Mijn A3 heeft het probleem dat deze af en toe heel kortstondig stottert. Meestal bij constante snelheid. Het lijkt alsof je het gas loslaat en meteen weer intrapt. De motor houd dan 0,5 sec in en pakt direct weer op, wat voelt alsof de auto 1x stottert. Dit doet de auto om de paar km, niet heel vaak dus. Omdat de auto op LPG rijd ging mijn vermoeden naar reinigen/afstellen van de verdamper + verdeler, maar na 2 dagen op benzine gereden te hebben blijkt dit probleem zowel bij rijden op lpg als op benzine voor te komen.
Tot vorige week de auto voor het stoplicht afsloeg. De auto opnieuw gestart, sloeg meteen aan maar reed niet. Het leek alsof de motor totaal geen vermogen had. In de vrij klimt het toerental zeer langzaam (bij vol gas), en zakte direct weer in wanneer ik de koppeling op liet komen. Zowel op LPG als op benzine hetzelfde storingsbeeld. 'S avonds was het probleem over, de auto startte en reed zoals het eigenlijk hoort. Daarna heb ik 2 dagen zonder problemen gereden, tot ditzelfde zich nogmaals voordeed (afslaan, starten, geen vermogen, eind van de dag weer normaal rijden). Dit probleem heb ik ook een keer gehad met koude motor, direct toen ik 's ochtends weg wilde rijden. Gezien de auto op benzine start is dit probleem niet lpg gerelateerd.
Soms stottert en houd de auto in bij het accelereren. Wanneer ik het gas dan vol indruk gaat de auto heel erg stotteren of smoort weg. Als ik dan het gal loslaat en opnieuw weer induuw pakt me motor meestal wel weer en rijd normaal verder.
Ik heb het volgende vervangen:
- bougiekabels
- bobine
- luchtmassameter
Ik heb ook een vw golf met zelfde motor. De vervangen onderdelen heb ik gewisseld met de golf. Zo kan ik (relatief) gemakkelijk dingen uitsluiten
De vacuümslangen heb ik gecontroleerd, deze lijken niet te lekken. Ik heb met remreiniger bij het inlaatspruitstuk gespoten, motor reageert hier niet op (lijkt geen valse lucht aan te zuigen). Ik heb op de katalysator getikt om te horen of er losse brokstukken in de kat rammelden. Dit is niet het geval, wat natuurlijk nog niet betekend dat de kat niet verstopt kan zitten.
Een handicap bij mijn auto is dat het motormanagement niet is uit te lezen (overige boardcomputers wel), specifiek mijn auto. Wel kan ik de storingen van de LPG installatie uitlezen. Deze geeft aan geen labdasonde signaal te hebben. Maar tijdens het rijden geeft deze wel een labdasonde signaal (led knippert om en om 1sec rood/oranje, wat een juist signaal inhoud).
Kan het zijn dat de labdasonde het soms wel, som niet doet? Kan ik dit controleren?
Past het storingsbeeld (af en toe kort stotteren + soms geen vermogen hebben om weg te rijden) bij een defecte labdasonde?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na een paar uurtjes snuffelen is het toch gelukt om ook het motormanagement uit te lezen. Hier bleek 'gelukkig' een foutcode:
00635 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: Before CAT
37-10 - Faulty - Intermittent
De verwarming van de lambdasonde (voor de catalisator) is defect.
Zou wel vreemd zijn want lambda werkt pas na de koude start?
groeten
13 jaar
Je hebt gelijk.
Ik heb gister de lambdasonde vervangen. De foutmelding van de lambda sonde (00635) is weg, maar er is nog een andere foutmelding.
Control Module Part Number: 06A 906 019 E
Component and/or Version: 1.6l R4/2V SIMOS HS2256
Software Coding: 04000
Work Shop Code: WSC 06313
1 Fault Found:
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
27-00 - Implausible Signal
Deze verschijnt (na het wissen van de foutmeldingen) pas na een stuk gereden te hebben. Deze G28 engine speed sensor, ook wel de hall gever of impuls sensor, is dit de sensor die bij het oliefilter zit? Betekend het onjuist signaal (implausible signaal) dat de sensor defect is, of is er iets anders aan de hand?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar