Audi A4 Avant 2009: Intake manifold + motormanagement

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CDH, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 88

Beste forummers,
Mijn A4 heeft al een geruime tijd een motormanagement storing, duidt op de wervelkleppen die een onlogische stand zouden hebben. Slijtage volgens mijn garage.
Omdat ik deze maand voor de apk en oh beurt een afspraak heb moeten maken is de intake manifold vervangen door een aftermarket exemplaar.
Het management lampje is tot gisteren uit gebleven. Na een inhaalactie waarbij ik hoger in toerental ben gegaan is het lampje weer gaan branden.
Nou is de motor stage 1 getuned, jaren terug, kan dat ermee te maken hebben?

Grt Robin

reel2reel

Geplaatst door reel2reel , lid sinds 16 jaar geleden

14 Reacties

bert klein PRO, 4 maanden geleden

Geen vervuilde inlaatkanalen

reel2reel, 4 maanden geleden

Dat hadden ze moeten zien bij het verwijderen van het inlaatspruitstuk?
Op de wervelkleppen van de oude zit wel wat zwarte aanslag.

arjankempeneers PRO, 4 maanden geleden

mss. niet ingeleerd.

reel2reel, 4 maanden geleden

We zijn inmiddels een klein stukje verder.
Ik heb een nieuw inlaatspruitstuk besteld (OEM) en deze is er 2 weken terug ingezet.
Het management lampje bleef een paar dagen uit maar brandt inmiddels weer.
Foutcode P0150 (dacht ik) iets met positie buis.
We gaan volgende week verder en de verantwoordelijke sensor van de oude overzetten naar de nieuwe.

reel2reel, 3 maanden geleden

Ik wil jullie nog even een update geven van de situatie.
Na het overzetten van de oude sensor in het OEM inlaatspruitstuk is er geen verbetering.
Het management lampje is een paar dagen uitgebleven maar onlangs weer ga branden, direct na het starten van de auto.
De oude melding "onlogische stand wervelkleppen" is sindsdien wel veranderd in positie schuifbuis P0150 (weet ik niet zeker)
Wat zien we nou over het hoofd :(

wmrvanderlei, 2 maanden geleden

Het is een bekend probleem van de A4 TDI 2.7. Ikzelf of liever mijn Audi heeft er al 10 jaar last van. Ik heb de wervelkleppen vier jaar terug vervangen door een alternatief wervelklepsysteem in te bouwen, wat een reparatie van een kleine twee uur betekende. Het ging een jaar goed maar daarna ging het mm-lampje weer branden om na enige tijd ook weer uit te gaan. Die situatie is er nog steeds. Zo nu en dan aan, en dan weer voor langere tijd uit. Het lampje is heel gemakkelijk na uitlezing uit te schakelen, maar helaas dat biedt voor de keuring vaak even soulaas, maar daarmee los je het probleem niet op. Daar komt nog bij dat je niets merkt van enig defect. De auto blijft prima rijden. Extra reparatie maakt de motor niet beter. Manueel de wervelkleppen enige malen op en neer bewegen helpt soms ook. Ikzelf ben er nu aan gewend, de auto rijdt voortreffelijk, het signaal leidt bij de APK wel tot roetmeting maar niet tot afkeur omdat de auto binnen de norm blijft. Accepteer dat in de scheppingsordonantie besloten is dat wij doorlopend gekweld worden door duizend plagen dat je nimmer van het kwade wordt bevrijd. Het is niet anders.

johny54, 2 maanden geleden

Storing uit de ecu laten schrijven dan komt de Storing niet meer terug

reel2reel, 2 maanden geleden

De storing komt daarna weer terug.
Zoals hierboven ook al beschreven.

johny54, 2 maanden geleden

Ja als je hem met een gewone uitleessofware uitleest klopt het dat de storing terug komt je moet iemand hebben die in de ecu van de auto kan komen en storing wegschrijven uit de ecu en dan komt de storing nooit meer terug

johny54, 2 maanden geleden

Kijk maar even op deze site hier ligt de uitleg over het uitschakelen van de storing https://www.digicar.nl/modificaties/werv...

johny54, 2 maanden geleden

Veel succes

reel2reel, 2 maanden geleden

Ah idd, dat is ook een optie.
Dat heb ik ook overwogen maar de kosten hiervan waren nogal hoog.

johny54, 2 maanden geleden

Ik weet niet wat de prijs hier van is misschien dat iemand je op het audiforum je kan helpen

memos PRO, 2 maanden geleden

Imitatie geeft problemen. Is eenvoudig op te lossen. Het probleem is dat de aanslag iets is uitgesleten. In de praktijk moeten de wervelkleppen stationair of op contact al een heel klein beetje worden aangestuurd. Door de slijtage worden ze niet meer aangestuurd en ik dacht ook dat dat zo hoorde, maar blijkt dus dat ze juist wel een beetje moeten worden aangestuurd en dat is met een reparatiesetje op te lossen maar als je dut weet kun je er zelf ook wel iets voor verzinnen lijkt me.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.