auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Ineens onregelmatig lopen alsof hij op 3 ipv 4 cilinders loopt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: ALT, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 96

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem:

Ik reed rustig 50 km/hr en de auto begin te sputteren en in stationair te bokken. Ik ben een klein stukje doorgereden naar de garage waar ze nieuwe bougies hebben geplaatst. Het probleem was niet opgelost en ik heb geen vertrouwen in de garage. Ik woon sinds kort in Spanje en woon ver van goede automonteurs/dealer vandaan. Mijn Audi is vorig jaar voor de grote beurt geweest en toen hebben ze ook de kettingspanner, distributieriem en de nokkenasversteller vervangen. In het hogere toerenbereik is het schokken minder erg.

Met de simpele vag-com die ik heb, kwamen de volgende codes naar voren:

Codes die ik heb gewist zijn (heb allerlei stekkers los en vast gemaakt om te zoeken wat het probleem kon zijn, vandaar sommige foutcodes):

16514 Oxygen (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-1 Malfunction in Circuit
16523 Oxygen (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-2 Slow Response
16727 Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40), signaal te sterk
16486 Luchtmassameter (G70), signaal te zwak
De overige waren Misfires detected en bobine geen signaal omdat ik die los aan het trekken was.

Na het wissen en 5 min rijden dus alleen deze codes nog:

16684 Random Misfire Detected-Any Cilinder
16686 Cylinder #2-Misfire Detected
16688 Cylinder #4-Misfire Detected

Ik heb vervolgens de bobines verwisseld om te kijken of dat verschil maakte, maar nog steeds dezelfde foutcodes (voor het testen wel weer gewist) en hetzelfde probleem ervaren.

Omdat er geen zwarte of witte rook uit mijn uitlaat komt (alleen een hoop gepuf), dacht ik aan een brandstoftoevoer probleem. Ik heb de injectoren nagemeten en oppervlakkig bekeken, maar kon daar niets aan zien en de weerstand van alle 4 was gelijk. Ik kon ze ook horen schakelen. Helaas heb ik een o-ring van een injector beschadigd en was het 1 grote zooi geworden met overal benzine bij het starten. Nieuwe o-ringen zijn weer besteld.

Voordat ik de injectoren eruit had gehaald zag ik al dat er wat afgebroken was bij het ontluchtingsventiel boven cilinder 4. Daar heb ik nu een nieuwe voor besteld. Wat kan een kappot ontluchtingsventiel voor problemen veroorzaken??

Ik weet niet wat ik nog als volgende stap kan ondernemen. Iemand tips?

Geplaatst door

Jhollemans (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Iemand nog ideeën???

Jhollemans 0

8 jaar

Even een update:

Ik ben een ervaren Nederlandse automonteur tegengekomen die het WEL zinvol vindt om een VAGCOM te gebruiken bij het troubleshooten. Olé!

Hij kwam op dezelfde foutcodes en we zijn daarna gaan troubleshooten op voornamelijk cilinder 2. Om een lang verhaal kort te maken, kwamen we er achter dat cilinder 2 totaal geen compressie heeft. We hebben de kleppendeksel (heet dat zo? Het bovenste deel van de motor) eraf gehaald en gekeken of alles goed meedraait. Alles zag er prima uit, alleen konden we 1 van de hydraulische kleppenstoters van de uitlaatklep van cilinder 2 vrij makkelijk met een schroevendraaier naar beneden duwen. Waarschijnlijk een uitlaatklep die vast zit? Zijn er andere oorzaken waardoor een hydraulische kleppenstoter weinig tegendruk geeft?

Ik heb nu egr reiniger in de cilinder 2 gespoten en meerdere malen laten draaien op de startmotor in de hoop dat er toch nog iets los komt.

Iemand nog suggesties voordat ik 1200 euro aan reparaties kwijt ben?

Jhollemans 0

8 jaar

Die Nederlandse monteur gaat deze week de hydraulische kleppenstoter vervangen. Hopelijk is dat de oplossing. Zo niet, dan zal de cilinderkop eraf moeten om te kijken wat er met de uitlaatklep aan de hand is.

Jhollemans 0

8 jaar

Helaas moest de hele kop er af, omdat er 2 kleppen vast zaten op cilinder 2. De kop is gereviseerd en bleek ook een gebroken kleppenveer te hebben dus die is ook vervangen. Op het moment wordt alles weer gemonteerd. Ik laat de afloop hier nog weten inclusief de kosten.

Jhollemans 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.