als roest,je waterpomp lekt toch niet?.
Ik zou er niet gerust op zijn,als het staal slijpsel is slijt je riem ook harder.
Staal slijpsel kan ook kleine scheurtjes veroorzaken in je riem met alle gevolgen vandien.
En stof van de riem is niet bruin.
Het lijkt me echt roest,er heeft iets gelekt of er lekt nog steeds iets.
De riem zelf is ook bruin aan de binnenkant.
Of er kan water door de kappen naar binnen.[/quote]
Nee, waterpomp lekt niet, en ik verlies ook geen koelvloestof.
Ik was er ook niet gerust op, bruin stof onder de distributiekap heb ik nog nooit gezien, wel zwart of donker-grijs...
Zoals je hierboven kunt lezen is het stof niet ijzerhoudend.
Er kan iets gerepareerd zijn vóór mijn tijd maar de bron van het vuil (waterpomp? looprol?) is niet te vinden, de kleur is overal even erg.
Naar binnen gelopen water of andere vloeistof lijkt me ook niet waarschijnlijk, kap sluit goed aan, motorblok is verder mooi schoon.
En voor zover ik kan nagaan zijn er tot nu toe geen werkzaamheden geweest aan de motor.
Volgens mij moet ik het mooi zo laten, ik heb de kap van binnen schoongemaakt, (was makkelijk weg te wassen met een sopje,
dus niet vettig) en over een tijdje nóg es kijken.
Groet, Febe.
13 jaar
ja hoor als je niks hoort gewoon laten zitten.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar