Ik heb onlangs ruim twee duizend euro! afgetikt bij de audi-dealer omdat zij bijna twee dagen hebben gewerkt aan mijn auto om de keramische gloeistaven te vervangen door staven van staal. Eén van de keramische staven was namelijk vastgesmolten aan de cilinderkop(?). Ze hebben de cilinderkop los moeten halen om erbij te kunnen komen, de staaf was namelijk afgebroken toen men het eruit wou halen.
Ze hebben erg lang aan de auto gewerkt en de gloiestaven gemonteerd, met nieuwe software en al. Maar nu duurt het vrij lang voordat de motor aanslaat. Als ik de auto start nadat de motor enkele uren goed gekoeld is dan maakt de auto rare geluiden voordat het de eerste keer aanslaat. Na de eerste start, start de auto normaal. Je hoort dan de motor echt z'n best doen om aan te slaan. Het duurt zelfs zo lang (4 seconden!) dat het waarschuwingslampje (dat aangeeft dat de gloeistaven niet goed funtioneren) gaat oplichten. Nadat de motor start gaat het lampje weer uit. Het duurt overigens niet echt lang, het lampje licht maar voor een halve seconde op....maar dit zou niet moeten, toch?
De garage geeft aan dat het normaal is dat bij stalen gloistaven langer duurt dan bij keramische. Maar ik ben bang dat ik straks, als het een beetje kouder word, dat ik de auto niet eens aan de praat krijg. Heeft iemand ervaring met het vervangen van de gloiestaven (bougies)? Ondervonden jullie ook dat het opstarten langer duurde en hoe is het opgelost?
Graag jullie help.
Dank
Hke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met nieuwe gloeispiralen hoort hij toch goed te starten mits verder alles is orde is..
Wat was het probleem waarom je de auto hebt weg gebracht ?
Gr Stefan
Het slechte starten heeft niets met de gloeiers uit te staan, een TDI gloeit niet onder deze weersomstandigheden.
Waarschijnlijk is er toch iets anders aan de hand.
Gr Paul
oeioei, klinkt alsof de ketting een tand van tijd ligt.
Groeten Marcel
Ik heb de auto naar de garage gebracht omdat het lampje van de gloeistaven gingen branden (geel waarschuwingslampje een beetje op een spiraal lijkt). Vandaag ging het starten probleemloos. Het duurt nu met de nieuwe gloeistaven nogsteeds iets langer dan met de oude keramische staven maar het werkt...nog wel. Ik heb vandaag met de garage nog gebeld. De garage gaf aan dat het normaal is; dat de auto iets langer doet om te starten doordat de stalen staven niet zo snel gloeien als de keramische. Ik weet echt niet wat ik met zo een antwoord moet....het zal wel zo zijn.
Mochten jullie ervaring hebben met het vervangen van de gloeistaven....dan ben ik erg benieuwd of jullie het zelfde ondervinden als ik.
Ik heb nog iets...vandaag kwam er heel klein beetje witte rook uit de blowers toen mijn airco aanstond. Ik heb na de witte rook nog mijn airco getest maar alles werkt gewoon, koelt goed, stinkt niet en ook geen rook. Echter, als ik de airco op 'econ' stand zet dan komt er wel een nare geur uit de blowers, dit heb ik al een paar dagen. Het ruikt niet naar brand of iets dergelijks...het is een onprettig geur die ik lastig kan omschrijven. Ikzelf heb nog wel het eea uitgetest:
1) airco aangezet op 'normale' stand en de motor afgeslagen, RAAR ZOEVEND geluid onder de motorkop (onder de ruitenwissers, althans daar in de buurt aan de bestuurderskant), je kon horen dat ergens lucht(?) werd ingezogen en het eindigde met een geluid...het leek net als of er aan het einde van dat zoevend geluid een klep ergens onder de motorkap dichtklapte.
2) airco aangezet op 'econ' stand en de motor afgeslagen...geen geluid niets raars
3) motor zonder airco gedraaid en weer afgeslagen...geen geluid, niets raar
Moet ik mij nu zorgen maken om de rook en zoevend geluid?
Hoort dit geluid, dat de auto lucht(?) inzuigt. Mijn motor is zoals gezegd een tdi blok van 3 liter met 6 cilinders (A6 quatro).
15 jaar
was het een beetje een zoetige lucht ?
Dat geluid is waarschijnlijk van de aircocompressor, en de magneetkoppeling die je in en uit hoort slaan.
Kun je de kop van die aircopomp zien, met koppeling ???, hier loopt de multiriem overheen. Als je hem kunt zien, zal je zien dat na het zuigende geluid en de tik, het hart van die poulie blijft stilstaan. Dat is volkomen normaal.
Groeten Marcel
Dank voor de reacties.
Marcel, ik ben niet zo technisch joh, ik zie maar weinig als ik de motorkap open gooi...ik zie een joekel van een motor en voor de rest heb ik weinig sjoegen van. Ik ga denk ik gewoon rijden met de airco aan en ik hoop inderdaad dat dat sissend geluid niets is.... we zien hoe lang de airco meegaat :)
in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.
Groet,
Hke
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar