Hoi,
Ik zit met een groot probleem. Na terugkomst van vakantie maakte de auto een enorme herrie bij het sturen. Auto weggebracht en probleem bleek stuurpomp en stuurhuis te zijn.
Pomp en huis vervangen. Maar nog niet goed! Vervolgens slangen vervangen. Maar nog steeds niet goed! Toen nog maar een keer een nieuwe pomp erop (misschien een slechte pomp, al is die kans heel klein, erop gekregen.) Nee, ook dat was het niet! Nog steeds niet goed! We hebben inmiddels alles gehad, alles nagekeken, maar het is nog steeds niet goed. Stuurhuis is fabrieksnieuw (ZF) pomp is fabrieksnieuw, slangen zijn via een gerenomeerd bedrijf in stuurhuizen (mag denk ik geen namen noemen) dus ook gewoon goed en al dubbel gechecked. We zijn radeloos, we kunnen het euvel niet vinden!
Wat gebeurd er precies;
- Stationair hels kabaal (ratelen) pomp.
- Olie spuit na stuurbewegingen uit het reservoir.
- Olie borrelt en schuimt als een idioot in het reservoir.
Het hele systeem is gespoeld, uitgeblazen, gechecked op lekkages, slangen invoer pomp en uitvoer pomp vervangen (we dachten ad mogelijkheid op haarscheurtjes zodat ie misschien valse lucht kon trekken) maar het is nog steeds niet goed.
We hebben alles gehad en nagekeken, maar het euvel blijft.
Als iemand weet wat het is, hebben we iets over het hoofd gezien? We horen het graag!
Alvast bedankt.
Gr. Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lucht in het systeem denk ik.. Ik ben geen Audi monteur, maar probeer het systeem te ontluchten door met stilstaande motor het stuur een paar keer in zijn uiterste standen te draaien. Bedenk dat de lucht zich verzamelt in de hoge plekken/ Soms helpt het de auto eerst links en later rechts te laten overhellen. tijdens het heen een weer draaien van het stuurwiel.
[quote=cor van jaarsveld]Lucht in het systeem denk ik.. Ik ben geen Audi monteur, maar probeer het systeem te ontluchten door met stilstaande motor het stuur een paar keer in zijn uiterste standen te draaien. Bedenk dat de lucht zich verzamelt in de hoge plekken/ Soms helpt het de auto eerst links en later rechts te laten overhellen. tijdens het heen een weer draaien van het stuurwiel.[/quote]
Duidelijk, uiteraard zijn we ah ontluchten geweest. Had ik misschien er even bij moeten zetten. Auto met wielen vd grond stationair meerdere malen draaien ah stuurwiel, helemaal links en helemaal rechts. Maar nog maakt de pomp veel kabaal en borrelt de olie alsof het heftig kookt in het reservoir.
Zeefje nagekeken en zelfs verwijderd omdat we aanvankelijk dachten dat het daarin (mogelijk) zat, maar ook dat leverde niets op.
Het is een raadsel....
13 jaar
Schuim is voor het grootste gedeelte lucht. Schuim is lastiger te verwijderen dan lucht, Probeer te onluchten zonder dat de pomp draait, nadat de olir tot rust gekomen is en het schuim verdwenen is. Kan het zijn dat in de aansluitingen resten van de plastic afsluitdoppen zijn achtergebleven? De doppen die de fabriek monteert om geen vuil binnen te krijgen tijdens transport.
[quote=cor van jaarsveld]Schuim is voor het grootste gedeelte lucht. Schuim is lastiger te verwijderen dan lucht, Probeer te onluchten zonder dat de pomp draait, nadat de olir tot rust gekomen is en het schuim verdwenen is. Kan het zijn dat in de aansluitingen resten van de plastic afsluitdoppen zijn achtergebleven? De doppen die de fabriek monteert om geen vuil binnen te krijgen tijdens transport.[/quote]
Resten van afsluitdoppen is nagekeken en zijn niet achtergebleven. We hebben gisteravond de kap dichtgegooid na heel lang ontluchten en nog geen resultaat. Een noodoplossing gemaakt met kannetje olie en slangetje ah reservoir om olie terug op te vangen. Na rit kan dan het kannetje leeggegoten worden ih reservoir.
-we weten het ook niet meer-
13 jaar
Hoi,
Heb je de oude stuurhuis nog? Wissel anders eens het stuurhuis uit, nieuw kan ook wat aan mankeren...
Schuim wordt veroorzaakt in het aanzuiggedeelte.
Het kan zijn dat hij moeite moet doen om de stuurolie aan te zuigen of speling op het pompasje zodat hij lucht langs de keerring zuigt.
Wel de juiste olie gebruikt? 2 verschillende soorten olie kan ook schuimen.
Succes er mee,
Jan-Aize
13 jaar
Dank je Jan-Aize,
Het is een bizar probleem.
Stuurhuis is fabrieksnieuw en oude is ingeleverd. We hebben de groene VAG-olie G002000 gebruikt.
Wat we nog willen gaan doen is de twee banjobouten gaan vervangen (onder het mom, je weet maar nooit...) en alsnog een andere pomp, omdat alle leidingen vernieuwd, doorgespoeld, getest zijn. Dus daar kan het em echt niet in zitten. Misschien wil het duvelse toeval dat er idd 2x een slechte pomp erop is gekomen. Je weet maar nooit.
Hopelijk hebben we het hiermee afgekaart, al is mijn hoop zolangzamerhand na veel uren zoekwerk en vele vele eurootjes wel een beetje verdwenen... :-(
13 jaar
Zitten in de banjobouten verschillende gaten? het grote gat moet aan de zuigzijde en die met het kleine gaatje aan de perszijde. En als je het stuurhuis er toch weer onderuithaalt ontlucht dat dan op de werkbank door te kantelen en te draaien. plaats het zo mogelijk terug met gevulde slangen.
[quote=cor van jaarsveld]Zitten in de banjobouten verschillende gaten? het grote gat moet aan de zuigzijde en die met het kleine gaatje aan de perszijde. En als je het stuurhuis er toch weer onderuithaalt ontlucht dat dan op de werkbank door te kantelen en te draaien. plaats het zo mogelijk terug met gevulde slangen.[/quote]
Wat ik vd dealer begrepen heb, zitten er klepjes(??) in. Zij dachten dat we die mogelijk verwisseld hadden, alleen dat kan niet omdat ze verschillen in omvang. Klepjes (?) zouden wel vast kunnen gaan zitten??
Ja weet je, op een gegeven moment ga je het maar zoeken in dingen die eigenlijk niet zouden moeten kunnen. Toch maar doen om het één en ander uit te sluiten, zeg maar.
Pomp zou ook nog kunnen al is die kans ook heel klein.
13 jaar
Mike. De werking van het stuurhuis berust op het min of meer openen en sluiten van gekalibreerde openingen. Het staat constant onder druk. door de openingen te verkleinen en de tegenoverliggende te verkleinen komt er drukverschil zodat de kracht op de tandheugel groter wordt in de gewenste richting. Met het stuur in de ruststand zijn alle openingen half geopend ofwel gesloten. Trouwens. de banjo moet andersom dan ik gisteren schreef. het kleine gaatje aan de kant van de retour.
Ok, dank je. Degene waar ik de auto in oh heb is met vakantie.
Hij heeft een tijdelijke oplossing gemaakt door een slangetje vanuit het reservoir te maken met daaraan vastgemaakt een oliekan met een ontluchtingsgaatje ad bovenkant. Deze past net precies tussen de abs-regelunit en het reservoir van de ruitensproeivloeistof. Dit was omdat de olie er werkelijk uitspoot en zo konden we de (dure) olie weer opvangen en teruggieten ih reservoir. Dat laatste heb ik nu al een paar keer niet meer hoeven te doen.
Nu na 400km gereden te hebben gooit ie de olie er niet of nauwelijks meer uit, schuimt nog wel (lucht?) en maakt de pomp nog steeds een hels kabaal al heb ik wel het idee dat het iets minder wordt.
Ik heb wel stuurbekrachtiging al heeft het stuurwiel overdreven de neiging om naar de 0-stand terug te keren. Eenmaal in de 0-stand merk ik dat het stuur iets scheef staat.
Kan er nu werkelijk zoveel lucht in het systeem zitten dat het dagen duurt voordat het normaal functioneert? Ook al is het bij uitzondering.
13 jaar
sommige stuurhuizen moet je volgens voorschrift gevuld monteren. De lucht die aan weerzijde van de grote plunjer zit moet er uit via het zelfde kanaal als waarmee hij gevuld wordt. bij autos met links stuur moet de lucht in de rechtercilinder een behoorlijke lange weg afleggen om in de cilinder bij het stuur te komen.het stuur te komen. eerst het stuur helemaal naar links draaien. dan de auto rechts opkrikken, De lucht zit nu aan de buitenkant van het stuurhuis. tterwijl de auto opgekrikt blijft het stuur helemaal de andere kant opdraaien. de lucht moet nu verdwijnen in het kanaal dat naar de cilinder in de stuurkolom gaat. Nu de auto aan de andere kant opkrikken en liefst een nacht wachten toot de lucht in het kanaal zich heeft verplaatst naar het hoge gedeelte.. Hopelijk lukt het in e1 keer. anders alles herhalen. De herrie in de pomp kan ik niet thuisbrengen. Toch een defect in de pomp? die lucht aanzuigt? verstopte toevoer? Trouwens dat een stuurpomp en stuurhuis beiden de oorzaak zijn zoals je in je eerste bericht schreef lijkt me heel toevallig. Ik zou me kunnen voorstellen dat slijtagedeeltjes van de kapotte pomp in het stuurhuis terecht zijn gekomen en daar ook schade hebben aangericht. En dan nog dit. De aanvoerslang van de pomp is toch wel spanningvrij gemonteerd... stationair verplaatst de pomp de meeste olie. Misschien klapt hij van binnen dicht.
Hoi Cor,
Dank je voor het meedenken. Ergens moet de oplossing zitten, toch? Ik heb geen afwijkend stuurhuis en pomp, deze worden bij meerdere types van VAG gemonteerd. Degene waar ik mn auto in OH heb, heeft al vele pompen en stuurhuizen van hetzelfde type vervangen, maar dit is echt iets waar hij ook nog nooit mee te maken heeft gehad. Ik ga er even vanuit dat dit ook volgens voorschrift gedaan is, dat weet ik haast wel zeker. Kan het idiote toeval zijn dat er gewoon twee keer een slechte pomp op gekomen is? Alles is al grondig nagelopen, nieuwe slangetjes, nieuwe klemmen, noem maar op, alles om gewoon de stomste dingen maar uit te sluiten.
Ik ga denk ik (mede vanuit kostenoverwegingen) een jong gebruikte pomp aanschaffen via de sloop en die erop laten zetten en dan maar even afwachten....
Dit geëmmer is ook nie zo best voor het al nieuwe stuurhuis. En nòg een keer een nieuw stuurhuis aanschaffen wordt voor mij ook echt te gek, dus ik hoop dat ie het nog even trekt.
Gr. Mike
13 jaar
Mike, Ik ben geen VW of Audi man. Maar tot voor kort werkte de meeste europesche bekrachtigingsinstallaties volgens hetzelfde principe. ik probeer mee te denken, maar ik dek me ook een beetje in. Ik ga meestal in op vragen waar enige tijd geen antwoord op komt. bij veel veelvoorkomende euvels komt het antwoord van monteurs die precies weten welk type en welk model wat voor euvel hebben. Ik heb 30 jaar de moeilijkste problemen voor mijn kiezen gehad, en ik vond en vind dat nog steeds leuk. Het begint bij logisch denken. Denk nog eens na. is de voering in de toevoerslang niet losgelaten zoals bij remslangen ook gebeurt. Zit er niets in die slang wat bij de pomp komt en dan de zaak (bijna) afsluit,
Hoi Cor,
Geeft niet dat je geen VW of Audi man bent, je helpt tenminste... ;-)
Alles is nog eens nagekeken, slangen, klemmetjes. De banjobout met 'klepje' is vervangen en er is nu een fabrieksnieuwe ge-upgrade pomp (pomp nr.3 nu in totaal!) erop gekomen en het euvel blijft. Ik heb trouwens toch maar een splinternieuwe pomp bij de dealer gekocht vanwege het geringe prijsverschil met een gebruikte van de sloop, dit om ook hier nog maar eens het één en ander uit te sluiten.
Vreemd vind ik nu, dat de pomp bij koude motor gewoon goed doet en zodra je gaat rijden het steeds erger wordt. Als ik na een tijd (1uur of 1,5u) op mijn eindbestemming aankom dan jankt ie het werkelijk uit. Maar als de zaak is afgekoeld na een paar uur, hij het eerst gewoon geruisloos doet. Het lijkt wel of de temperatuur van de motor iets met de olie doet. Kan er een (onzichtbaar) defect van de oliekoeler hiervan de oorzaak zijn?
Gr. Mike
13 jaar
Ik weet het nagenoeg zeker. De toevoer van olie naar de pomp is onvoldoende. waardoor dr pomp een soort droog gaat lopen en begint te piepen. Snij de toevoerslangen in de lengte helemaal door en je zielt zien dat de binnenste voering ergens los komt en uiteindelijk tegen elkaar klapt... De drukslangen ben ik niet bang voor. slang is veel goedkoper dan pomp.
[quote=cor van jaarsveld]Ik weet het nagenoeg zeker. De toevoer van olie naar de pomp is onvoldoende. waardoor dr pomp een soort droog gaat lopen en begint te piepen. Snij de toevoerslangen in de lengte helemaal door en je zielt zien dat de binnenste voering ergens los komt en uiteindelijk tegen elkaar klapt... De drukslangen ben ik niet bang voor. slang is veel goedkoper dan pomp.[/quote]
Heb dit wat cor beschrijft dit al vaker meegemaakt..... gewoon er uittrekken en vervangen.
Hoi,
Omdat meerdere kundige mensen naar dit euvel gekeken hebben en niemand meer een oplossing had, heb ik een dikke 3000,- verder zonder resultaat besloten de auto weg te doen.
Ik kan dus helaas geen oplossing aandragen.
In ieder geval bedankt voor jullie inbreng.
Gr. Mike
13 jaar
jammer, heb e de toevoerslangen nu geinspecteerd?
[quote=cor van jaarsveld]jammer, heb e de toevoerslangen nu geinspecteerd?[/quote]
Ik weet niet of hij em geïnspecteert heeft, er is gewoon een nieuwe op gekomen. Helaas zonder resultaat.....
13 jaar
Hoi ,
Ik denk dat het probleem zit in de aanvoerslangen daar zitten witte kunststofleidingen in , ik denk dat die dicht zitten dan kan de pomp zijn druk niet kwijt en en wordt hij te heet ,mindere koeling door te weinig olie.
Succes.
13 jaar
Probeer een van de volgende dingen (in volgorde van prijs).
Vul de olie bij.
Controleer alle leidingen op lekjes. Er zou ook een lek in de toevoer (zuigzijde naar reservoir toe) naar de pomp kunnen zitten.
Draai alle klemmen nog eens vast.
Iemand op het Amerikaanse internet opperde dat het reservoir vervangen moest worden. Misschien een verstopt filter in dit reservoir.
Ook was inderdaad ergens te lezen dat een slang ook inwendig los kan laten.
Daarna pas denken aan de pomp of stuurhuis. Dit is wat de garages het liefst als eerste vervangen.
Hier niet in trappen voordat alle andere mogelijkheden zijn onderzocht.
Ik ben ook geen automonteur, maar ik heb alles ook al eens opgezocht.
7 jaar
Na 6 jaar zal dit toch wel opgelost zijn mag ik hopen Math AUDI !
Al is de oplossing nooit geplaatst , misschien heb je een punt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar