close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: eerst veel olie verbruik, daarna veel benzine verbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHL 1.6

Hallo,

Ik ben sinds een maand in het bezit van een audi a4 avant 1.6 AHL. De eerste twee weken heeft de
auto prima gedaan. Moest een liter olie bijvullen toen ik hem kreeg, heb een week geleden nog een halve liter
bij moeten vullen. Heb een motorspoeling gedaan en sindsdien is het verbruik een stuk minder.
Heb de auto van de week mee gehad voor de APK keuring, verder alles goed behalve de
viergas meting. CO waarde veel te hoog. Heb de ECU uitgelezen, storing 00537 Lambda regeling. Gereset, data lijst
bekeken en stationair pendelt de de lambda tussen de 0.2 en 0.9 volt.(zoals het hoort). verhoog ik het toerental tot 2500 toeren
dan gaat de lambda gelijk op 0.9 volt en blijft dan staan. gevolg is dat hij giganties begint benzine te verbruiken(CO waarde dan 8% + witte rook die
behoorlijk stinkt). reset ik de ECU dan weer, dan pendelt de lambda stationar weer. Als ik het toerental verhoog is het gelijk weer mis.
Heb de lambda sonde vervangen maar dit zonder resultaat. stekker van de luchtmassameter er af gehad, motor wordt wat slomer maar geen resultaat.
Wat me opvalt is dat het onder het rijden het roken lang niet zo erg(bijna niet) is als wanneer ik stil sta met verhoogd toerental.
Heeft iemand enig idee? Ik ga morgen de brandstofdruk controleren of dat goed is.

Ik hoop snel op bruikbare tips, alvast bedankt.

Geplaatst door

Jacob1985 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even controleren op vaccuum lekken

karel123 0
badge

12 jaar

Vandaag brandstofdruk gemeten, dit was in orde. rondje gereden met de computer er aan, in de opwarm fase geen problemen. als de motor
warm wordt(60 graden en hoger) dan doet het probleem zich voor. reset ik de ecu tijdens rijden dan heb ik een hele tijd geen storing, pas als ik stil sta en het toerental iets verhoog is het gelijk weer mis. Noodloop, foutcode 00537 witte rook, en 8 % co. benzinemeter zie je ook zakken als je door rijdt
Kan het misschien iets te maken hebben met het inleren van de gasklep of iets anders? alvast bedank

Jacob1985 0

12 jaar

vandaag de inlaatlucht slang tussen luchtmassa meter en gasklep vervangen. was niet helemaal fijn meer en niet dicht. het probleem is daarmee niet verholpen. als ik de gegevenslijsten erbij heb dan pendelt de lambda tot de motor 70 graden (is bij verhoogd toerental). als de motor warmer is dan is het gelijk mis.
er is staat ook ook in een gegevenslijst dat er iets met de eenheid 0.0 G/S, is dit de luchtmassa? daar staat namelijk geen benaming bij. Er is ook een adaptie waarde van -20% lijkt mij ook niet goed. kan iemand mij verder helpen?
morgen een luchtmassameter van een andere auto proberen.

Jacob1985 0

12 jaar

Ik zou de temperatuursensor eens proberen, lijkt net of ie geen goede waarde geeft.

peter139 0

12 jaar

He Peter, temperatuursensor is het niet geeft netjes de aangezogen lucht temperatuur aan.

Vandaag een andere luchtmassa meter geprobeerd, geen verschil. Weer foutcode 00537 lambda regeling.
ga morgen het gasklephuis uitwisselen hoop dat het dat is, misschien dat de elektronica in de gasklep gevoelig is voor de motortemperatuur.(70 graden of hoger). Daar gaat namelijk ook de koelvloeistof door.

Iemand nog een ander idee?

alvast bedankt

Jacob1985 0

12 jaar

waarschijnlijk bedoelt peter de temperatuursensor van de koelvleoistof, die schakelt de koude omloop

zx9r 0

12 jaar

Temperatuursensor is het niet, kan dit met de computer continu controleren dit blijft goed. probleem zit in de lambda regeling.
naar mijn idee in de hoek van luchtmassa, gasklep en lambda sonde.
Iemand dit probleem vaker mee gemaakt?

Jacob1985 0

12 jaar

Wanneer je de stekker van de lmm aftrekt en er is geen verschil dan zou ik de bedrading naar de lmm eens controleren.

de Dokter 0

12 jaar

ga van de week eerst de katalysator demonteren, kijken of deze niet verstopt zit of iets anders. Deze heeft namelijk ook een hoop olie voor de kiezen gehad.
Als de katalysator geen goede doorstroom heeft dan wisselt de uitlaatgas samenstelling niet snel genoeg in het spruitstuk, zo kan de lambda sonde niet snel genoeg pendelen misschien vandaar dat ie noodloop gaat.
Ik doe woensdag weer verslag.

Jacob1985 0

12 jaar

Gisteravond weer verder geprobeerd, uitlaat net voor de katalysator door gezaagd, om te kijken of deze dicht geslipt zit. Dit is niet het geval, heb motor nog laten lopen en op toeren gehouden. Gaat ook dan in noodloop (code 00537).
Het is raar dat hij precies bij 70 graden en hoger in noodloop gaat. stationair kan ik hem resetten, blijft dan net zo lang goed tot dat ik het toerental weer verhoog. inmiddels heb ik uitgewisseld: luchtmassa meter, gasklephuis en lambda sonde. Komt de ECU wel eens voor bij deze type`s? blijft namelijk niet veel anders over. Hoop snel op reacties

Jacob1985 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.