Vandaag binnen gekomen een Audi a4 ( 8E2,B6 ) km stand 98000 ?????
Motor rateld heftig in de cilinderkop ,oliedruk melding aan .
De zaken die ik al gedaan heb ter diagnose zijn.
- olie gepeild = ok voorgeschreven olie zit in het carter valvoline 5w30 xl3
- oliedruk gemeten niet ok 0!!bar.
- motor heel even laten lopen zonder oliedruk schakelaar . de olie stroomt heel zwak uit de opening veel te weinig zo het lijkt.
- klepdeksel ( kunstof gedeelte ) gedemonteerd nokkenassen en slepers cilinder 3 en 4 beschadigd ( in gevreten)
- 2 kleine creme witte kunstof fragmentjes uit de kop gevist bijna aan het einde van de kop zeg maar bij de versteller van de inlaat nokkenas.
wie klinkt dit bekent in de oren ?
en wie wil deze klant helpen het vertrouwen te behouden in deze DEGELIJKE duitser?
alvast hartelijk bedankt voor de moeite.
m.v.g Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
carter er onderuit trekken, waarschijnlijk aanzuigfilter verstopt.
Verder ben ik bang dat deze motor al naar de eeuwige jachtvelden is en dat je beter een ruilmotor kunt gaan halen.
Wat is hier dan de oorzaak van,zit er een fabricage fout in de zeef of versludged de motorolie snel bij dit type.
m.v.g Thomas
verbrande verklonterde motorolie..... gebeurt niet vaak maar komt voor bij exemplaren die een zwaar leven hebben.... (een baasje met veel gevoel voor het gaspedaal maar niet voor de techniek, of een korte stukjes auto.)
als je het carterpan onder de motor weghaalt weet je genoeg.
Uitgelopen lager van krukas of drijfstang kan uiteraard ook.
we gaan hem morgen demonteren ( het carter )
ik meld me weer als ik wat meer weet.
alvast bedankt.
De oliezeef zit inderdaad verstopt .
Krukas en drijfstanglagers nog ok.
nokkenassen en slepers vervangen inclusief kettingspan onderdelen ,en dan zullen we ons weer melden
m.v.g Thomas
Beste Audia4 de reparatie gaat op zich voorspoedig.
maar mijn vraag was waar staan de referentie tekens van de inlaatnokkenas i.v.m de timing.
De uitlaatnokkenas zit makkelijk, o t op de kap en kerf op het tandwiel , dus dat kan niet missen.
Heb zelf de indruk dat de inlaat nokkenas as er 1 ketting tand naast staat.
m.v.g Thomas
heb ik zo even geen gegevens van voorhanden, maar voor de hand ligt dat er op het tandwiel een kerfje zit, of dat de nokkenassen aan de andere kopzijde dan de tandwielen een vlak geslepen stuk hebben. (soort schroevendraaiergleuf) dit moet dan in lijn staan met het passingvlak van het klepdeksel.
bedankt harry voor de support.
De audi rijdt weer en draait weer als een a4 met goede smering.
Probleem opgelost.
m.v.g Thomas
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar