close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: inhouden tussen 1600-1800 toeren, bij temp >18 graden

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7 TDI handgeschakeld

Vorig jaar augustus hebben wij onze nieuwe A4 avant 2.7 TDI, handbak opgehaald bij de dealer, reeds vanaf de eerste kilometers ervaren we het volgende probleem:

Bij constant rijden met een toerental tussen de 1600 en 1800 toeren, bij buitentemperaturen boven de 18 graden valt het vermogen van de motor soms plots een fractie van een seconde weg en/of stottert/hikt de auto. Het stotteren en inhouden is het meest voelbaar in de 3e en 6e versnelling (ca 100 tot 108 km/uur). Bij rijden rond dit toerental en gas geven zakt het vermogen eerst kort in om vervolgens normaal weg te trekken. Onder de 18 graden is het euvel niet merkbaar aanwezig en trekt/loopt de motor perfect.

Door de dealer werd na de eerste kilometers het probleem afgedaan met u heeft vermoedelijk vuile diesel getankt. 3 tanks V-power en het probleem is weg.....nee dus...voor de winter auto 2 keer naar de dealer geweest inclusief een beoordeling door PON...we kunnen niets constateren, hier is de auto retour. Gedurende de winterperiode is het probleem niet voelbaar aangezien de buitentemperatuur onder de 18 graden is en het verschijnsel niet onder deze temperatuur optreedt.

In het voorjaar kwam het probleem weer in alle hevigheid terug. Auto is weer meerdere malen (4 keer) bij de dealer en PON geweest voor diagnose, dealer ontkent het kunnen constateren van het probleem en geeft aan dat het niet verholpen kan worden als het niet wordt geconstateerd. Auto is meerdere malen uitgelezen maar geen enkele storing te bekennen. Vervolgens zijn we met een andere dealer wezen rijden en wordt het probleem wel geconstateerd, echter deze dealer verwijst ons terug naar PON en de dealer waar de auto is gekocht voor herstel aangezien de diagnose historie sinds aankoop bij hun aanwezig is. De verkoopdealer wijst vervolgens weer terug naar de dealer waar het euvel wel wordt geconstateerd aangezien zij (en PON) niet weten hoe het op te lossen is, want bij hun wordt het niet geconstateerd......

Graag willen we via deze weg in contact komen met mensen die soortgelijke problemen ervaren bij dit motortype? In duitsland zijn er veel gelijke klachten zie http://www.motor-talk.de/forum/leistungs... en http://www.motor-talk.de/forum/multitron... Vermoedelijk functioneert de EGR klep bij hogere buitentemperaturen niet naar behoren, echter PON en Audi nemen gezien het geringe aantal 2.7 TDI berijders nog niet hun verantwoordelijkheid.

Geplaatst door

A4 avant 2.7 TDI (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de interval tussen het optreden van het hikje (in km)?
Mogelijk voel je het regenereren van het roetfilter.

Je zou het eens kunnen proberen met een (deels) uitgeschakeld EGR, bijvoorbeeld door een afdekplaatje er tuseen te laten zetten (moet wel een gaatje in zitten).

oldford 0
badge

15 jaar

De dealer heeft ook reeds aangegeven dat het het roetfilter zou kunnen zijn dat regenereerd, dit is echter niet het geval. Dit is reeds uitgesloten door na te gaan wanneer het roetfilter moet regeneren. Het hikken/stotteren was aanwezig terwijl volgens de computer het filter pas over 300 km zou regeneren. Het probleem treedt dagelijks op, geen specifiek Km intervals merkbaar. Gedurende een rit van 60 km is het niet op 2 handen te tellen.... De tip met de EGR afdoppen/uitschakelen wordt momenteel overwogen door de dealer. Probleem is dat we eigenlijk niets door een derde kunnen laten verrichten ivm verlies van garantie (auto is 1 jaar oud) op de auto.

Klopt, vandaar dat ik zei LATEN zetten.
Als je voorstelt om dit als test en niet als permanente oplossing te doen heb je kans dat ze meewerken.
Heb je dealer al eens de tekst van die Duitse forums laten lezen?

oldford 0
badge

15 jaar

[Ik heb de teksten aan de dealer doorgestuurd en deze heeft ze vervolgens doorgestuurd aan PON. PON is niet gewillig om op basis van dit soort duitse forums te acteren en negeerd het probleem. De dealer is echter momenteel aan het nagaan of het mogelijk is via tuning als test de EGR (tijdelijk) software matig uit te schakelen. Ben dus bang dat het nog steeds afwachten blijft wat hiervan het resultaat wordt.

[Beste Rob,

Voor jou wellicht geluk, voor een multitronic is voor dit probleem een software update. zie de site zoals ik in hierboven heb genoemd. Probeer bij de dealer deze update te laten doorvoeren en laat je niet afschepen met probleem is niet bekend bij importeur of audi....

Rechtstreeks contact met PON heeft reeds plaatsgevonden, echter dit levert nog minder op dan de medewerking van de dealer...PON noch fabriek ontkennen in alle kleuren en geuren dat er problemen in de auto zitten...stotteren en inhouden is niet geconstateerd, dus niets aan de hand en succes meneer!...ik heb geen goed woord meer over over de klantenbehandeling bij audi!

Anyway...25 augustus is na veel aandringen en de posten op het duitse forum motor talk door de dealer als proef de EGR klep tijdelijk uitgeschakeld door het plaatsen van een plaatje in het EGR circuit. Gevolg is een foutmelding in het dashboard dat de EGR regeling niet functioneert (kan tijdelijk gewoon mee doorgereden worden). Rij nu iets meer dan een week rond en alle klachten zijn verdwenen! Geen inhouden, stotteren, auto trekt harder en reageert veel feller op het gaspedaal, daarnaast geen hoogtoerig dieselgeluid meer rond 1600 tot 2000 toeren bij hogere temperaturen en verbruik met ca 0,5 l/100km gedaald.... niets aan de hand met de auto? Kortom door het uitschakelen van de EGR blijven nog 2 mogelijkheden over: EGR klep is stuk/functioneert mechanisch niet goed of de aansturing vanuit de software van deze klep is niet juist. Vervanging van de EGR klep is in duitsland reeds doorgevoerd en heeft geen effect gehad, dus mede gezien het feit dat voor de multitronic van dit motortype is geconstateerd dat de software niet juist is, is wat mij betreft het meest aannemelijk dat ook voor handgeschakeld de software niet juist is.

Stomme vraag hé, maar hoe kom je erbij voor een Handgeschakelde bak dat daar een update voor is? dat is toch gewoon mechanisch, komt toch geen ecu vanpas? of bedoel je motor?

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

[quote=Rob1]Inderdaad, een redelijke stomme vraag. De CPU voor de motor met HS is anders uitgevoerd dan de CPU voor een blok met MT. De CPU voor het blok met de MT heeft ook nog een taak in het aansturen van de MT.[/quote]
oh jah? leg me dat eens uit dan. automaatbak heeft een eigen ecu, manuele niet.

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

jij denkt omdat er een update voor een multitronic ( en de bak ombouwen van 6 na 7 lamellen ) voor het schokken is, dat er ook een update voor je manuele bak is?

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

Rob1, wellicht heb ik erover heen gelezen, maar waar is de software update uitgevoerd? Ik raad voor de nieuwe type's een software update incl. mechanisch afdichten van de egr aan. Dit kan dus zowel voor de automaat als de handbak.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

[quote=Rob1][quote=jos-br]Rob1, wellicht heb ik erover heen gelezen, maar waar is de software update uitgevoerd? Ik raad voor de nieuwe type's een software update incl. mechanisch afdichten van de egr aan. Dit kan dus zowel voor de automaat als de handbak.

Jos.[/quote]
Mijn A5 2.7 MT heeft na de problemen een update gehad bij de dealer en het schokken is voorbij. Lekker zo laten dus.[/quote]
Mooi, dan kan daar dan ook goed gaan. In ieder geval kan e.e.a. aangepast worden, dit hoeft niet altijd bij de dealer te gebeuren.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

[quote=Rob1]Brandstofverbruik is gelijk gebleven en euvel treedt niet meer op. Is er al een update voor de handbakken?[/quote]
hier schrijf je toch is er al een update voor de handbakken? motorupdate voor de egr als er nu een automaat of handbak aangekoppeld zit, maakt niet uit, word alleen op de motorstuurdoos geupdated. weliswaar heeft de automaat dan wel een ecu en de handbak niet

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

[quote=ERwin_jah][quote=Rob1]Brandstofverbruik is gelijk gebleven en euvel treedt niet meer op. Is er al een update voor de handbakken?[/quote]
hier schrijf je toch is er al een update voor de handbakken? motorupdate voor de egr als er nu een automaat of handbak aangekoppeld zit, maakt niet uit, word alleen op de motorstuurdoos geupdated. weliswaar heeft de automaat dan wel een ecu en de handbak niet[/quote]
Iedere ECU is sowieso verschillend, dus niet alleen voor handbak of automaat. Er moet dus specifiek voor jouw ECU een update zijn.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

Waarom laten klanten zich toch altijd door dealers een gat in de neus boren door maar naar de importeur te blijven hollen?
De DEALER heeft een produkt aan een klant geleverd en dus is juridisch gezien de DEALER de partij die het moet oplossen. Ook wanneer dit financieele consequenties voor de dealer heeft.
De dealer mag zich dus NIET verschuilen achter de importeur. Wanneer de importeur evt. reparaties NIET aan de dealer wil vergoeden dan betekent dat NIET dat de dealer dan de klant maar in de kou kan laten staan.
Wellicht handig dat er bij de dealers, naast de standaard met autofolders en prijslijsten, ook een standaard met het Nieuw Burgerlijk Wetboek en prijslijst van zittigen komt te staan..........
Dan nog een kleine lade eronder met wat Europese wet- en regelgeving en dan is de meest belangrijke info wel voorhanden!

Santa 0

15 jaar

[quote=Rob1][quote=ERwin_jah][quote=Rob1]Brandstofverbruik is gelijk gebleven en euvel treedt niet meer op. Is er al een update voor de handbakken?[/quote]
hier schrijf je toch is er al een update voor de handbakken? motorupdate voor de egr als er nu een automaat of handbak aangekoppeld zit, maakt niet uit, word alleen op de motorstuurdoos geupdated. weliswaar heeft de automaat dan wel een ecu en de handbak niet[/quote]
Ik geef het op.[/quote]
Leg het dan eens fatsoenlijk uit, want je denkt dat jij het ozo goed weet, maar je kan er niet eens een goede uitleg aant geven, ik weet dat ook van de ecu en van de verschillende mogelijkheden met of zonder automaat,

ERwin_jah 0
badge

15 jaar

[quote=Santa]Waarom laten klanten zich toch altijd door dealers een gat in de neus boren door maar naar de importeur te blijven hollen?
De DEALER heeft een produkt aan een klant geleverd en dus is juridisch gezien de DEALER de partij die het moet oplossen. Ook wanneer dit financieele consequenties voor de dealer heeft.
De dealer mag zich dus NIET verschuilen achter de importeur. Wanneer de importeur evt. reparaties NIET aan de dealer wil vergoeden dan betekent dat NIET dat de dealer dan de klant maar in de kou kan laten staan.
Wellicht handig dat er bij de dealers, naast de standaard met autofolders en prijslijsten, ook een standaard met het Nieuw Burgerlijk Wetboek en prijslijst van zittigen komt te staan..........
Dan nog een kleine lade eronder met wat Europese wet- en regelgeving en dan is de meest belangrijke info wel voorhanden![/quote]
Mooi verhaal................klopt ook nog...........nu de praktijk nog.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.