Audi S4 Avant: Kettingspanner vervangen Audi S4 4.2 v8

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 V8

Wie kan mij vertellen hoeveel werk het ongeveer is om een kettingspanner te vervangen van een 4.2 v8 motor ?
En hoeveel en wat voor speciaal gereedschap daarvoor nodig is ?
De betreffende auto heeft namelijk een flinke ratel bij de koude start.

Ik hoor graag van jullie.

BSO auto en bandenservice

Geplaatst door BSO auto en bandenservice (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi S4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

erwinvn (0) PRO, 13 jaar geleden

Motor moet er uit. staat ongeveer 15 uur voor, voor in en uitbouwen
Verdere de- en montage ongeveer 8 uur.
Dit volgens fabrieksnormen.
Maar of dit haalbaar is is weer een ander verhaal.
Speciaal gereedschap zal niet echt nodig zijn denk ik

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 13 jaar geleden

Oke klinkt behoorlijk, nu heb ik even contact gehad met de audi dealer die zegt dat de kettingspanners achterop de cilinderkop zo zijn te vervangen zonder uitgebouwde motor.

Zolang het bij de spanner blijft is dat natuurlijk de beste optie lijkt mij.
De motor maakt alleen een ratelend geluid bij koude start, ( 2 a 3 sec ) dit wijst erop dat de spanner zijn oliedruk verliest. Verder loopt de motor perfect zonder bijgeluiden.

Paul Kelder nog een idee / advies ?

carmania2000 (0) PRO, 13 jaar geleden

hebben bij ons in de werkplaats ook een S4 met zelfde probleem gehad. Motor is er toen toch ook uitgeweest om de onderdelen van de distributie te vervangen.

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 13 jaar geleden

We hadden eerder olie ververst met een toevoeging en de geluiden waren een stuk minder met starten, de klant had er vrede mee.

Nu begon zijn motor hevig te trillen een week of 3 geleden, dit werd veroorzaakt door het 2 massa vliegwiel.
Goed de bak eruit gehaald om alles te vervangen. En als de bak eruit is dan kun je heel mooi bij de distributie komen zonder dat je de motor uit hoeft te bouwen. Het inlaatspruitstuk , egr , 2 waterpijpen en klepdeksel moeten er wel af . Dan kun je de distributiedeksels weghalen. Daarna heb je mooi de ruimte.

Wij hebben 3 spanners vervangen zie foto. ( is niet onze motor maar wel dezelfde )
De motor is nu mooi stil 's ochtends . De veroorzaker van het geluid was vrijwel zeker de spanner links boven op de foto.

Dus als iemand dit bij de hand heeft zal ik de motor lekker laten zitten en alleen de bak eraf halen aangezien die toch los moet en dan heb je prima de ruimte. De 2 waterpijpen die langs de kop lopen is wel een beetje pielwerk maar als je startmotor vingers heb is het wel te doen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S4 of stel zelf een nieuwe vraag.