Audi A3 2008: Excessief olieverbruik gereviseerde motor

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CCZ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 147

Goeiedag,

Ik ben ondertussen een beetje radeloos aan het worden en ik hoop dat iemand met mij mee kan denken. Onze a3 kwam 9 maanden geleden op de snelweg stil te staan, bleek dat de distributieketting was gebroken. Dit terwijl deze 60000 kilometer daarvoor preventief was vervangen. Nu ben ik zelf best handig dus ik heb samen met mijn buurman, die 1e monteur is bij de Mercedes dealer, besloten de motor uit elkaar te halen en de defecte onderdelen te vervangen. Oliepomp, cilinderkop gereviseerd, nieuwe kettingset en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kosten ongeveer 1500 euro.
Nadat we alles in elkaar hadden gebouwd leek in het begin alles goed, maar na een paar keer rijden zat er elke keer bij 2000 toeren een flinke tik in de motor. Het leek van boven uit de kop te komen maar na onderzoek bleek er een drijfstanglager de boosdoener.. deze was dusdanig versleten dat er onder in het carter een flinke lading slijpsel lag en de krukas ook behoorlijk aangetast was. Blok dus niet meer te redden­čśÉ

Nu heb ik een volledig nieuw opgebouwd blok kunnen kopen, met nieuwe set bar tek drijfstangen, JE zuigers en lagers. Kosten nog eens 3100 euro.. Klaar denk je dan toch? Mooi niet.. motor loopt als een raket, maar olieverbruik is 1 liter op 100 kilometer en heel veel roet uit de uitlaat. Ook loopt er een oliespoor links achterop het blok vanaf de koppakking. Ik heb er nu 1000 kilometer mee gereden maar ik durf niet meer, want ik ben panisch dat ook dit blok in elkaar loopt.
We hebben de carterontluchting (pcv) vervangen naar de laatste revisie van de dealer, de turbo nagekeken op lekkage dus dit is allemaal in orde. Het probleem is dat de oliedruppels (roet) letterlijk uit mijn uitlaat komen als ik gas geef, roken doet hij niet heel erg, koelvloeistof verbruikt hij niet, en ook geen foutmeldingen.
Blijft volgens mij over de olieschraapveren die niet goed hun werk doen, of een klepzetel die lekt en een koppakking die zweet. Maar of dit ook de cilinders inloopt weet ik niet..

Nu de vraag, wat is nu wijsheid om te doen? Behalve dat ding de plomp inrijden haha! Wat kan ik nog controleren voordat ook dit blok uit elkaar moet om te onderzoeken waar de olie blijft. Ik zou graag een stappenplan hebben, of iemand met dezelfde ervaring mbt het excessieve olieverbruik.
Doorrijden vind ik doodeng omdat ik lees dat er bij teveel koolaanslag door verbrande olie onherstelbare schade kan ontstaan..
Het verhaal is iets langer geworden als gepland maar iemand met me mee wil denken dan graag­čśŐ
De motor komt uit een golf 6 gti met motorcode cczb
De foto is wat er uit de uitlaat komt met gas geven

Sjonsman

Geplaatst door Sjonsman , lid sinds 4 weken geleden

3 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Zit er geen garantie op dit blok , lijkt me wel ?

    Gekocht bij particulier.. - Sjonsman, 1 maand geleden

lange-frans, 1 maand geleden

zou eerst eens kijken of alles goed vast zit (kopbouten goed vast en nieuw..?) en of het blok voorzien is van nwe zuigers en drijfstangen ed. bougie er uit en kijken met camera of er wel nieuwe zuigers in zitten. ik vermoed nl van NIET......en dat je gewoon een oud kapot blok hebt.

    Blok is voorzien van bolts en studs, JE gesmede zuigers, Bart tek drijfstangen. Bij montage hebben we via de bougiekabels naar de zuigers gekeken en t blok had nog niet gedraaid. Alle pakkingen zijn nieuw dat is ook duidelijk te zien. Ook heb ik fotos en facturen van de opbouw dus ik ben er vrij zeker van dat dit geen oud blok is. Waar het mij om gaat is wat ik nog aan opties heb om te controleren voordat ik het blok open ga maken.. de jongens die dit blok hebben gebouwd zijn geen prutsers namelijk, dus of er moet iets niet goed gegaan zijn met het monteren van de zuigers, of er is een aanbouwdelen wat ik overgezet heb van mijn vorige blok de boosdoener, en precies wil ik natuurlijk wegen voordat ik inwendig ga kijken - Sjonsman, 3 weken geleden
    Het was hun bedoeling om met dit blok 600 pk te gaan draaien en moest in een golf 4 ingebouwd gaan worden als vervanging voor de 1.8 turbo die daarin zat. Dat geeft wel aan wat voor sleutelaars t zijn.. ik heb de betreffende auto gezien en dat was geen half werk wat ze daarmee gedaan hebben. Project ging alleen niet door ivm aankoop woning, vandaar dat ik dit blok heb kunnen kopen - Sjonsman, 3 weken geleden

lange-frans, 3 weken geleden

ok sjonsman dat is in ieder geval goed dat alles nieuw is en dat er door ervaren mensen aan gewerkt is .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.