Audi A4-Avant: Daveren/schudden op optrekken A4 Avant

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI 96kW AVF

Ik ben al een tijdje aan het sukkelen met dit probleem:

Bij optrekken in 2e en 3e versnelling zie je de versnellingspook en op af schudden en davert de auto behoorlijk. Schudden doet de wagen altijd, behalve in eerste. In 5e en 6e versnelling hoor en voel je ook een snel kloppend geluid, net het geluid van een kapotte homokineet. Het probleem doet zich alleen voor bij optrekken, als ik dezelfde snelheid aanhou of afrem is er niets te horen of voelen.

Dit is de waslijst die ondertussen reeds is vervangen;
beide aandrijassen
complete draagarmset incl. stabi en de rubbers van de stang ook vervangen
3 motorsteunen & de aanslagrubber vooraan
wiellagers
vliegwiel
complete spoorstangen

Ik heb het ook al met een andere set wielen geprobeerd maar zonder resultaat.
De kabelboom in de kop heb ik gecontroleerd en de meetwaardeblokken ook, allemaal ok.

please help !!

MR

Geplaatst door MR (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

claxon (0), 12 jaar geleden

Lekt de egr niet?

Petros (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je ook meetwaardeblok 23 gecontroleerd, als deze niet goed is , kabelboom injectoren vervangen. aan de kabelboom is bijna nooit iets te zien.

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

De egt lekt idd wel wat en is pas proper gemaakt.

Ik ga straks een proefrit maken en de meerwaarde blokken nakijken.

Alvast bedankt! Ik hou jullie op de hoogte

Michielrc7825 (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo,
heb je ook een vergelijking van de injectoren gemaakt?
mvg
michiel

A Wouters (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk eerder dat je het toch in je aandrijflijn moet zoeken,
zit het niet in je versnellingsbak? tap de olie is af en kijk is hoe die eraf komt

als de auto zo erg in zou houden krijg je wel foutcodes eruit en dat is niet het geval of wel?

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb al waarden nagekeken maar alles blijft binnen de toleranties. Vorige week is het vliegwiel vervangen, dit maakte al behoorlijk wat lawaai. spijtig genoeg heeft dit niet geholpen. De versnellingsbakolie is ook vervangen maar de oude zag er niet abnormaal slecht uit.

Inhouden doet de auto niet, er zijn geen foutcodes opgetreden.

Ik vraag me af waar ik het moet gaan zoeken; aandrijflijn, motor of elektronica?

claxon (0), 12 jaar geleden

Dat symptoom had mijn Kangoo diesel ook.De egr is nu dicht.De roetfilter is op 1 2 3 ook niet direct terug open.Met een additief in de tank duurt het nog een goede mnd.Ik ken jouw diesel niet.Als het pompverstuivers zijn en ze zitten niet mooi op het zitvlak dan is er teveel retour.Binnenste homokineten zijn ok?

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

De waarden van de verstuivers zijn allemaal binnen de grenzen, dus tenzij de computer dit niet goed aangeeft zouden ze in orde moeten zijn. Een roetfilter heeft deze nog niet.

De 2 aandrijfassen zijn compleet vervangen.

Het probleem evolueert de laatste dagen heel sterk, bij een scherpe bocht naar rechts aan lage snelheid lijkt het alsof ik de motor ergens ga verliezen. Subframerubbers heb ik ook nagekeken maar hier zie ik niets aan.

hbr (0) PRO, 12 jaar geleden

Pompdruk van de tandempomp goed? Eventueel opvoerdruk vanuit de tank goed?

claxon (0), 12 jaar geleden

Bij uitlijning moeten de stuurarmen even lang zijn anders gaat er een wiel te ver draaien.Zitten er toevallig geen hydraulische ophangrubbers of bussen op.?Mss een ongevalwagen waarbij er iets scheef zit

Michielrc7825 (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je de meetwaarden ook gecontroleerd tijdens het rijden als het probleem zich voordoet.
Als je er vanuit gaat dat je zo ongeveer alles aan ophanging al gehad hebt lijkt me een mogelijkheid dat je bijvoorbeeld door een kabelbreuk of iets dergelijks welke bij het optrekken een "verkeerde"positie krijgt waardoor je motor verkeerd reageert.
mvg
michiel

claxon (0), 12 jaar geleden

Bij een langdurig zoekwerk heb ik de aandrijfassen eens geruild van een andere auto.Fout zat in één aandrijfas(optrekken en schudden)

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb gemerkt dat het stuurhuis wat speling heeft, kan dit ook het daveren veroorzaken bij optrekken?

Michielrc7825 (0) PRO, 12 jaar geleden

denk afhankelijk van de ruimte dat het wel een dergelijk effect kan hebben maar dat het dan wel een redelijke speling moet zijn.
groeten michiel.

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

De inlaatdruk is net onder de toegelaten waarde en het lijkt ook alsof de EGR kan meespelen. Ik heb vandaag een nieuwe aangekregen en ga morgen eens proberen of het zal helpen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt

MR (0) PRO, 12 jaar geleden

De EGR is vervangen maar het probleem is niet opgelost. De motor draait wel veel zachter maar het schudden en daveren wordt nog steeds erger.

Ergens heb ik toch terug de indruk dat ik verder in ophanging of aandrijflijn moet gaan zoeken. Iemand een idee waar te beginnen, liefst zonder al te veel te moeten vervangen? Ik denk niet dat het stuurhuis genoeg speling heeft om dit te veroorzaken, ik heb bij een andere A4 (zelfde motor, jaar) gevoeld en die vertoonde ook wat speling maar had dit probleem niet.

Ik ben vergeten te vermelden dat het om een verlaagd voertuig gaat (schroefset) maar die staat er nu net geen jaar onder. De dempers heb ik ook al los gehad maar die vertonen geen lekkages en komen mooi terug als je ze induwt. Bij het indraaien naar rechts komt het geluid van linksboven aan de veerpoot, kan een toplager of stootrubber ook zoiets veroorzaken?

claxon (0), 12 jaar geleden

Negatieve camber mss.De wielen gaan dan vlugger klapperen.De band heeft dan veel sleetplekjes zoals een vesleten schokdemper.Voor de rest heeft men nog de draagarmrubbers
Ps;de bussen van de draagarmen worden vastgetrokken met de wielen op de grond.Door de verlaging zitten de bussen mss niet in de juiste positie.Ook hoort er evtl een speciale uitlijning bij deze verlaging.
Kunt ge hem niet op normale poten zetten.Ge hebt daar toch een voorbeeld-auto.
Ergens had ik gehoord dat het in het differentieel kan zitten.
Motorsteunen hydraulisch of murw?.Kromme veerpoot?Fuseekogels moeten perfect zijn.
Bij een Passat heb ik al de bussen (18) eens moeten vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.