close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: Distributie probleem 2.0 FSI motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: AXW

Wie heeft meegemaakt dat voordat de voorgeschreven km-stand van 180.000 is bereikt, de distrubutie-riem om een of ander reden de GEEST geeft? ? ?
Bij de motor van onze A3 (type 2004) is bij een snelheid van ca 120km op de duitse (drukke autobahn) dezaak helemaal in de vernieling gedraaid!
De cilinderkop is dusdanig beschadigd dat de kop niet meer te reviseren viel! Zuigers alle 4 ook beschadigd en klepstoters ook voor het grootste
deel losgeslagen van de hefboompjes !

Ondanks dit alles houdt AUDI vol om die NORM 180.000km in het SERVICE PLAN aan te houden.

Zelf heb ik bij enig naspeuren, nu drie gevallen bekend waarbij bij de 2.0 FSI motor tussen 100.000 & 150.000km de distributie kapot draaide !!

De importeur PON heeft bij 1 van die gevallen een coulance toegekend, maar bij de andere 2 heeft degeen die de auto had verkocht een deel
van de "hoge" reparatiekosten voor zijn rekening genomen !

Graag wil MARUEL 40 van Jullie horen wie ervaring heeft met deze storing. Alvast vriendelijk dank voor een reactie !

Geplaatst door

maruel40 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik had laatst zelfde blok maar dan in een Passat waarvan de kleine meelooprol van de distributie stuk was gelopen (ook op de snelweg) waardoor de riem uiteindelijk was gebroken en inderdaad toen ook alle kleppen krom. We hebben toen de kop laten reviseren en we moesten 1 nokkenas vervangen omdat het geperst tandwiel wat daar op zit (voor kleine kettingkje)een halve tand was verdraaid. Geen garantie en deze wagen zat nog onder de 100.000km.

ricky 10
badge

12 jaar

Is de riemspanning wel ooit gecontroleerd en/of aangepast geweest, kan je zien wat de oorzaak was? Een riem kan door veel oorzaken voortijdig kapot gaan.
Te veel spanning, te weinig spanning, olielekken, niet recht lopen door lagerproblemen van spanrollen en zo verder.
Ik wil zeker geen oordeel vellen maar een correct onderhouden motor loopt meestal het langst.
Maar wat is correct? In hoeverre heb je daar als klant nog zicht op.
De mechaniek wordt steeds gevoeliger en de bekwame techniekers zijn stilaan onvindbaar aan het worden.
Daarboven nog het feit dat de kwaliteit eerder daalt door winstbejag bij de fabrikanten.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

Volgens mij zijn er wel inspectie aan de distributieriem,ook tijdens de beurten.
Maar ja,wat valt er te inspecteren.
Persoonlijk zou ik de boel niet langer dan 120.000km laten zitten...

primera p11 0

12 jaar

Hallo Ricky,Hendrik4290 & tot nu toe Primera11,
allereerst hartelijk dank voor Jullie snelle reactie op mijn vraag !
1* Maruel 40 mag zich specialist noemen op het gebied van gewapende rubbers
en ook kunststoffen en lijmverbindingen (v, variomatic en tandriemen vallen
daaronder (28 jaar praktijk-ervaring );
2* Onze auto's zijn door het baasje altijd vertroeteld zeker wat de techniek/
onderhoudstechniek aangaat ( opleidingen diesel/benzine/straal en tubine-
motoren ) met vele jaren praktijk in het onderhoud;
3* Bij onze (ik praat dan over mijn vrouw mij) vorige A3 (eerste generatie)
vertrouwde ik de in het service-plan aangegeven "standtijd" van 180.000 km
niet .... en heb op eigen initiatief bij ca 90.000 km en 6jaar gebruik, de dist.-
riem vervangen (bij de oude naast de nieuwe tandriem kon ik toen op het
oog geen verschil zien );
4* Bij de tandriem die nu een ca 40 tanden kwijt is lijkt mij .... en de breedte
en de dikte kleiner dan bij de vorige A3 met 1.6 motortje ! De tandriem
was in beide gevallen echt droog met nog duidelijk VW- merken & maten.

Hartelijke groet van MARUEL 40 en ik hoop op nog meer REACTIES !!

maruel40 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.