Hallo, ik hoop dat iemand mij kan adviseren met het volgende:
Ik heb al een poos last van een niet goed warm wordende kachel. Mijn auto heeft geen airco.
Ik had dit probleem eigenlijk vorig jaar winter ook al, het duurt echt heel lang voor er een beetje lauw/warme lucht uit de roosters komt.
Ook loopt de motortemperatuur nooit hoger op als 85 graden.
Na de winter hier eigenlijk nooit echt meer aan gedacht, tot het nu weer kouder wordt.
Vandaag heb ik dan maar eens de thermostaat vervangen. Eerst het systeem geleegd, daarna gespoeld met de tuinslang (ook de kachelradiateur).
Het resultaat is echter bedroevend, eigenlijk nog precies hetzelfde.
Ik vermoed nu dat mijn waterpomp overleden is, ondanks dat mijn temperatuur NOOIT hoger als 90 graden oploot. Ik weet dat een vrij snel oplopende temperatuur bij stilstaan met draaiende motor KAN wijzen op een kapotte waterpomp.
Een rit van 10/12 km gemaakt in de derde versnelling met 80 km/u om de motor wat harder te laten werken, in de hoop dat de thermostaat openen zou. Dat deed hij volgens mij ook wel, aangezien de onderste slang toen tijdelijk wat warm werd.
Waarom ik denk dat het toch de waterpomp zou kunnen zijn: ik zie totaal geen circulatie in het systeem.
Als ik beide slangen losmaak van de kachelradiateur komt er met een draaiende motor geen koelvloeistof door.
Alleen op het moment dat de motor gestart word komt er een klein beetje uit de rechter slang, daarna niets meer.
Als mijn temperatuurmeter 90 graden aangeeft (hoger komt hij gewoon niet) dan blijft mijn onderste slang en de gehele radiateur (de gewone) koud..
Ik heb Het systeem echt aan alle kanten zo goed mogelijk afgevuld (heb er zo'n 6,5 liter KVS in gegooid) dus lucht lijkt me ook niet het probleem...
Klopt mijn manier om de werking vd waterpomp te controleren of moet dit anders?
Gr Tonni
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Tonni,
Temp. NOOIT hoger dan 90gr.
Mocht je waterpomp stuk zijn, dan gaan heus wel alle toeters en lampjes branden.
Heb je de zittingen (plaats waar therm.in komt) schoon gemaakt en de thermostaat met de beugel verticaal geplaatst?, dit ivm het gaatje voor ontluchting.
Ik denk dat je een lagere waarde thermostaat hebt geplaatst, zodat ie eerder open gaat of open blijft.
Ik hoop dat je hier wat aanhebt.
Gr.Stefan
Hoi. Bedankt voor het antwoord. De thermostaat is inderdaad geplaatst zoals het hoort en kwam rechtstreeks bij de stealer vandaan. De nummers waren dan ook gelijk aan die van de oude en kwamen overeen met de ETKA.
Met de oude thermostaat kwam de temp niet boven de 85 graden en met erg koud weer zakte zelfs iets terug bij hogere snelheden.
Ook word mijn onderste slang niet warm wat er op wijst dat hij juist NIET opengaat.
Overigens is de waterpomp mechanisch aangedreven en op geen enkele wijze verbonden met 'toeters en lampjes' dus dat sluit een defect hieraan niet uit..
Tuurlijk is waterpomp mech. aangedreven.
Er zitten wel tig-sensoren aan je blok. Hiermee bedoel ik; mocht je pomp stuk is, dan zou je temp. bij rijdend of lang stationair draaien, hoger uit komen en dan gaan de 'toeters en lampjes" heus branden.
Als de thermostaat dicht blijft, wordt je blok niet goed gekoeld=hogere temp.(of je temp.sensor is stuk)
Wat eventueel zou kunnen is een half verstopte slang.
Succes.
15 jaar
Laat hem eens een hele tijd stationair draaien,als de waterpomp stuk zou zijn dan wordt de temperatuur naar verloop van tijd toch echt te heet (meer dan 90 graden).
Als dan ook de kachelslangen (2 naast elkaar bij schutbord) niet warm worden,dan ga ik van de waterpomp uit,(schoepenwiel afgebroken).
Als de kachelslangen wel warm worden,maar geen warme lucht uit roosters,dan kan de bediening van de kachel ook defect zijn.
Na de motor eerst op temperatuur te hebben gereden (stationair draaiend kan je lang wachten bij een tdi ) heb ik hem een half uurtje stationair laten draaien.
Met de nieuwe thermostaat is de motor wel sneller op temperatuur (tenminste, de meter komt sneller omhoog). Voorheen duurde dit wel tot 15km, nu is ie na 5km al op 90graden.
Temperatuur blijft strak 90 graden, heel af en toe wordt de onderste slang ook even warm , radiateur blijft koud, de slangen naar de kachel radiateur worden middelmatig warm (niet heet) ,maar des te dichter bij het blok, des te heter de slangen. De maximaal haalbare temperatuur in de auto is lauw.
Nogmaals, ik heb GEEN circulatie in het systeem. Niet bij de kachelslangen en ook niet bij het overdruk reservoir.
Ik zou toch voor een nieuwe waterpomp gaan,het plastieke schoepenwiel kan half vast zitten op de as,soms draaid schoepenwiel mooi mee,en soms maar half.
losse schoepen komt bij dit type motor niet voor,ik denk eerder aan een verstopte kachelradiateur. gr john
Morgen haal ik de waterpomp maar los.
De kachelradiateur is niet verstopt. Dat is al gecontroleerd met de tuinslang.
Het zou uiteraard wel kunnen dat de capaciteit van de radiator niet meer optimaal is na 12 jaar, maar dat ter zijde. Daar kom ik pas achter als er verwarmde vloeistof door stroomt.
Nogmaals, als ik beide kachelslangen los heb liggen maakt het op dat moment ook niet uit of de kachelradiateur wel of niet verstopt is lijkt me. Feit is dat er nergens vloeistof circuleert.
Ik kan gewoon niets anders bedenken waarom dat zo is.
[quote=johndoornbosch]losse schoepen komt bij dit type motor niet voor,ik denk eerder aan een verstopte kachelradiateur. gr john[/quote]
Wel eens gehad bij dit blok en zelfs ook bij een Golf 3 met benzinemotor.
[quote=ricky][quote=johndoornbosch]losse schoepen komt bij dit type motor niet voor,ik denk eerder aan een verstopte kachelradiateur. gr john[/quote]
Wel eens gehad bij dit blok en zelfs ook bij een Golf 3 met benzinemotor.[/quote]
bij de golf 3 waar de tandriem over de wp loopt wel types zoals de topicstarter heeft heb ik nooit binnen gehad met dit probleem,maar echt onmogelijk is het niet wel zeldzaam. gr john
Vanmiddag waterpomp losgehaald en inderdaad geen loszittend schoepenrad. Wel ruimte op de as en rauw lopend lager dus ik heb hem wel meteen maar vervangen. Ook het systeem nog maar eens gespoeld van alle kanten.
Daarna alles weer gemonteerd en van alle zijden zo goed mogelijk afgevuld. Testrit gemaakt en ik heb nu wel iets warmere lucht, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven..
Het was al donker dus ga ik morgen weer kijken of er nu ook circulatie is.
Alle slangen zijn aan motorkant goed heet geworden, behalve de onderste. De radiateur blijft ook gewoon koud.
De thermostaat zal vast af en toe open gaan maar krijgt dan blijkbaar meteen zulke koude vloeistof over zich heen dat hij meteen weer dicht staat.
Dat zal ook met het weer van doen hebben.
Verbaast me toch wel dat mijn motor de koelcapaciteit van dit circuit momenteel niet echt hoeft aan te spreken..
Na nu verder alles te hebben gecontroleeerd (morgen nog kijken of het nu wel/beter circuleert) weet ik niet wat nu te doen.
Stel dat het nu wel circuleert (de kachelslangen worden nu tenminste wel weer vrij warm)dan blijft alleen de warmtewisselaar over.
Verstopt is hij niet maar misschien wel aangekoekt en dus niet meer op volle capaciteit.
Misschien die ook maar eens vervangen dan.
Weet iemand hier of bij de A4 het dashboard hiervoor ook wijken moet? Dit moest namelijk bij mijn Passat G60 destijds wel..(maar die had ook airco).
Misschien heeft iemand hier de werkwijze voor het de- en monteren v.d. warmtewisselaar?
Hierbij bedank ik ook even iedereen voor de gegeven suggesties, alleen jammer dat het tot nu toe nog geen 100% resultaat heeft gehad.
Maar ik ben toch weer wat verder. (en heb weer wat onderhoud preventief gehad)
Ben toch blij dat dit forum er is.
ik denk gewoon radiator verstopt
15 jaar
[quote=mariani]ik denk gewoon radiator verstopt[/quote]
Dan zou de kachel wel heet moeten worden.
als de motor warm is, kun je voelen aan de slangen van je kachelradiator (die door het schutbord gaan) of er 1 of beide warm worden; als ze beide ongeveer even warm worden, dan is er circulatie.
Een andere vraag: kan er wel lucht door de kachelradiator geblazen worden ? (bij geen/ een slechte luchtstroom wordt de auto ook niet warm) Controleer of je ventilator wel lucht aan kan zuigen (ik ga er wel van uit dat ie draait) en of er geen klep dicht blijft staan zodat je bijna geen luchtstroom door de kachelradiator hebt de auto in.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar