close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: HELP HELP.... Verstopt koelsysteem ????

Bouwjaar: 1996

Hulp gevraagd. Moeilijk probleem.

In mijn audi A4 liep de temperatuur hoog van 90 naar 110 graden. Ben gestopt na 20 meter (niet verder doorgereden).

Eerste indicatie: geen circulatie van het koelwater.

In de audi A4 is in tussen het volgende vervangen: waterpomp en termostaat.
Toch werd hij nog steeds te warm; constatering bij testrit). Men is tot de conclusie gekomen dat de kachel radiator (warmtewisselaar) defect was (geen doorstroming).
Ook deze is vervangen: kachel radiator. De koppakking zou niet defect zijn.

Toch bleek de motor nog te warm te worden. De hoofd radiator (voor de koeling achter de gril) bleek ook verstopt. Deze moet nu schijnbaar ook vervangen worden.

Men is op onderzoek uitgegaan:
- kop is afgenomen en heeft koelwater onder uit het blok gehaald
- dit koelwater is niet geheel helder (men ziet deeltjes drijven)
- onder uit het blok is een smurrie opgezogen (ziet er uit als koffiedrap). Ik weet niet of dit metaal deeltjes zijn of een andere substantie (zinkt wel naar de bodem)
- in de koelwater kanalen is ook een soort aanslag te vinden (beige) tandpasta achtige stof.

Nu zegt men dat dit ligt dat er in het verleden water in het koelsysteem is bijgevuld i.p.v. koelvloeistof. Nu is dit bij mijn weten (ook de vorige eigenaar) niet gebeurt. De auto is altijd dealer onderhouden geweest.

Dit water zou tot gevolg hebben dat e.e.a. is aangevreten (door oxidatie) en dat dit de veroorzaker is.

Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen die dit tot gevolg hebben.
Kan het zijn dat komt door :
- reactie tussen twee verschillende koelvloeistoffen
- reactie tussen water en een koelvloeistof
- reactie van olie wat bij het koelwater is gekomen/bijgevuldt
- wat kan het nog anders zijn ........

Dit alles is gebeurt twee weken nadat de auto een grote onderhoudsbeurt heeft genoten!

De oplossing is nu nog:
- nieuwe radiator en
- het schoonmaken van het motorblok.

Nu geeft men al aan dat bij het schoonmaken niet alles verwijderd kan worden (ook omdat dit een zwaar bezinksel is). Verder zal er een reiniging moeten plaatsvinden van de koelwater kanalen (met deze beige aanslag); kan dit??

Voormij een moeilijk probleem. Beste mensen ik had graag wat advies en/of een second opinion.

Met vriendelijke groet. Wim

Geplaatst door

audia4-koelsysteem (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit ontstaat idd als er een ander type dan de rode koelvloeistof (G12) van VW of soorgelijk gevuld is. Heb je een systeem voor de rode vloeistof en er komt blauw of groen bij dan schift die rotzooi en krijg je de drap die je beschrijft.

Olie in het koelwater kan ook, dan komt het waarschijnlijk uit de warmtewisselaar die direct boven het oliefilter gemonteerd is. deze gaan soms lek (niet vaak, maar heb het wel eens gezien)
Ding demonteren, afpersen en je weet genoeg.

Spoelen kan uiteraard wel. Zijn middelen voor in de handel. Op naar brezan of zo, die hebben wel iets. Moet je oplossen in water en dan de auto hiermee laten lopen. Daarna weer aftappen en goed spoelen met water, een paar keer herhalen. Uiteindelijk weer netjes schone aan G12 gelijke koelmiddel vullen (de rode dus)

Zelf zou ik ook proberen of je de radiateur leegkrijgt. Ding is nieuw harstikke duur. Op een of andere manier proberen door te spoelen.

succes

audia4 0
badge

19 jaar

Er is een nieuwe koppakking geplaatst en een nieuwe voorradiator. Dit betekend dat in mijn ogen zo nagenoeg alle elementen in het koelcircuit vervangen zijn.

En nog wordt hij te heet. Er zou nog steeds geen circulatie zijn.

Ik ga a.s. maandag naar de garage. Wat kunnen zij nu nog doen????

De foto's kunnen jullie nakijken op http://www.bogie.biz/dta/project/audia4/...


Het verhaal gaat verder. Een update
- advies Forte: cooling system flush
- aktie: cooling system flush toegevoegd voor 2 dagen. Hiermee zou de ketelsteen achtige aanslag weg zijn.
- men is gaan rijden ..... 2 dagen ........ wordt nog steeds warm
- voorste radiator ook vervangen

constatering: - wordt wel warm als hij stationair draait (800 RPM)
constatering: - wordt niet te heet als hij op 2000 toeren draait (dus ook onder het rijden niet)

- advies van firma Forte: Bio Degreaser
- Bio Degreaser toegevoegd ........... wordt nog steeds warm (die zou de met oliegebonden troep oplossen)
- 2 achterste cylinders normaal
- 2 voorste cylinders worden te heet.
- koppakking weer eraf gehaald
- wordt nog steeds (of alweer) DRAP onder uit het koelsyteem op gezogen (handpompje gebuikt hij hiervoor).

Er is geadviseerd om het blok uit te bouwen en op de kop te zetten en kijken of de verstopping er uit gehaald kan worden.


Nou dit is gebeurt. De foto's staan nu online.

http://www.bogie.biz/dta/project/audia42...

Op de eerste paar fotos de troep die uit het blok is gekomen (in en naast het koffie bekertje). Op de volgende foto's is zichtbaar dat de aanslag (beige tandpasta achtige spul) verdwenen is.

De dealer geeft aan dat de bruine drap dat dit ketelsteen is. Dit zou komen door het jarenlang toevoegen van water aan het koelsysteem. Nou ik heb nog nooit iets aan het systeem toegevoegd ...... en ook geen water...

Mijn vraag is nu nog:
- Wat is deze bruine drap (er is nu een goede foto van)?
- Hoe kan dit ontstaan?
- Zit dit normaal in elke auto onder in het blok (en blijft het daar zitten?)

Weet iemand raad?

Volgens mij zit er gewoon olie in het koelsysteem als ik dat goed zie op de fotos .Tussen de cilinders schoonmaken is heel lastig, wel noodzakelijk volgens jou fotos.
Hoe zit het met de wisselaar bij het oliefilter, is deze gecontroleerd????? Of is er perongeluk olie bijgevuld in het koelsysteem.Ik zou het blok vol gooien met ontvetter en nacht laten staan en aftappen, dit enkele malen herhalen (warm).Het blijft klooien.

TesT 0
badge

19 jaar

Eindelijk na 2 maanden opgehaald bij de garage.

Ik kom er net achter: als ik nu rij dan is/blijft de temperatuur 90 graden.

Stop ik met rijden en laat de motor stationair lopen dan loopt de temperatuur op tot 110 graden en blijft hier staan (er gaat geen waarschuwingslampje branden).

Als ik dan gas geef (zeg van stationair 800 toeren naar 1500 toeren) dan loopt de temperatuur weer terug naar 90 (waar die altijd op gestaan heeft).

Ik ben zo langzamerhand 'uitgepoept' of wil wel een second opinion aanvragen (weet iemand toevalig welke instanties zo iets doen?.

Ik vind trouwens dat de radiator voor niet echt warm wordt (binnen de kachel doet het goed!)

Wat kan dit zijn:
- termostaat defect (is vervangen!?!)
- nog steeds een verstopping in het blok
- temperatuur sensor ?
- iets anders ....... ????

Wie o wie kan me helpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.