Audi A4-Avant: EPC-melding; katalysator en bobines vervangen. Nu P0322

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: ALT

EPC melding, Motormanagement storing motor alleen na een afkoelperiode te starten.
Uitlezing ANWB met een CAP4120 foutcode P0322. BDP-sensor storing.

Is iemand hiermee bekend?

Wat achtergrond info;
Na 2x een EPC-melding en afslaan van de motor heeft de audi-dealer vorige week de diagnose "katalysator vervangen" gesteld. De dealer heeft de bobines vervangen o.b.v. terugroepregeling (koste mij niets). De katalysator heb ik zelf vervangen (merk; Walker).
In eerste instantie reed de auto weer als vanouds, maar na ca. 80km voor een rotonde weer EPC en afslaan. Koppeling oplaten komen en de motor slaat weer aan. Na een 2km opnieuw EPC maar nu ook motor management-melding. De motor slaat nu met geen mogelijkheid meer aan. Nog de stekkers van de beide lambda-sondes gecontroleerd, maar geen resultaat.
ANWB gebelt en na ca.20min start hij de auto weer, alsof er niets aan de hand was. Toch een uitlezing gedaan; foutcode P0322. De motor slaat weer af, dus op transport.

Nu vraag ik mij af of die katalysator vervangen wel nodig is geweest, maar ook of de vervangen bobines er iets mee te maken hebben. Of is het allemaal gewoon toeval?

HarriePosthuma

Geplaatst door HarriePosthuma (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

de Dokter (0), 12 jaar geleden

De bobines hebben hier niets mee te maken.
Het vervangen van de kat zal wel een andere reden hebben gehad.

foutcode: 16706 P0322
nl Sensor voor toerental van de motor (G28) geen signaal
du Geber für Motordrehzahl (G28) kein Signal
en Engine Speed Sensor (G28) No Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Motor slaat af
Motor start niet
Storingslampje brandt
Snelheidsmeter doet het niet
Mogelijke oorzaken:
Sensor Toerental Motor (G28) zit los
Sensor Toerental Motor (G28) is kapot
Mogelijke oorzaken:
Check/vervang Sensor Toerental Motor (G28)
Extra info:
De Sensor Toerental Motor (G28) wordt ook gebruikt als referentiesensor voor de positie van de krukas.

HarriePosthuma (0), 12 jaar geleden

Bedankt Jan-Aize.

HarriePosthuma (0), 12 jaar geleden

Ik geloofde er niet meer in met die uitgelezen codes. Maar inmiddels heeft de dealer de BDP-sensor vervangen en de auto rijdt weer als vanouds.

Wat achteraf wel een beetje jammer is dat bij de diagnose "Katalysator vervangen" is ook al de sensor storing door de monteur gemeld. Alleen de service balie was "vergeten" dit aan mij te melden. Het is dus achteraf niet iets als gevolg van de kat. Zoals Jan-Aize al schreef.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.