Het volgende probleem doet zich voor op een Audi TT 2002- 1.8 T - 132 kW - AUQ - 2WD :
De motor valt soms stil en wil soms alleen maar starten als er gas wordt gegeven. De wagen is ook al eens stil gevallen tijdens het rijden, daarna gewoon weer kunnen starten.
Ook ging het EPC lamje branden. Als je de motor start blijft die soms hangen op 1500 tr/min. Al deze fouten komen één keer voor om de 100 km rijden en zonder eigenlijk een verband te hebben. Ze komen ook niet noodzakelijk allemaal te samen voor. Auto rijdt zeer goed en trek goed door in alle versnellingen.
De volgende fouten heb ik uitgelezen: sensor motortoerental (onaanemelijk signaal) en fout in commonicatie.
Volgens mij is sensor van het motortoerental niet stuk, deze fout lomt er door het wegvallen van aansturing van 4000 tr/min naar 0 tr/min. Auto is stilgevallen op de snelweg, 4000 tr/min 5de versnelling. Vervolgens gestopt op de pechstrook en terug gestart en verder gereden.
De volgende zaken heb ik reeds gecontroleerd:
Gasklep: werking ok, mooi proper en reeds opnieuw aangeleerd. Deze werkt als ik de gas bedien.
Gaspedaal geeft een correct signaal bij het bedienen (100%).
Geen lekken op slangen (valse lucht) of pakkingen ( geen reactie op remmenreiniger).
Verder geen fouten aanwezig.
Voertuig met correcte onderhouds geschiedenis (onderhoud, riemen vervangen, .......).
Scoop beeld van de toerentalsensor is normaal.
Tijdens een vorige panne was er een probleem met "drukval", het verschil tussen de gevraagde en de door de ECU berekende druk ( ECU Map), ook is de vervarming van de 1ste Lambda sonde (wide band - 5 draden) stuk geweest (Sonde vervangen - probleem weg). Door de gasklep te reinigen en terug aan te leren was dit probleem van de baan.
Graag iemand z'n reactie en alvast bedankt.
Groeten,
Steven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou nogmaals de storing uitlezen,
en de storing: Sensor motortoerental (onaanemelijk signaal) en fout in commonicatie, de storing moet je serieus nemen. sensor bij geen singaal slaat de motor af.
Het kan zijn dat de sensor niet goed meer werkt of stekker_aansluiting niet goed of de bedrading.
Ik zal een nieuwe sensor monteren.
[quote=Tiguan]Ik zou nogmaals de storing uitlezen,
en de storing: Sensor motortoerental (onaanemelijk signaal) en fout in commonicatie, de storing moet je serieus nemen. sensor bij geen singaal slaat de motor af.
Het kan zijn dat de sensor niet goed meer werkt of stekker_aansluiting niet goed of de bedrading.
Ik zal een nieuwe sensor monteren.[/quote]
Ik heb ondertussen de wagen terug binnen, met volgende storind 16705 & 16706, beide een storing over sensor G28 - motortoerental.
Op het eerste zicht geen schade aan de bekabeling tussen stekker en ECU (minder dan 0.2 ohm). De weerstand van de sensor zou moeten 860 ohm zijn, ik meet 920 ohm.
De marge op deze sensor is klein, het feit dat er een afwijking zit op de weerstandswaarde kan al een indicatie zijn. Soms werken, soms niet.
Het scoopbeeld is goed, wel zit er vrij veel rommel op het signaal.
Mocht dit een TDI zijn, dan blijft de motor wel draaien, maar kan je niet meer starten (heb de proef op de som een gedaan op een 1900 TDI 1Z).
Avast bedankt voor de reactie en groet.
Steven
vervang de sensor nou maar anders blijf je bezig en de bestuurder wordt er zeker niet vrolijker van. gr john
Fout inderddad opgelost door de tip van John, toerental sensor vervangen, alles liep als een zon daarna.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar