Beste allemaal,
Ik heb sinds kort een Audi A3 uit 2000 gekocht, en nu viel het me vanavond op de thermometer op het dashboard gedurende de rit netjes op 90 blijft staat, ineens oploopt naar de 120, en even later weer terug zakt naar de 90. Net toen ik thuis was kreeg ik een melding op het dashboard dat de koelvloeistof te laag was.
De motorkap heb ik open gedaan, en gekeken naar de koelvloeistof, nadat ik de dop los draaide kwam koelvloeistof snel omhoog en kookte (pruttelen, damp).
Na het een en andere te googlen heb ik gezien dat het wellicht een lekke koppakking kan zijn, iets met de radiator(slang), of 'gewoon' een dopje wat vervangen moet worden...
Wie kan mij verder helpen met dit probleem? Ik heb de auto nog niet al te lang, maar het is wel de bedoeling dat ik er nog lang mee ga doen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gebeurd het vaak?
Op het moment dat de temperatuur te hoog gaat worden, wordt de warme lucht uit je kachel dan kouder toevallig? Zoja dan hoogstwaarschijnlijk de waterpomp stuk.
Wat je ook kan testen: Draai bij koude motor de dop los (je hoort weinig te geen druk te hebben), doe dan weer vast en start de motor en laat hem zeg maar 10 minuten stationair draaien en draai dan de dop weer los, heb je dan heel veel druk?
Ricky, bedankt voor je reactie.
Vandaag heb ik er weer een stukje mee gereden, maar dit keer geen last er van... Ik heb dan ook maar 5km gereden binnen bebouwde kom.
Ik heb contact gehad met de verkoper, en deze had het over koelvloeistof bijvullen, en laten ontluchten. Omdat het erg gevaarlijk zou kunnen zijn, als er lucht in zit dat de kop (?) lek kan gaan? Alleen heb ik geen idee hoe ik zou moeten ontluchten, en of ik het goed doe natuurlijk.
Dus ik denk dat ik de auto morgen even naar een garage breng, en ze dit probleem voor leg, het zal me dan wel wat gaan kosten ben ik bang als hun het moeten 'repareren'. Of het moet erg makkelijk zijn natuurlijk.
13 jaar
Als het koelsysteem gewoon goed werkt dan hoef je nooit meer naderhand iets bij te vullen of te onluchten (al is het 3-4 jaar later), dus nooit meer omkijken naar bij een goed werkend systeem. Zou dit wel het geval zijn dan is er iets aan de hand. En wat die verkoper zegt is niet de oplossing maja die weten het ook vaak gewoon niet.
Als je hem net bij een dealer of bovag garage hebt gekocht dan heb je wel degelijk recht op een vorm van garantie.
Ik ben bij de garage geweest, en deze kon er niks aan zien. Ontluchten zou ook niet nodig zijn, trouwens niet eens mogelijk omdat het systeem van de auto automatisch ontlucht. Verder is me geadviseerd gewoon door te rijden, en te checken of de verwarming het gewoon deed, deze doet het verder (volgens mij) prima, heb de verwarming even aan gezet en deze werd wel langzaam warmer. Dit weekend zal ik de motor eens stationair laten lopen, met de verwarming/airco op bloedjeheet, kijken of dat werkt.
13 jaar
't is alweer een maand geleden dat dit bericht geplaatst is, dus het probleem kan al opgelost zijn. Zo niet: symptoom hoort m.i. bij overdruk in het koelsysteem als gevolg van een lekke koppakking. Ook al gezien de "waarschuwing" van de verkoper.
12 jaar
Een koppelstukje was lek, in eerste instantie. Deze is gerepareerd, daarna hield het probleem nog aan, auto is gisteren terug gekomen van de garage en was weer een ander koppelstukje lek. Hopelijk is het hier mee voor elkaar, dit grapje koste me tot nu toe ruim 300 euro...
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar