Audi A6: euro 5 filter

Bouwjaar: 2000

is iedereen verplicht om een roetfilter te kopen?

770

Geplaatst door 770 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hoezo!!

hebben ze ons toen die tijd! ook verplicht gesteld een katalysator te kopen ? of dan wel laten monteren!

dacht het niet!! toch...

paul,

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik vraag me af of dat technisch wel haalbaar is om achteraf een roetfilter in te bouwen. Volgens mij kan dat niet maar als er mensen zijn die mij dat kunnen uitleggen dan zou dat heel fijn zijn!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

de normale katalysator (benzine) is ongeveer een voorbeeld van hoe zo'n roetfilter werkt. Voor en achter het filter zijn buisjes aangesloten om de gasdrukval te meten. Wordt die drukval te groot, dan hebben zich teveel roetdeeltjes in het filter opgezameld. De roetdeeltjes zijn te groot om de wanden van het filter te passeren.Verhoogde temperatuur van het uitlaatgas zorgt dan dat dit roet ontbrandt, de verbrandingsproducten kunnen wel de filterwanden passeren. Een lambdasensor voorin het filter meet of er voldoende zuurstof is om het roet te laten opbranden.

kort samengevat,het achteraf gaan inbouwen van een roetfilter lijkt mij niet helemaal goed te komen!

paul,

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat is juist het probleem; hoe krijg je bij een bestaande diesel de uitlaatgassen zo heet dat het roetfilter begint te regenereren?

Een lambdasensor zit er niet op, wel een temperatuursensor om het regenatieproces te controleren. Omdat de EGR dan toch dicht is, is de hoeveelheid zuurstof voldoende om de koolstofdeeltjes nog kleiner te verbranden.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

volgens de geleerden moet het kunnen henkie..

Meer geld nodig voor roetfilters

BOVAG en RAI vinden dat staatssecretaris Van Geel van Milieu met zijn vandaag gepresenteerde plan de goede weg kiest om de inbouw van retroroetfilters voor dieselauto's te stimuleren. Of de 400 euro die Van Geel voorstelt ook effectief is betwijfelen de twee organisaties.

Zoals het er nu naar uitziet zal een kant-en-klaar gemonteerd roetfilter ergens tussen de 700 en 900 euro , inclusief BTW, gaan kosten. Het is niet aannemelijk dat autobezitters van oudere auto's het verschil van enkele honderden euro's gaan bijpassen. BOVAG en RAI adviseren Van Geel om de hoogte van de premie naar boven bij te stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.