Hallo iedereen, ik ben afgelopen weekend naar duitsland geweest, op de heenweg niks aan de hand.
Op de terug weg afremmen voor een links rijdende auto 120 daarna weer optrekken tot 180km/h maar bij de 160 wilde hij niet harder!
Even terugzakken, en nog een keer proberen! en nog steeds niets! daarna 300km +/- 140 gereden te hebben zakte hij terug tot 120km/h
Even tanken, en hopla hij deed het weer perfect. totdat ik bijna thuis was niet lekker trekken en lopen vindt ik zelf, maar ik heb deze auto
nog niet zo lang! daarna uitgelezen door een snap-on tester, en gelukkig twee foutcodes
17656 Begin van regeling inspuitmoment afwijking P1248 Onregelmatig
17965 Positieve afwijking regeling laaddruk P1557
Heeft iemand ideeen?
MVG arie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je getankt hebt, loopt hij weer goed, dus als de tankdop er is af geweest, misschien de tankverluchting verstopt?
17965 P1557
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Laaddrukregeling positieve afwijking
du Ladedruckregelung Positiver Abweichung
en Charge Pressure Control Positive Deviation
Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
Storingslampje brandt
Noodloop.
Mogelijke oorzaken:
Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuüm leidingen
Magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing (N75) defect
Turbo functioneert niet goed (vervuild of kapot). Wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat (of vast zit) dan kunnen de schoepen in een stand vast blijven staan waardoor onjuiste turbodruk wordt geleverd (in dit geval dus te hoge turbodruk).
MAP sensor (G71) defect
merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte G71 te geven
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.
Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.
Extra info:
Turbo met vaste schoepen: bij een te hoge turbodruk moet in 95% van de gevallen de 'schuldige' gezocht worden in een defecte N75 of in een lekke slang(aansluiting).
Turbo met variabele schoepen (VNT): een te hoge turbodruk kan niet door lekke slangen komen, dan zijn de verstelbare schoepen de oorzaken.
Magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing (N75)
Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper.
Wat kun jij doen:
een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten. In de praktijk: in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen.
de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt. Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30 minuten aan voor de veiligheid. In de praktijk: in de 3e of 4e versnelling, 1-2 keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand. Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo opblazen); wees dus voorzichtig.
wat ook misschien (!) helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark, Wynn's.
af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien.
rijdt niet altijd rustig met weinig gas (Cruise Control) in een (te) lage versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je niet snel problemen met vastzittende schoepen.
je TDI heel weinig gebruiken is ook niet zo goed: door vocht krijg je roestvorming inwendig in de turbo waardoor de schoepen ook vast kunnen gaan zitten. Dat is geen onbekend probleem als een TDI aangekocht wordt die al een tijd bij de dealer staat.
17656 P1248 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00550)
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Regeling Inspuitbegin regelverschil
du Spritzbeginnregelung Regeldifferenz
en Start of injection timing regulation Control Deviation
Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Verlies van vermogen bij hogere toerentallen
Moeilijk (koud) starten
Ruw lopen
Auto slaat abrupt af en wil niet meer starten
Toegenomen emissie waarden
Mogelijke oorzaken:
Bij AHU: krusasbout/poelie (centrale bout eruit gelopen)
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Brandstoftoevoer is niet in orde
Tank is leeggereden
Lucht in het brandstofsysteem
Brandstoffilter verstopt
Inspuitbegin (pomptiming) verkeerd
is er recent een nieuwe distributieriem gemonteerd?
Injectie Pomp geblokkeerd of vuil
Ventil voor het inspuitbegin (N108)
controle verschil
defect
bedrading en/of aansluitingen van/naar (N108)
Sensor Verstuivernaaldslag (Geber für Nadelhub / Needle Lift Sensor) (G80) is defect
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Controleer / repareer krusasbout/poelie (centrale bout eruit gelopen)
Check brandstoftoevoer
Tank is leeg?
Check op lucht in het brandstofsysteem
Check brandstoffilter
Check inspuitbegin (pomptiming)
Check / vervang de Injectie Pomp
Check / vervang ventil voor het inspuitbegin (N108):
bedrading en/of aansluitingen van/naar (N108)
doe output test
check / vervang (N108)
Check (meetwaardeblokken) / vervang sensor Verstuivernaaldslag (Geber für Nadelhub / Needle Lift Sensor) (G80)
Extra info:
NB niet mee rijden, eerste checken of krukasbout/poelie wel vast zit.
Deze fout betekent meestal dat de ECU niet in staat is de timing van de brandstofinjectie correct aan te passen. Meestal is de oorzaak dat de basis mechanische timing niet op tijd staat. Oplossing: eerst de basis timing in orde maken, dan de foutcode wissen en je er geen zorgen over maken totdat ie terugkomt nadat de basis mechanische timing in orde is.
Soms samen met andere foutcodes zoals 17654.
Praktijkgeval
Vraag: 2000 Jetta TDI, Mileage: 302,000, dealer-onderhoud. De auto reed normaal, niks aan de hand en begint plotseling te sputteren alsof hij geen brandstof krijgt en onmiddellijk houdt de auto er domweg mee op. Wil niet meer starten; je kunt de slutel omdraaien, dan draait de startmotor zonder rare geluiden, maar aanslaan homaar. Het volgende is getest: er zit brandstof in het filter en in de leidingen naar de pomp; de injectiepomp stop solenoïde werkt; alle elektrische aansluitingen lijken in orde; relais 109 is ok (getest in een andere TDI); geen rare waarschuwingslampjes op het dashboard.
Antwoord: Het lijkt er op alsof de brandstofpomp kapot is. Open een brandstofleiding (na de pomp), start de auto en kijk of er brandstof uit spuit. Als dat wel het geval is, kun je de auto aanduwen? Ik heb brandstofpompen gezien die zo ver versleten waren dat de auto een hoger toerental nodig had om te starten. De solenoid voor de start van de brandstofinspuiting kan ook versleten zijn en behoorlijk (intern) lekken. Haal de LMM er uit, de auto wil best starten zonder.
Bron: Gerrit Speek
zo,je kan weer aan de gang! ;)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar